רכבת ישראל: ייקור תעריפים מסכן חיים

רכבת ישראל סופגת הפסדים של מיליונים בשינוע מטענים כבדים מדי שנה, ובעקבות כך הוכרז על העלאת מחיר • הנזק ההיקפי: יותר מכולות במשאיות ויותר תאונות קטלניות • רכבת ישראל: "מחיר ההובלה הוא עדיין פחות מחצי ממשאית"

רכבת משא
רכבת משא
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

ענף שינוע המטענים ברכבת ישראל נמצא בשנים האחרונות בהפסדים משמעותיים. לפני כשבועיים דירקטוריון הרכבת המליץ לממשלה לסגור את חברת הבת למטענים ברכבת, מכיוון שלא הצליחה לחתום על חוזים משמעותיים שיצדיקו את עלויות הפעלתה. בהודעה זו מודה הדירקטוריון בכישלון הרפורמה שהובילו משרד התחבורה ורשות החברות הממשלתיות ב–2013 ברכבת ישראל.

בעקבות זאת הודיעה רכבת ישראל לאחרונה על העלאת המחירים בפעילות הובלת המטענים, עקב הפסדים של כ–60 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2018, לעומת הפסד של 13 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב–2017. לאור הודעת רכבת ישראל טענו חברות ספנות והובלה כי העלאת מחירי השינוע ברכבת יובילו ונטישת השינוע ברכבת לטובת משאיות, מה שיעצים את בעיית הפקקים בכבישי ישראל ויסב לרכבת הפסדים באופן ישיר.

בשל כישלון הענף ביקשה הרכבת לאחרונה לכסות על ההפסדים במגזר המטענים באמצעות העלאת התעריפים למשתמשים הקיימים שלה — לאחר שלא הצליחה כאמור, להגדיל משמעותית את היקף החוזים להובלות המטענים בשנים האחרונות. במכתב ששיגרה הרכבת לפני כחודש לחברות הספנות וההובלה, הודיעה על העלאת התעריפים. "לאור ההפסדים שצברה הרכבת בהובלת המכולות… וכפי שמשתקף בדו"ח הכספי שפורסם, אנו נאלצים להעלות את מחירי ההובלה".

במכתבה, הציגה רכבת ישראל נתונים לפיהם לא מדובר בהעלאה משמעותית. החל מחודש מארס, מחיר נסיעה של מכולה מלאה באורך 20 רגל יעלה מ–340 שקל ל–348 שקלים, מדובר בהתייקרות של 8 שקלים בלבד. ההודעה אמנם התייחסה לענף המכולות בקו אשדוד חיפה המחבר בין נמלי הים, הנחשב למרכזי בפעילות המטענים ברכבת ומהווה כ–50% מפעילות הובלת המכולות בו התעריפים צפויים לעלות ב–13% החל במארס, אך במכתב ששיגרה הרכבת למובילים ולספנים הוסיפו  "מתכננים העלאת מחירים בקווי הובלה נוספים".

ב2014 קבעה הרכבת הנחה של 15% בכל מה שקשור להובלת מטענים, כדי לעודד חברות להשתמש בשירותיה במקום במשאיות. הנחה שהורידה את מחיר הנסיעה ל–308 שקלים, מה שמעלה כי ההודעה מדווחת בעצם על התייקרות של 13%. בהמשך הסבירה הרכבת כי ההנחה של 15% לא תינתן יותר, אלא רק הנחה של 7.5% מהתעריף החדש.

ההתייקרות צפויה להוות נקודה משמעותית עבור החברות בתחום המחצבים והמכולות. ואם תהיתם על חלקה של רכבת ישראל בהובלה היבשתית של יבוא ויצוא בציר הנמלים נראה כי מדובר בכ–15% מכלל הובלות המטענים בישראל.

העלאה משמעותית של תעריפי הובלת המכולות ברכבת עלולה לדחוק חברות המובילות סחורות בהיקף ובמשקלים גבוהים, לשימוש במשאיות.

על פי הערכות בענף ההובלות היבשתי, המשאיות שבכבישים עדיין תופסות נתח של יותר מ–80% מהמטענים בישראל, ואי אפשר לומר כי במידה והפעילות הזו תקטן בכבישי ישראל, הפקקים ומספר תאונות הדרכים הקטלניות בהן מעורבות משאיות יפחתו. לפי נתוני עמותת אור ירוק, שיעור המשאיות המעורבות בתאונות קטלניות גדול פי 11 משיעור הרכבים הפרטיים.

בעקבות מכתב רכבת ישראל בו היא מודיעה על העלאת התעריפים, פנו לאחרונה נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, לשר התחבורה ישראל כץ וטענו כי "העלאת התעריפים עלולה להביא לירידה בשימוש בשירותי ההובלה ברכבת, שכבר כיום אינם גבוהים", לטענתם המטרה היא "צמצום עומס התנועה בכבישי ישראל עקב מעבר לשימוש בהובלה במשאיות".

מרכבת ישראל נמסר: "לאור התייקרות העלויות המשתנות, ובהן מדד הדלק ומדדים אחרים, עודכן תעריף הובלת המכולות. למרות עליית התעריף, מחיר הובלת מכולה הלוך וחזור בקו חיפה־אשדוד, הוא כ–550 שקל למכולה, פחות ממחצית מתעריף ההובלה במשאית. לזאת יש להוסיף את החיסכון העקיף למשק, בשל הקטנת הגודש בכבישים, הגברת הבטיחות בכבישים, וצמצום זיהום האוויר".

תגובה אחת
  1. לסגור את הרכבת ולהתחיל מחדש.
    עבד יופי יופי עם מעצ ונתיבי ישראל.

השארת תגובה