לרגל יום הצרכן הבינלאומי: הכירו את זכויותיכם

ביום שישי האחרון צוין 'יום הצרכן הבינלאומי' • לקראת עונת הרכישות, אספנו לכם מקבץ נתונים ושלל טיפים להתמודדות עם "שיטת מצליח" • גזור ושמור

סופרמרקט (אילוסטרציה - אין קשר לכתבה)
סופרמרקט (אילוסטרציה - אין קשר לכתבה)
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

כמעט 8 שנים חלפו מאז פרצה מחאת יוקר המחייה בקיץ 2018 ועדיין הציבור פחות חשוף לזכויותיו. לכבוד יום הצרכן הבינלאומי, פרסמה רשות ההסתדרות לצרכנות את נתוני הסקר שערכה עבורה קבוצת גיאורקטוגרפיה ביוזמת ממון. לפי הסקר, מפגיני הזלזול הגדולים ביותר ללקוחות הם בנקים (12.8%), ספקי תחבורה ציבורית (12%), רשתות שיווק (10.1%) וגופי הסלולר הכבלים והלוויין הנחשבים ל"גופי התקשורת" בהגדרת הסקר (9.5%).

עוד עולה מהסקר כי הנושאים החשובים ביותר עבור צרכנים בציפיה שיטופלו בכנסת הבאה הם: הורדת מחירי הדיור (38.1%), אח"כ הורדת מחירי מוצרי המזון (23%), הוזלת עלויות החינוך (19.4%), המיסוי על הדלק והרכב (10.3%) עלויות התחבורה הציבורית (5.2%).

כדי שנתוני הסקר הבא יהיו מעודדים יותר, הבאנו שלל טיפים ומידע למגוון נושאים שהועלו בשאלות הפונים ל"פניות הציבור" של מוסף 'ביזנס' שיעזרו לכם לעבור את הרכישות לחג עם מודעות צרכנית.

מחיר לא זהה

רכשתם בסופר קפה נמס טסטרס צ'ויס עליו היה רשום 28 שקלים ובהגיעכם לקופה הופיע המחיר 32 שקלים, והקופאית מתרצת את זה שלא לשביעות רצונכם – המחיר המחייב בהתאם לחוק הוא המחיר המופיע על המוצר.
כשיש הבדל בין המחיר על המדף למחיר בקופה, המחיר הקובע הוא המחיר הנמוך ביותר שהוצג לצרכן, על המוצר או על המדף, אלא אם מדובר בטעות שאינה הגיונית, כמו למשל טוסטר משולשים חשמלי עליו היה מדבקה עם 2.30 ש"ח. ניסיתם להסביר לקופאית את זכויותיכם והיא לא נענתה? עברו הלאה – דברו עם המנהל. לא עזר? במידה ויש לכם תיעוד של השיחה – פנו אלינו.

חיוב מוטעה בכרטיס אשראי

הזמנתם בעסקה טלפונית מתנה לחברים לרגל הולדת בנם, בטלפון אמרו לכם שהמחיר הוא 200 שקלים ביצעתם הזמנה ושילמתם בכרטיס אשראי, אלא שבפירוט החיובים שמתם לב כי חויבתם ב280 שקלים, מתסכל, נכון? הודיעו לחברת האשראי בתוך 30 יום. על חברת האשראי מוטלת החובה להחזיר לכם את ההפרש בהתאם להודעתכם, בתוך 10 ימים ממועד ההודעה. לאחר מכן חברת האשראי תעשה את הבירורים שלה, במידה וקיבלה מהספק נתונים המוכיחים אחרת, היא תחייב אתכם שוב.

מאיפה נשיג תעודת אחריות?

רכשתם מוצר חשמלי עם אחריות ל 3 שנים אך הוא התקלקל. אתם לא מוצאים לא את החשבונית ולא את תעודת האחריות? שימו לב אם על גבי המוצר עצמו ישנה מדבקה עם תקופת האחריות ומועד הרכישה, במידה ומצאתם אחת כזו, החברה חייבת להתייחס אליה כאל תעודת אחריות. החוק מעניק אחריות אוטומטית בת שנה למוצרי חשמל ואלקטרוניקה חדשים שמחירם 150 שקל ויותר. מדבקה מהווה הוכחה. אין מדבקה אין תעודת אחריות ואין חשבונית? כנראה שלמדתם את הלקח. הקפידו לשמור על מסמכים שלכאורה נראים זניחים.

