בג"ץ הכריע: מחירי החלב יעלו

כחלון: "החלטת השופטים נגועה בחוסר רגישות חברתית" • הצעד הבא של שר האוצר – הליך שימוע לצורך ביטול וצמצום מכסים בשוק החלב

המחיר יישאר כמו שהוא? החלב המפוקח במדפי הסופר
המחיר יישאר כמו שהוא? החלב המפוקח במדפי הסופר

עתירת תנובה התקבלה ומחירי החלב המפוקחים יעלו. כך קבע בג"ץ בתחילת השבוע, והורה למדינה לאמץ את החלטת ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות. מחירי החלב המפוקחים יעלו ב-3.4% בממוצע וצפויים לעלות עוד יותר בשל עליית מחירי החלב הגולמי יחד עם מרכיב הפיצוי למחלבות שיגיע לכדי 6.6%.

החלטת בג"ץ אמנם טעונה את חתימת שר האוצר בכדי שעליית המחירים אכן תיכנס לתוקף, אך לאור תגובת שר האוצר כחלון כי יחל בהליך שימוע לביטול וצמצום מכסים על יבוא מוצרי חלב, סביר להניח כי עד לאחר הבחירות הוא לא מתכוון לחתום על הצו.

בהודעת המדינה לבית המשפט צוין כי מכיוון שהכנסת פוזרה ייתכן ורפורמת החלב תידחה בעוד מספר שנים, כך שיש לקבל את המלצת ועדת המחירים של משרדי האוצר והחקלאות ולהעלות את המחירים של מוצרי החלב המפוקחים כפי שהומלץ על ידם.

לאחר פסיקת בג"ץ אמר כחלון: "פסיקת בג"ץ היא פגיעה ישירה בצרכן ובמשפחה הישראלית. היא נגועה בחוסר רגישות חברתית ובחוסר איזון מוחלט בין שיקולים של בצע כסף לבין טובת הציבור. הפסיקה תביא לתוצאה בלתי מתקבלת על הדעת. הניסיון לפגוע בצרכן הישראלי, תוך ניצול כוח מונופוליסטי שרירותי ובצע כסף, שבר שיאים חדשים".

כחלון הוסיף: "בסמכותי להפעיל צעדים אחרים על מנת לקבוע מדיניות שתגן על הצרכן הישראלי. החלטתי לפתוח בהליך של שימוע לצורך ביטול וצמצום מכסים. זוהי בדיוק הסמכות הנתונה לי על מנת להגדיל תחרות ולהגן על הצרכן. ידע כל אזרח בישראל שיש מי שמגן עליו. בשביל זה הגעתי למשרד האוצר. מה שלא עשו שיקולים של צדק חברתי והיגיון בריא, אעשה מתוקף תפקידי כשר האוצר".

כחלון למעשה נערך להפחית מכסים על מוצרי חלב, באופן שיגדיל את ייבוא המוצרים בעלי חיי מדף ארוכים כמו חמאה וגבינות קשות. מעבר לכך כי צפויה פגיעה ישירה בטרה ותנובה, מצעד שכזה תיתכן אף פגיעה היקפית שתגיע לרפתנים הישראלים, שיאלצו לצמצם את ייצור החלב המקומי, עת יוזלו המיסים והיצע המוצרים המיובאים יגדל.

על פי הנתונים, מדובר בעלייה של כ-20 אגורות למוצר, מלבד גבינת עמק וגלבוע שיתייקרו בכ- 1.40 שקלים לק"ג. חלב בקרטון יתייקר ב-19 אגורות ואשל יתייקר בשש אגורות. מרווחי השיווק של המחלבות מגיעים עד ל-98 אגורות בשמנת ול-5.43 שקלים לק"ג גבינת עמק. מוצרי החלב המפוקחים: חלב 3% ו-1% בקרטון ובשקית, חמאה 100 גרם, גבינה לבנה 5%, שמנת חמוצה 15%, שמנת מתוקה 38%, אשל 4.5% שומן, גיל 3% שומן, גבינת עמק במעדנייה וגבינת גלבוע במעדנייה.

שר האוצר כחלון נלחם בשיניו במשך חודשים כדי שלא יתייקרו מוצרי החלב שבפיקוח ובכך גרר את תנובה וטרה לייקור מוצרי חלב אחרים שאינם מפוקחים. מעניין יהיה לעקוב אחר המחירים של שורת המוצרים שהתייקרו בשל כך לאור הבג"ץ האחרון.

