זרם גובר: היכונו לגל המכוניות החשמליות

אחרי שהמיזם הישראלי 'בטר פלייס' כשל ובתום תקופת דשדוש בתחום – צפויה השנה הקרובה להביא גל חדש של מכוניות חשמליות לכבישי המדינה • איך זה יקרה? מסלול מהיר ליבוא רכבים חשמליים

בימבה חשמלית
בימבה חשמלית

בתחילת שנת 2010 נחשבה ישראל לאחת המדינות המתקדמות בעולם מבחינת רכב חשמלי, אבל רק לרגע. זה קרה כששי אגסי ועידן עופר השיקו את מיזם "בטר פלייס", עם תחנות הטענה ייחודיות שנבנו ברחבי הארץ, במטרה לעקוף את בעיית הטווח של החשמליות הראשונות. במאי 2013 קרס המיזם לאחר שהושקעו בו כמיליארד דולר, מאז, כשהעולם מתקדם לאיטו לעידן החשמלי, בישראל הפכו המכוניות החשמליות לכלי רכב שחובבי טכנולוגיה ומושבעי האקולוגיה נוסעים בו. כיום, מספר מצומצם של דגמים יכולים להתגאות בטכנולוגיה פורצת הדרך והיתר, ימשיכו לשלם על הבנזין ובכל פעם בצאתם מתחנת הדלק יתמרמרו על גורלם המצומצם של הישראלים.

2019 היא השנה שבה צופים כלכלנים ומומחי כלי הרכב התחדשות הזרם למכוניות החשמליות בישראל. עשרה דגמים בדרך לישראל ומדובר בכפולות של 5 מאלו שנמכרו כאן ב 2018. אפילו שר האנרגיה היוצא יובל שטייניץ הכריז שמשנת 2030 ייאסר יבוא של מכוניות בנזין ודיזל לארץ. אבל בואו לא נמהר להספיד את הבנזין טרם תמצא חלופה לכיס העמוק של הישראלי המשוגע על ריח הבנזין, מה שמכניס לקופת המדינה כ-20 מיליארד שקלים מדי שנה על מיסי הבנזין והסולר.

כעת, גם משרד התחבורה פותח שעריו לאנרגיה הפחות מזהמת, משרד התחבורה החל בהענקת הקלות ליבוא רכב חשמלי: ממסמך ששלח המשרד השבוע ליבואני הרכב עולה כי רכבים חשמליים המיוצרים בסדרות קטנות יוכלו להימכר בישראל.

מדובר ברכבים שבדרך כלל לא מיוצרים על ידי יצרני הרכב הגדולים והמוכרים ועל כן אינם נדרשים לעמוד במכלול המורכב של חוקים ותקנות אשר תקפים לגבי מכוניות בייצור סדרתי. מדובר ביצור יחודי ופחות מוכר להם אין להן את היכולת הכלכלית לעמוד בכל דרישות התקינה, אך יחד עם זאת, הרכבים נדרשים להיות מותאמים לתקינה המבוססת על התקינה האירופית.

מעיקרי המסמך ששלח משרד התחבורה ליבואני הרכב עולה כי הנוהל יהיה תקף אך ורק לשנה הנוכחית ולשנה הבאה, במטרה לעודד יבוא של רכב חשמלי בערוצים שאינם קונבנציונליים, קרי: הגדלת היצע הרכבים החשמליים בישראל שלא באמצעות דגמים של יצרני הרכב הגדולים והוותיקים.

מהודעת משרד התחבורה עולה כי הרכבים שייובאו ארצה לפי התקנה החדשה יהיו כאלה שעומדים בכל דרישות התעבורה, כלומר בעלי מערכת בקרת יציבות, הן יוגבלו ל־200 יחידות בשנה ויהיו בעלי מערכת הנעה חשמלית.

שנייה לפני שאתם שוללים את העידן הבא של התחבורה הפרטית, שימו לב להטבות המס הנדיבות שמעניקה המדינה לרכבים המחושמלים: 10% מס קנייה לרכב חשמלי מלא, 20% להיברידי נטען ו־30% להיברידי רגיל, ולצורך השוואה – במקום 83% לרכב רגיל. מדובר בפער שיכול להגיע למאות אלפי שקלים כשמדובר בדגמי פאר.

בימים אלו משרדי הממשלה מגבשים המלצות לעידוד השימוש והרכישה של רכב חשמלי, מעבר להטבות המס, הכוללות גם הנחה של 1,000 שקל בשווי השימוש למקבלי רכב "צמוד" מהעבודה. אחת ההמלצות המתגבשות: להתיר לחשמליות לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית, הטבה שקיימת כיום בחו"ל, עם הגבלה של מספר נוסעים מינימלי.

תגובה אחת
  1. מענינית דחוף

השארת תגובה