הזמנה באינטרנט

בשנים האחרונות תופעת הזמנות מוצרים מהרשת צוברת תאוצה, תוך כמה זמן אתם רשאים לבטל את ההזמנה מבלי הסברים ונימוקים? עד 14 יום כולל שבתות וחגים ממועד ההזמנה או מיום קבלת מסמך הכולל את פרטי העסקה לפי חוק – והמאוחר מביניהם. ביטולי עסקאות שנעשו בחנויות פיזיות מורכבים יותר, מכיוון שהחוק מעניק לכל תחום הגדרות משלו כשלרוב מדובר גם כן ב-14 יום, אלא שבתחום ביגוד ואופנה למשל, יש רק יומיים, לא כולל שבת וחגים. במקרה של הזמנות מאתרים בחו"ל החוק הישראלי לא מספק הגנה או איזו שהן הגדרות לביטול העסקה מה שאומר כי הנכם כפופים להגדרות האתר. מומלץ בדקו אותן טרם הקנייה.

האם רהיטים ניתנים לביטול?

רכשתם סלון בחנות רהיטים שנתנה לכם אפשרות לפריסת העלות ב 12 תשלומים והתחייבה לספק לכם אותו בתוך 90 ימים – איך תשלמו באופן בו תבטחו את הרכישה שלכם? שלמו ב 12 תשלומים (לא בקרדיט!) או לחילופין ב 12 צ'קים ותתעקשו על התוספת – למוטב (האמיתי) בלבד.
הסיבה: ענף הרהיטים הוא ענף פזור ועתיר פשיטות רגל. העדיפות האידיאלית היא לשלם 5% מראש ואת היתרה עם קבלת הסחורה אלא שברוב החנויות לא יסכימו לשיטת תשלום זו. על כן, גם אם בחרתם לשלם הכל מראש, עדיף בכרטיס אשראי, בכמה שיותר תשלומים ובכל מקרה לא בקרדיט. מדוע? במידה ושילמתם בשיטת הקרדיט, ראשית אתם משלמים את הריבית. שנית, חברת האשראי מעבירה לספק את התשלום כולו במלואו עם גיהוץ כרטיסכם, במקרה כזה יהיה קשה לכם עד בלתי אפשרי לבטל את העסקה במידה ולא קיבלתם את הרהיט, לעומת זאת, אם פשוט שילמתם ב 12 תשלומים ללא קרדיט, תוכלו לבטל את העסקה ולקבל בחזרה את התשלומים שטרם נגבו.

"פגם מהותי במוצר"

רכשתם נעליים איכותיות ויקרות בחנות, לאחר 3 ימים נפתחו התפרים, הנעליים נקרעו ואינן ראויות לשימוש, אתם מגיעים לחנות שם אומרים לכם "תשאירו את הנעל אנחנו נשלח אותה לתיקון" אבל אתם זועמים – החוק לצדכם. מדובר ב"מוצר פגום באופן מהותי", המאפשר לכם לדרוש נעליים חדשות או את ביטול העסקה.

לפי חוק, פגם מהותי במוצר שנרכש מאפשר לבטל את העסקה. החוק לא מגדיר מהו פגם מהותי – בביגוד והנעלה, למשל, מדובר בפגם שלא מאפשר שימוש במוצר, קרי: נעליים שמתפרקות אחרי שלושה ימים. במכשירי חשמל מדובר בתקלות חוזרות ונשנות במכשיר חדש. כל אלו יחשבו בד"כ בבית המשפט כפגם מהותי במוצר.

טיסות ברשת

כרטיסי טיסה שנרכשו באינטרנט באתר ישראלי ניתן לבטל במידה וההזמנה בוצעה באותו החודש של תאריך הטיסה ובתנאי שהבקשה לביטול מתבצעת בתוך 7 ימים מיום ההזמנה בקנס שלא יעלה על 100 שקלים.

