הבנק לאייל, הנדל"ן – לליאורה ודורון

בעקבות 'חוק הריכוזיות', ביצעה משפחת עופר הפרדה בין העסקים המרכזיים של הקבוצה • בהסכם שנחתם נקבע כי בנק מזרחי טפחות יהיה בידי אייל עופר, ואילו חברת ההשקעות והנדל"ן יהיו בידי בני דודיו

מזרחי טפחות
מזרחי טפחות

החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות נחקק בשנת 2013 במטרה ליישם את המלצות הוועדה הממשלתית להגברת התחרותיות במשק. ועדת הריכוזיות מצאה כי המשק בישראל מתאפיין בריכוזיות על-ענפית יתירה בהשוואה לשווקים אחרים, המתבטאת בין השאר בכך שמספר מצומצם של אנשי עסקים שולט בשיעור ניכר של נכסים ריאליים ופיננסיים במשק. הועדה סברה כי שליטה זו מושגת בחלק ניכר מהמקרים באמצעות קבוצות עסקיות המסודרות במבנה פירמידלי. בחוק עצמו נקבע כי עד לסוף 2019 תתבצע ההפרדה כמו זו שמתבצעת בימים אלו בין הבנקים לחברות האשראי.

בסוף השבוע שעבר השלימה משפחת עופר את יישום חוק הריכוזיות, הסכם שנחתם בין בני המשפחה, קובע כי האחזקה הפיננסית של הקבוצה – בנק מזרחי טפחות תועבר לאייל עופר, שהוא בנו של סמי עופר המנוח, ואילו האחזקות הריאליות – עופר השקעות וחברת הנדל"ן מליסרון  יישארו בידי בני דודיו, ליאורה עופר ודורון עופר – ילדיו של יולי עופר.

המלצות הוועדה, בדומה למבנה החוק, מתייחסות לשלושה מישורי פעולה: הראשון, החובה לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ושיקולי תחרותיות ענפית בהקצאת זכויות. השני, הגבלת השליטה בחברות במבנה פירמידלי. השלישי, הפרדה בין תאגידים ריאליים משמעותיים ובין גופים פיננסיים משמעותיים.

המבנה עליו חתמו משפחת עופר מוכיח כי ועדת הריכוזיות הניחה כנראה מספר פרצות, שהשאירו את השליטה על הפנסיה שלנו, בסופו של דבר – אצל משפחת עופר.

אם נרחיב את כוונת המחוקק נמצא כי ועדת הריכוזיות הגיעה למסקנה שהמבנה הריכוזי מעורר חשש לפגיעה באיתנות המערכת הפיננסית, לפגיעה בתחרות העסקית ואף לפגיעה בציבור החוסכים, בבעלי מניות המיעוט בחברות הציבוריות ובמחזיקי איגרות חוב בחברות. באמצעות המלצותיה, ביקשה הוועדה להגביר את התחרותיות במשק הישראלי, להבטיח שוק תחרותי ויעיל, להגן על ציבור המשקיעים ולחזק את איתנותם של המתווכים הפיננסיים ואת יציבותם.

על יישומו של החוק ממונים מספר רגולטורים – משרד המשפטים, משרד האוצר, בנק ישראל, הרשות לני"ע ורשות ההגבלים העסקיים, כאשר זו האחרונה עוסקת בעיקר ביישום הגבלת השליטה.

הפרדת הנכסים במבני הפירמידה שבלטו במשק הישראלי כדוגמת אחזקת הבנקים בחברות האשראי, נובעת כאמור מ"חוק הריכוזיות", שמחייב הפרדת אחזקות בנכסים ריאליים ובנכסים פיננסים משמעותיים. משפחת עופר לכאורה ביצעה "מעקף" לחוק הריכוזיות – פתרון רך שיאפשר למשפחה להמשיך להחזיק בנכסים פיננסיים וריאליים – מבלי לוותר על איזה מבין נכסיה המרכזיים. ליאורה היא יו"ר מליסרון ומכהנת במקביל גם כדירקטורית במזרחי טפחות. אייל עופר מחזיק בעסקי ספנות בינלאומיים ובעסקי נדל"ן בארה"ב, בריטניה, הולנד ומדינות נוספות באירופה.

השארת תגובה