סקר סל המוצרים – לחברות הגדולות בלבד

משרד הכלכלה החל בפרסום סל המוצרים, אך הם כוללים רק את מוצרי המותגים הגדולים ולא מוצרים מקבילים של חברות קטנות שעשויות לפתוח את השווקים לתחרות

סופרמרקט (אילוסטרציה - אין קשר לכתבה)
סופרמרקט (אילוסטרציה - אין קשר לכתבה)
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

בחודש שעבר הודיע משרד הכלכלה כי יפרסם מדי רבעון סקר מחירים של סל המכיל 68 מוצרים בקטגוריות שונות, מתוך כוונה לאפשר לצרכנים לקיים השוואת מחירים נוחה וקלה יותר. זאת בשל הכישלון החרוץ שנחל הסעיף בחוק המזון המחייב את הרשתות לספק מאגר מחירים חופשי שקוף – בו איש לא הקפיד להוסיף לנוסח החוק את התנאי "נוח לשימוש וקל לתפעול".

הקטגוריות הן חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פרות וירקות, ומוצרי טואלטיקה וניקיון. יתר המותגים שנכללים בסל הם אלו שנמצאו כנמכרים ביותר בישראל: במוצרי חלב מדובר במוצרים שנמצאים בפיקוח מחירים ממשלתי בעיקר, כגון ביצים, חלב בקרטון, גבינה צהובה עמק מעדנייה, שמנת מתוקה 38% השף הלבן, חמאה וכו'. במוצרי הבשר נכללים עוף טרי 1 ק"ג, חזה גוף, בשר בקר טרי, דג אמנון, פסטרמה טירת צבי וטונה סטארקיסט.

בין יתר המוצרים היבשים נמצאים דגני בוקר של תלמה, אורז סוגת, חומוס אחלה, קוקה קולה, שמן זית יד מרדכי, פסטה אסם, קטשופ אסם, שוקולד השחר, קפה טורקי עלית, שוקולד השחר, נייר טואלט לילי, שמפו הד אנד שולדרס, נוזל כלים פיירי, מטרנה, אבקת כביסה סנו מקסימה, סבון רחצה כייף, ג'ל גילוח ג'ילט, משחת שינים קולגייט, דיאודורנט נשים דאב, דיאודורנט גברים אקס, מגבונים/חיתולים האגיס.

במשרד הכלכלה דוגמים מותגים דומיננטיים בהתאם לנתח השוק שלהם, לדוגמא התה של ויסוצקי או האורז של סוגת – מבלי להשוות אותם למותגים פרטיים של חברות קטנות יחסית אשר יכולים להוות אלטרנטיבה למותגים השולטים גם כך בשוק ובמדף.

מה שמעלה כי הסקרים התקופתיים וכן אלו המתבצעים בתקופה המאסיבית של הקניות כמו ראש השנה ופסח, משפיעים על התמחור של המותג שנבדק כשיתר המוצרים מאותה הקטגוריה לא נכללים בסל.

שיטת בדיקה שכזו מעלה תהייה בקרב הקמעונאים על החברות הגדולות במשק המייצרות ו/או המשווקות את המותגים המובילים, המודעות להימצאותן בשורה הראשונה גם בתודעת הצרכן וגם בסקרי משרד הכלכלה, מודעות המאפשרת להן להישאר במחירן הגבוה ולהשאיר את המלחמה על כיסו של הצרכן, לרשתות השיווק המוזילות את המוצר כדי לצאת טוב בבדיקת המשרד.

למרות המאמצים של משרד הכלכלה לייצר תחרות ולהיטיב עם כיסו של הצרכן, עדיין נראה כי יש להם דרך לעשות בכדי להגיע לתודעת הצרכן כ"לוחמים נאמנים" על כיסו,  אלא אם כן ישכילו להבין כי את החבל אי אפשר לאחוז בשני הקצוות.

שיטת הבדיקה לוקה בחסר בשל היותה מעשירה עשירים ומותירה את הצרכן נעול על מותגים בולטים במקום להציב בראש הרשימה את המפעלים המייצרים לנו מותגים חלופיים שבמקרים רבים טובים יותר איכותיים יותר בריאים יותר וזולים – בהרבה יותר.

תגובת משרד הכלכלה ל'קו עיתונות': "ברור לנו שגורמים אינטרסנטיים מעדיפים שלא יהיו סקרי מחירים, כיוון שהם מחייבים את הרשתות להתחרות על הצרכנים ולהוריד מחירים. רשימת המוצרים שנקבעה היא הרשימה של המוצרים הנמכרים ביותר והיא תעודכן ככל שיהיו שינויים".

השארת תגובה