חוק הגנת הצרכן בנושא ביטול עסקה קובע כי דמי הביטול יעמדו על 5% מהעיסקה או 100 שקל – הנמוך מביניהם. בעניין זה ישנה פסיקה של בית המשפט העליון הקובעת כי ברכישת כרטיסי טיסה, העוסק רשאי לגבות על ביטול העסקה 100 שקל לכרטיס.

אחריות המוביל

רכשתם מכונת כביסה חדשה ב 2500 שקלים כולל הובלה, את המכונה הישנה הכנתם בפתח הבית מוכנה לפינוי אלא שהמוביל דורש 300 שקלים עבור הפינוי. על פניו נראה לכם הגיוני ואתם שולפים מיד את הארנק. הידעתם כי על פי חוק הוא חייב לפנות את המוצר ללא כל עלות? נוהל המשרד לאיכות הסביבה משנת 2012 (סעיף 30 (א) בחוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני קובע שאין לדרוש כסף תמורת פינוי של ציוד חשמלי ואלקטרוני הדומה בכמות או במשקל למוצר החדש שנרכש.

אלא שעם כניסת החוק לתוקף המשווקים לחצו על המחוקק והוכנסו בו החרגות, למשל, ניתן לגבות כסף לפינוי מקומה שלישית ומעלה במידה והבניין ללא מעלית. במידה והמוביל נאלץ לפרק את הדלת בשל מעברים צרים. או תמורת המנוך במידה ולא התאפשר אחרת. על המכשיר להיות מוכן לפינוי ואין לעקב את המוביל יותר מ-10 דקות. אז אמנם החוק ידידותי וטעון בהחרגות אלא שאין מחיר להחרגות, על כן מומלץ טרם הקניה לבדוק מראש כמה יעלה הפינוי, אם בכלל.

תוקף תווי הקניה

קיבלתם תו קניה בפסח שעבר, עדיין לא השתמשתם בו ואתם לא יודעים מה תוקפו? אז שימו לב למה שנכתב עליו, אך לא יותר מ 5 שנים ממועד ההנפקה של התו. הבעיה מתרחבת עם התווים העשויים מנייר קרטון, מכיוון שאת העודף המונפק לנו מנייר של קופה רושמת אנו לעיתים שוכחים ואף זורקים בלי לשים לב. לאחרונה החל רמי לוי להנפיק תווי קניה דיגיטליים המונעים את תופעת העודפים הנעלמים – מומלץ.

ביטול עסקת ריהוט

הידד, התחדשתם בספריה מהודרת לקראת החג אך אתם מעוניינים לבטל את העסקה בהתאם לתנאים בתקנות ביטול עסקה. הייתכן? אם מדובר בספריה שהוזמנה עבורכם במיוחד למידות שלכם או שלא הוזמנה עבורכם אבל כבר הורכבה בביתכם, לא ניתן לבטל את העסקה. אם מדובר בספריה מהמלאי, שעדיין לא הורכבה אז ניתן לבטל את העסקה.

שימו לב בכל מקרה למה שכותב הספק בהזמנה עליה אתם חותמים! מכיוון שהחוק מחריג מהאפשרות לבטל רהיטים שיוצרו על פי מידות או דרישות מיוחדות של הצרכן, הספק לרוב ירשום בהזמנה "הזמנה מיוחדת". בכל מקרה בדקו וודאו את נושא ביטול ההזמנה טרם החתימה על ההזמנה.

הימים הללו אלו ימי רכישות מאסיביות בשל עונת החגים והקיץ שבפתח, השתדלנו לאסוף עבורכם את המירב במגבלות האפשר. הנתונים אודות המוצרים הספציפיים עליהם נכתב לעייל מהווים נקודת ציון חשובה אודות שלל מוצרים דומים הנמצאים באותה הקטגוריה עליה מדבר התיקון לחוק הגנת הצרכן. שימו לב שהרכישות שלכם מתבצעות בתבונה, זכרו שעל הכסף שלכם הזעתם מספיק זמן כדי שתשמרו עליו גם כשכבר החלטתם לרכוש מוצר. שמרו על האחריות, ודאו שהעסקה תקינה הקליטו תעדו שמרו מסמכים שאלו את השאלות הכי קשות והכי מסובכות טרם הקניה, מי שיתפתל יזעיף פנים או לא יענה לכם – כנראה שממנו אסור לכם לרכוש.

השארת תגובה