היום: אגודת ישראל 'סוגרת מעגל'

לקראת ועידת אגו"י שתיפתח היום, שב הרב שמחה שטיצברג, מי שהיה מצעירי הצירים בוועידה הקודמת בתשל"ז, אל הרגעים המכוננים בוועידה ההיסטורית

גלי צאנז
גלי צאנז

ועידת אגודת ישראל תיפתח היום (רביעי) במלון גלי צאנז בנתניה, בהשתתפות כל נציגי וצירי אגודת ישראל מכל רחבי הארץ. באגודת ישראל מתכוונים להרחיב את השורות על מנת לחבר את כל הקהילות מכל רחבי הארץ, כדי לתת ביטוי ומקום לכל החצרות, גם כאלו שעד היום לא הרגישו שייכות ומחויבות מלאה לאגודת ישראל.

42 שנים חלפו מאז התקיימה הוועידה האחרונה. היה זה בר"ח כסלו תשל"ז. זו הייתה ועידה היסטורית ומכוננת ביהדות החרדית. מבחינת אגודת ישראל מדובר בסגירת מעגל. גם הוועידה הקודמת התקיימה במלון גלי צאנז כאשר ערב הפתיחה בהשתתפות גדולי ישראל התקיים בבנייני האומה ודיוני הוועידה התקיימו למחרת בגלי צאנז.

הוועידה התכנסה 4 שנים לאחר המפקד שהיה בתשל"ב. הבחירות בתוך אגודת ישראל התקיימו בתשל"ו, כשנה לפני הוועידה. יחסי הכוחות לאחר תוצאות הבחירות הפנימיות הבהירו כי הציבור החסידי מהווה את רוב כוחה של אגודת ישראל.

הסיעה המרכזית בראשות ח"כ דאז הרב יהודה אברמוביץ ז"ל קיבלה 3,895 מהקולות שהיוו סך של 27.7% מקולות הבוחרים. למקום השני הגיעה סיעת שלומי אמונים בראשות ח"כ דאז הרב מנחם פרוש ז"ל עם 3,460 קולות שהיוו 24.8% מסך הבוחרים. סיעת צא"י – ציות והגשמה בראשות ח"כ דאז הרב שלמה לורנץ הגיעה למקום השלישי עם 2,970 קולות שהיו 21.3% מסך הבוחרים. הסיעה המאוחדת בראשות ח"כ דאז הרב שלמה יעקב גרוס ז"ל הגיעה למקום הרביעי עם 1,740 קולות שהיו כ-12.4% מסך המצביעים. את המקומות הבאים תפסו בהתאמה סיעת 'חי' של עדות המזרח, סיעת ס' – נאמני התנועה של חסידות סלונים, סיעת אחדות התנועה וסיעת יוצאי בוכרה.

תוצאות הבחירות שימשו לאחר עשור וחצי, ערב בחירות תשנ"ב כבסיס להסכם יחסי הכוחות בין אגו"י לדגל התורה על בסיס היחס של 60:40. ניתוח התוצאות הפנימיות הצביע על רוב חסידי באגודת ישראל, כאשר כל הסיעות הפנימיות באגו"י שכללו את הסיעה המרכזית, שלומי אמונים, הסיעה המאוחדת וסיעת סלונים, היוו רוב של 67%, לעומת צא"י שייצגה את הציבור הליטאי של אותם ימים שזכתה רק ב-21.3%.

כדי להבין את הלכי הרוח של אותם ימים, אנו שבים אל הוועידה הקודמת ואל הרב שמחה שטיצברג, מי שכיהן כבר אז כציר בוועידה ולאחמ"כ נבחר כחבר המועצה הארצית וכחבר מרכז אגודת ישראל ולימים אף כחבר הנהלת אגודת ישראל וכחבר מועצת עיריית ב"ב, תפקידים בהם הוא מכהן עד היום.

"הייתי בחור צעיר, בתחילת שנות העשרים של חיי. הייתי מהצירים הצעירים בוועידה. במהלך הוועידה בחרו את המועצה הארצית ואת מרכז אגודת ישראל. זו הייתה שנה היסטורית שנסכה רוח חדשה בתנועה כאשר כל גדולי ישראל וחברי מועצת גדולי התורה מפארים את שולחן המזרח. גם אז כמו היום, נשמעו אותן תלונות כלפי אגו"י ומסתבר שרק צמחנו מזה. הוועידה ההיא שהייתה אירוע מכונן, הייתה באמת ועידה לשם שמים, כי כולם רצו דבר אחד: להרבות את כוחה של היהדות החרדית בארץ ישראל. שלושה חודשים לאחר הוועידה ההיסטורית שבה נטל חלק ועמד בראשה, הסתלק לעולמו כ"ק מרן הבית ישראל מגור זיע"א".

"לפני הוועידה, מי שדחף לקיומן של בחירות פנימיות היה רבי מאיר דוד לווינשטיין ז"ל, ששימש כיו"ר ועדת הקליטה של אגו"י, אחד מוותיקי העסקנים החרדים שאף נמנה עם החותמים על מגילת העצמאות ושימש כחבר מועצת העם ולאחמ"כ כח"כ בכנסת הראשונה מטעם אגו"י.

"הרב לווינשטיין, סבו של הדרשן רבי שלמה לווינשטיין שיחי' ושל הרב יצחק לוינשטיין זצ"ל נאמנו של הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, פירסם אז בעיתון המודיע מודעה על פני עמוד שלם הקוראת לקיים בחירות פנימיות באגו"י. צריך להבין שבאותם ימים עיתון המודיע היה עמוד אחד או שניים באמצע השבוע ושישה עמודים בסוף השבוע. עוד לא היו פרסומות כפי שיש כיום ומודעה כזו על פני עמוד שלם הפכה לשיחת היום. בסופו של דבר אכן התקיימו בחירות פנימיות וכאשר כל סיעה ידעה בדיוק מהם יחסי הכוחות, התקיימה כשנה לאחר מכן הוועידה הגדולה, שהייתה למעשה הוועידה האחרונה, אבל מהוועידה ההיא אגודת ישראל התפתחה וצמחה והגיעה לערי השדה ולמקומות יישוב שלא היינו בהם".

לקראת הוועידה שתיפתח היום אומר הרב שטיצברג: "הוועידה במלון גלי צאנז היא סגירת מעגל. אני מאמין שגם בוועידה הזו כולם מגיעים מתוך רצון לחדש ולהתחדש. ללמוד מהמערכות האחרונות ולהתחזק ולגדול לקראת המערכות הבאות. אני בטוח שבסיעתא דשמיא תהיה הצלחה גדולה".

השארת תגובה