הדברים שחשוב לדעת לפני שחותמים על רכב חברה

רכב חברה הוא אחד ההטבות האטרקטיביות שמקום עבודה יכול להציע לכם, שלא לדבר על סמל הסטטוס. מצד שני, אין לחשוב שזה תמיד ישתלם לך מבחינה כלכלית. מה חשוב לבדוק לפי שמקבלים רכב ממקום העבודה? כמה זה יעלה לכם?

מפתחות רכב, צילום: שאטרסטוק
מפתחות רכב, צילום: שאטרסטוק
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

אין שאלה לגבי איכות החיים המסופקת לך על ידי רכב ליסינג. הראש השקט, הידיעה ששום תקלה לא מפחידה אתכם והרגע היחידי שבו באמת נעשית התמודדות עם עלות הרכב, היא ב-10 לחודש בלבד, שם רואים בבירור, שקל לשקל, כמה שווה כל הכיף הזה. מאותו צד, לאלה המתלבטים, ניתן לחשב, לברר ולבדוק האם בכלל רכב על חשבון החברה יכול להיות גם משתלם כלכלית, חוץ מסוגיית הנוחות הברורה מאליה. אז למתלבטים מהזן ה"קיצוני" התשובה ברורה מאליה. מרחק נסיעה הרבה מעל הממוצע בדרך כלל מטה את המאזניים לטובת רכב החברה, ולהפך. מה זה הרבה ומה זה מעט? איך זה יכול לעבוד לטובתנו ואפילו האם השוואת מחירי ביטוח לרכב השני בבית יושפעו מהעניין?

ביטוח רכב השוואת מחירים

השוואת ביטוח מקיף לרכב המשני בבית, עלולה להיות מושפעת באופן ישיר מכך שיש רכב נוסף ועיקרי בבית, זאת במידה וחברת הביטוח מכירה בכך שהרכב השני הינו רכב משני. כמובן, במידה ועלויות הביטוח או חלק מעלויות תפעול הרכב הינן מוטלות עליך, יש לקחת זאת בחשבון ולחשב אותן בעסקה. ככלל, תחום הביטוח למד להתייחס באופן פרטני לרכב חברה אשר נמצא בבית ומשמש כרכב עיקרי. קחו זאת בחשבון.

אז כמה זה עולה לנו?

אחת הסיבות המרכזיות לפופולריות הנרחבת של רכב חברה היא שבניגוד לרכב פרטי, אנחנו יכולים לדעת בדיוק כמה יעלה להחזיק אותו. ובכן, עלותו של רכב חברה מגולמת בתלוש המשכורת שלך בצורת 2.48% מערכו כרכב חדש. כלומר, עלות של כ-3200 שקלים בממוצע היורדים מהברוטו של השכר. מכאן והלאה כבר נהיה פשוט יותר להבין האם סכום זה עומד לטובתכם או לרעתכם.

כמה אני עושה בשנה?

גולת הכותרת של הנושא היא קודם כל להבין שאין מתנות בחינם. בסעיף זה אין מדובר חלילה על גובה תלוש השכר שלכם אלא על מספר הקילומטרים, המתבצעת בשנה על ידי רכבכם. עלותו של קילומטר לנהג של רכב פרטי מחשבת את כל העלויות הנלוות, בממוצע כמובן, של ירידת ערך הרכב, דלק, תיקונים, ביטוח וכדומה. לנהג פרטי מהזן הממוצע, הנוהג כ-17 אלף קילומטר בשנה, עולה כל ק"מ כ-2.37 ש"ח, מה שמביא את עלות אחזקת הרכב החודשית לאיזור ה-3300 ש"ח, וכאן בדיוק מתחילה התמונה להתבהר. מכיוון שבתור נהג פרטי, עלות האחזקה של הרכב נגזרת באופן ישיר ממרחק הנסיעה, נווכח כי אם אנחנו אנשי בית ונסיעות לסופר, חבל על הכסף. אם מצאת עצמך בנסיעה להוריך למרגלות החרמון על בסיס שבועי, זה כבר עניין אחר.

מה שואלים לפני שמחליטים?

לא כולם חיים על הקו הקיצוני, בין מעט מאד נסיעות – לחציית המדינה על בסיס יומי. אז מה כן חשוב לדעת בהינתן כי עלותו של רכב יכולה להיות גם כמה אלפי שקלים לברוטו? ראשית, בעיקר אם הנכם צופים נסיעות ארוכות, יש לוודא מול המעביד האם ישנה הגבלת ק"מ או דלק בעיסקה ואם כן, מהן העלויות? שנית, עניין בעל משמעות כבדה הוא נושא הנהגים ברכב. האם כולם או חלקם? ומה בנוגע לנהגים צעירים או חדשים? בנוסף, עניינים אשר פחות נעים לדון בהם אך קריטיים ברגעים מסויימים, למשל עלותה של השתתפות עצמית בתאונה או טיפולים שוטפים לרכב גם כן צריכים להיסגר מראש.

סיכום – מתי כן ומתי לא?

מכיוון שהכל בחיים הוא יחסי, גם שאלה זו נותרת ללא מענה במקרים רבים. אולם, בשורה התחתונה ניתן לומר כי במרבית המקרים, במידה ומרחק הנסיעה שלכם הוא ממוצע ומטה, ישנה אפשרות אמיתית לחיסכון, זאת במידה ואופן הנהיגה שלכם הוא חסכוני באופן יחסי והשכלתם לבחור ברכב אמין ונטול פוטנציאל להפתיע דווקא במוסך. מצד שני, אין להפחית בחשיבותו של גוף גדול וחזק העומד מאחרוי רכבך ודואג לתחזוקתו המלאה ואפילו לנקיונו, במקרים מסויימים. אין הפתעות, תאונה? תקלה קריטית? הכל מוסדר ומתוקן בעלות של סכום חודשי קבוע.

השארת תגובה