משרד האוצר ביקש לדחות את ההתייקרות הנדרשת על ידי ועדת המחירים, עד שייכנס לתוקף הסכם הגג של "ענף החלב" שהוביל האוצר, הסכם האמור להסדיר מחדש את ענף החלב. ההסכם המדובר ספג התנגדויות הן מצד הרפתנים והן מצד משרד החקלאות כשהיועצת המשפטית של משרד החקלאות טענה כי ההסכם נכפה על הרפתנים. בינתיים, לאחר עליית המחירים בשורת מוצרים של החברות, טענה תנובה כי נגרם לה נזק של כ-200 מיליון שקל בשנתיים האחרונות בשל סירוב המדינה לייקר את מוצרי החלב המפוקחים למרות שהחלב הגולמי התייקר מספר פעמים וטרה טענה לנזקים כספיים וכן הפסיקה כמעט לחלוטין לשווק חמאה מפוקחת לרשתות השיווק בכדי לצמצם הפסדים, במקום זאת הפנתה את רוב התוצרת לשוק המוסדי.

בשבוע שעבר כשל ניסיון הפשרה של שר האוצר עם תנובה לפיו מוצרי החלב שמחיריהם נמצאים בפיקוח המדינה יתייקרו ב-1.5% בחודש מאי – אחרי פסח והבחירות – במקום ב-3.4% – כפי שתנובה ביקשה בעתירתה לבג"ץ.

"זו פעם ראשונה מאז קום המדינה שאנו מפחיתים מכסים בצורה גורפת ולא רק באמצעות מכסות. אני שמח להודיע שמחירי החלב לא רק שלא יעלו, אלא גם יירדו בהמשך", כך אמר שר האוצר, משה כחלון, במפגש שהתקיים במשרדו ב 29.10.18, בו חתם על הצו להורדת המכס על יבוא מוצרי החלב. עוד אמר בזמנו: "מחירי החלב בישראל הם גבוהים, לדעתי מהגבוהים בעולם, ואין סיבה לכך. יש אנשים שבעבורם מחירי החלב הם נוסחה. בשבילי זה חיים – ארוחה לקשיש, אוכל לילדים. מי שאינו רגיש לנושא החלב – אין לו לב."

אלא שכחלון לא ידע מה מחכה לו בפינה, למרות שבאותו מעמד הבטיח כי "הייצור המקומי לא ייפגע בזכות ההגנות שהענקנו לו", מהחגיגה הזו יצאו מספר אנשים בפנים חמוצות. מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר אמר: "הרגשות מעורבים. הרפורמה הזאת בחלקה כואבת לרפתנים".

כעת, למרות הצהרותיו של כחלון כי ישתמש בסמכותו הרחבה להסרת חסמי יבוא והוזלת מכסים על מוצרי החלב, עולים סימני שאלה לגבי ההיתכנות האמיתית לקיום שימוע להפחתת מכסים בתקופת בחירות מאחר והדבר עלול להיחשב כ"כלכלת בחירות". בטרם ייצא לשימוע, יידרש כחלון לעבור דרך גורמי המקצוע וכן דרך הגורמים המשפטיים במשרד האוצר וברשות המסים, בכדי שיוכל להניע את תכנית הבזק שלו. מנגד, כחלון יטען כי הליך שימוע אחד הוא כבר קיים לפני ההכרזה על הבחירות, הליך שימוע שאמנם נעשה במסגרת הרפורמה הכללית בשוק החלב, אך עדיין ניתן ללמוד מכך שלא מדובר ברעיון פופוליסטי זול לקידום מעמדו אצל הבוחר.

ח"כ איתן ברושי מהעבודה, יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, הגיב לפסיקה ולדברי כחלון: "ענף החלב הוא ענף מרכזי בחקלאות הישראלית הנמצא בפריסה ארצית רחבה, מאצבע הגליל ועד הערבה ואילת. הדיון החשוב על יוקר המחייה אסור שיעשה בין כותלי בית המשפט. לשם כך, נקבע שקביעת המחיר של מוצרי החלב שבפיקוח תעשה על ידי ועדה משותפת של משרדי האוצר והחקלאות, לכן על המדינה מוטלת החובה לעמוד בהחלטות שהיא עצמה קיבלה".

השארת תגובה