איך הופכים את פורים לבריא יותר?

פורים בפתח ואיתו משלוחי המנות העתירים בקלוריות ריקות • אז מה עושים בשביל לעבור את החג הזה בצורה מתונה יותר? • הדיאטנית עינת מזור בקר במרכז DMC לטיפול בסוכרת עונה על הכל

עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

כל הורה מכיר את הסיפור הזה- הילדים חוזרים מהגן או מבית הספר עם משלוח מנות לא בריא במיוחד בעקבותיו הם מגדילים את צריכת הסוכרים והשומנים, מדלגים על ארוחות בעקבות אכילה מרובה של ממתקים שנמצאים בו ולבסוף, ההורים מתלוננים על כך שהבית מלא במאכלים שאינם בריאים. אז ממה מורכבים משלוחי המנות המסורתיים של הילדים ומה הרכבם?

אוזני המן:
אוזני המן מהווים את סמל החג ואלו מבוססים על בצק ומילוי כלשהו. במאפיות מכינים את הבצק ממרגרינה המכילה לעיתים שומן מוקשה/טרנס או חמאה. השומן המוקשה נחשב לשומן המזיק ביותר שקיים והוא מקושר להתפתחות מספר רב של מחלות כדוגמת מחלות לב, סרטן ועוד. החמאה עשירה בשומן רווי שמקורו מן החי והוא מקושר להתפתחות מחלות לב וכלי דם. לגבי המילוי – בשנים האחרונות קיימים לפחות עשרה סוגים שונים של מילויים מיוחדים כמו קרם פיסטוקים, קרם לוטוס, קרם פטיסייר ועוד, כיד הדמיון הטובה. המילויים הללו, כמו גם מילוי השוקולד, מכילים כמות גדולה של שומן רווי, סוכר ובחלקם אף צבעי מאכל שונים. במידה וקונים את אוזני המן במאפייה- מומלץ לבחור במילוי אגוזים, פרג או תמרים היות שבהם יש ערך תזונתי מעבר לסוכר ולשומן המזיק. אם אתם מהמשפחות המשקיעות מומלץ להכין את הבצק בעצמכם בשילוב של קמח מלא. בנוסף, מומלץ להמיר את המרגרינה או החמאה בשמן. למילוי- ניתן להכניס קוביית שוקולד של 70% מוצקי קקאו שתתרום לאוזן ההמן נוגדי חמצון אשר להם תפקיד בריאותי במניעת מגוון מחלות.

חטיפים וממתקים:
החטיפים המלוחים מלאים בכמויות גדולות של נתרן (מלח) ושומנים, מהסוג הפחות בריא. הנתונים מראים כי בארץ צריכת המלח היא בכמות מוגזמת ומעל המומלץ. הצריכה העודפת הביאה לכך שקולטני הטעם המלוח בלשון נעשו רוויים ולכן גם בנוכחות כמויות גדולות של מלח אנחנו לא חווים את המזון כמלוח מדי וזקוקים לכמויות הולכות וגדלות של מלח בכדי לחוש מליחות, התוצאה היא אכילת יתר. השוקולדים למיניהם מכילים כמויות גדולות של סוכר ושומנים רוויים, למעט השוקולדים עם אחוז הקקאו הגבוה שמכילים מעט סוכר. ניתן בקלות להכין פרלינים ביתיים בתבנית סיליקון עם שקעים קטנים ע"י המסת שוקולד מריר יחד עם טחינה גולמית / ממרח שקדיה / ממרח חמאת בוטנים טבעית ואז הכנסתם לשקעים. לאחר שעתיים של קירור תקבלו שוקולד טעים ומזין יותר. ממתקי הגומי מכילים צבעי מאכל שאינם טבעיים והוכחו כמזיקים לבריאות ולכן אינם מומלצים כלל. לפיכך, מומלץ לשלב חטיפים "בריאים יותר" / מזיקים פחות, כמו למשל, בייגלה מקמח מלא, פופקורן ביתי, מסטיקים, סוכריות ללא סוכר. בנוסף, אפשר להכין גרסה בריאה לתפוצ'יפס מפרוסות דקות של תפוח עץ, עם מעט סוכר וקינמון. זכרו כי חטיפי אנרגיה אינם חטיפי בריאות וכי כל חטיף קטן כזה מכיל כ-3 כפיות סוכר בקירוב. במידה ואתם כן מעוניינים לשלב חטיפי אנרגיה בדקו את טבלת הסימון התזונתי ובחרו את אלה בהם כמות הסוכר היא הנמוכה ביותר (כל 5 גרם סוכר = 1 כפית סוכר). מעבר לכל הממתקים, כדאי להשקיע את חלק מהכסף שנחסך מקניית החטיפים במתנה שימושית ובעלת ערך.

עוגיות ועוגות:
רוב העוגיות הנמכרות בחנויות מבוססות על קמח לבן, סוכר ושמן מהסוג הפחות בריא. לפיכך, מומלץ להוציא מהאינטרנט מתכונים לעוגיות בריאות, למשל: עוגיות טחינה, עוגיות גרנולה, עוגיות המבוססות על שבבי שקדים, עוגת גזר, עוגת בננות ועוד. בדקו שהמתכונים מבוססים על שמן זית או על כמות קטנה של חמאה ולא על מרגרינה, הפחיתו ב-50% את כמות הסוכר המצוינת במתכון, שלבו לפחות 50% קמח מלא (מכלל הקמח במתכון. מומלץ לשלב קמח כוסמין מלא שמשתלב נהדר בכל המתכונים) וקיבלתם עוגיות בריאות יותר.

פירות לצבע:
פירות הם מתוקים, עסיסיים, צבעוניים ולא פחות חשוב, בריאים. הפירות עשירים בוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. חתכו אותם בצורות יפות, שפדו אותם על שיפודים והגישו אותם ממש כמו זרי פרחים.

לסיום, בפורים ובכל השנה – המשיכו בהצבת גבולות בנושא המתוקים גם בפורים, הגבילו את ילדכם ואת עצמכם לאכילת ממתק או חטיף אחד ביום ואל תאפשרו שממתק יבוא על חשבון ארוחה. שמרו על שגרה פעילה של כל המשפחה הכוללת טיולים בחוץ ובחיק הטבע, משחקי כדור, הליכה וריצה בשטחים הפתוחים, חוגי ספורט וכל פעילות אחרת שאתם אוהבים.

*עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת

השארת תגובה