האדמו"ר מסאטמר נגד המצות ה'חדשות'

הקהילה היהודית בארצות הברית סוערת: קמח חדש מדגן המכונה Einkorn הגיע לשוק ומאפיות המצות החלו להשתמש בו – האדמו"ר מסאטמר הכריע: אינו מחמשת מיני דגן ואין מברכין עליו 'המוציא'

האדמור מסאטמער בעסק המצות (29)
האדמור מסאטמער בעסק המצות (29)

בדרשה מיוחדת שנשא האדמו"ר מסאטמר ביום שני בהיכל הישיבה גדולה דסאטמר בקרית יואל, יצא האדמו"ר שליט"א נגד המצות החדשות הנמצאות בשוק שעשוית ממה שנקרא "איינקאר"ן" ובאנגלית Einkorn.

יש חוקרים שאומרים שזה מין חיטה אבל לדברי האדמו"ר, לאחר בירור הענין נראה שזה מין אחר שלא נכלל באף אחד מחמשת מיני דגן.

האדמו"ר הסביר לתלמידי הישיבה שאם עד לאחרונה כל יהודי ידע שעל מצות אכילת מצה שהיא המצוה היחידה בזמן זה שיש מצות עשה דאורייתא לאכול מאכל מסוים. הקפידו שזה יהיה כשר ומהודר לפי כל השיטות והדעות ולכן השתמשו רק במצות מחיטים.

לאחרונה עקב מחלות רח"ל שיש, יש ביקוש למצות ממינים האחרים בעיקר אלו שהם אלגרים לגלוטן או לחיטה והם משתמשים במצות העשויות משיבולת שועל או כוסמין – על מצות אלו שהן כשרות להלכה שהן מחמשת מיני דגן, מברכים המוציא וגם ברכת המזון כמו כל פת.

אבל לאחרונה הגיע מין חדש שנקרא "איינקאר"ן" ואומרים שזה מין חיטה אבל המומחים והמבינים מפקפקים בזה ואומרים שזה מין חדש שלא נכלל כלל בין חמשת מיני דגן המובאים בהלכה ולכן לא יוצאים בזה כלל את מצות אכילת מצה ולא מברכים עליו המוציא וברכת המזון.

האדמו"ר הוסיף שהוא רוצה להאיר את עיני המורי הוראה שידעו שגם אלו החולים רח"ל והם אלרגיים לחיטה ח"ו, לא להקל בזה שזה מצות עשה שיש רק פעם אחד בשנה וזה חייב להיות מחמשת מיני דגן.

האדמו"ר בירך את כל אלו החולים רח"ל במחלה הזו שיזכו לרפואה שלימה אבל ח"ו לא לטעות ולאכול מצות אלו ולא לבטל מצות עשה.

השארת תגובה