המאבק בפקקים: ויכוח על הנת"צ

חבר המועצה ניר אריאל מזהיר: העירייה מתכננת לסמן נתיב ברחובות ר"ע ובהשומר כנתיב תחבורה ציבורית – וזה עלול לחנוק את העיר • דובר העירייה: "התכנית נערכה על ידי גורמי מקצוע"

רחוב חזון אי"ש בבני ברק
רחוב חזון אי"ש בבני ברק

הפקקים ברחובות השומר – אהרונוביץ' ורבי עקיבא, הם לא דבר חדש, אך כעת מתברר כי בכוונת העירייה לסמן נתיב ברחובות הללו כנתיב תחבורה ציבורית, מה שיזרז מצד אחד את התניידות התחבורה הציבורית ואולי אף יגרום לבעלי רכבים פרטיים לעבור לתחבורה ציבורית, אך אי אפשר להתעלם מכך שמעתה ואילך סביר להניח שההתניידות באמצעות רכב פרטי תהפוך לבלתי נסבלת.

מי שחשף את הדברים ומתריע כנגד המהלך הוא יו"ר 'הן', חבר המועצה ניר אריאל, שמתריע על כך כי צעד שכזה עלול לחנוק לחלוטין את העורקים הראשיים של העיר, שבלאו הכי כבר עמוסים, וישליך גם על יתר חלקי העיר.

לדבריו, עד שכבר החל שיפור ברחובות הללו בעקבות הצעדים הנכונים שנעשו, ניידות סיור בר"ע, הוספת נתיב במקטעים שונים ביציאה מהעיר, הכל עלול לרדת לטמיון אם צעד זה יעשה בפזיזות ובלי בחינה מקצועית וניסיונית.

במסר שהעביר לגורמים העומדים מאחורי המהלך, טען אריאל, כי צריך לזכור שכבר נעשו צעדים שעלו מיליוני שקלים בטענה שנבחנו ע"י גורמי מקצוע, ולבסוף התבררו ככישלון חרוץ, כך למשל לפני מספר שנים הותקנו רמזורים בצומת אהרונוביץ' – בר אילן, ומהר מאוד התברר כי הרמזורים תקעו את זרימת התנועה, ובעקבות כך נותקו. את הזמן היקר שנגזל מהנוסעים במהלך העבודות ובתקופה עד לניתוק הרמזורים, איש לא יוכל להחזיר, וזאת מבלי לדבר על הכסף הרב שהושקע לטמיון מכספי התושבים.

הדבר הנכון שצריך לעשות כעת הוא – אומר אריאל – ראשית דבר כזה חייב לעשות בידיעת התושבים, ולא כמחטף, זה צעד שצפוי להשפיע בצורה דרמטית  על העיר, ואי אפשר להנחית את זה ביום בהיר על התושבים. ובנוסף אם אכן גורמי מקצוע ממליצים על כך, יש לבצע זאת באופן חלקי וניסיוני, לבדוק את השפעתו ורק לאחר מכן להשלים את המהלך.

מאידך בעירייה טוענים כי סביר להניח שבעלי הרכבים הפרטים יתנגדו, והמשתמשים בתחבורה הציבורית ישמחו על הצעד, כך שאין טעם לשקול זאת ברצון הציבור.

דובר עיריית בני ברק ר' אברהם טננבוים הגיב: "מהראוי להדגיש שתכנית נתיבי תחבורה ציבוריים בבני ברק, שמטרתם הורדת העומס של תחבורה פרטית ברחובות ראשיים, ובמקומם שדרוג התחבורה הציבורית ברחובות אלו, כבר אושרה ע"י מועצת העירייה. התכנית הוכנה במסגרת שיפור מצב התחבורה הציבורית בערים הגדולות במרחב תל אביב וגוש דן, ובהם בעיר בני ברק, ובהכנתה עסקו מהנדסי תנועה ידועים ומומחי תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, בשיתוף עם מנהלי אגפי תשתיות ותחבורה בעיריות אלו.

"עד לאישור התכנית במועצת העירייה בוצעו שינויים רבים ומהותיים ע"י העירייה, לעומת התכנית המקורית שהוכנה במשרד התחבורה, כאשר הוחלפו חלק גדול מרחובות שאושרו בתכנית הראשונית והוצאו ממנה גם רחובות שהיה חשש שכניסת תחבורה ציבורית אליהם תביא לקשיים תחבורתיים בהם. כך, לדוגמא, העירייה התעקשה שלא להסכים ולא לוותר על הכניסה מכיוון שכונת רמת אלחנן לרחוב הרב כהנמן, בוצעו ועודכנו שינויים רבים בתכנית ברחובות ראשיים כמו רחוב רבי עקיבא, רחוב חזון איש ורחוב עזרא, כדי לאפשר זרימה נוחה של התחבורה הציבורית מחד גיסא ומניעת עומס של כלי רכב פרטיים ברחובות צדדיים.

"מהראוי להדגיש, כי במסגרת התכנית עומד משרד התחבורה להקציב עשרות רבות של מיליוני שקלים לעיריית בני ברק, כמו בעיריות אחרות הכלולות בתכנית, לצורך ביצוע עבודות נרחבות ביותר של סלילת כבישים, מדרכות, תאורה ותיעול ברחובות הנמצאים בתכנית, כדי לשפר את המצב בהם ולשדרגם באורח ניכר לעומת העבר.

"אשר למערכת הרמזורים ברחוב אהרונוביץ (השומר), פינת רחוב הרב שפירא, בניגוד לנטען, התקציב כולו למערכת זו אושר ע"י משרד התחבורה, כחלק מהעבודות הקשורות לסלילת מסלול הרכבת הקלה שבסמוך. הפסקת פעולת הרמזורים נבעה מהמצב התנועתי במקום, והיא נבדקת שוב ע"י מהנדסי תנועה".

2 תגובות
  1. עוד דרך של העירייה לעשות כסף מנהגים שיסעו בנתיב הזה

  2. כל הכבוד לניר אריאל.
    נציג חדש רענן נמרץ. חבל שלא הצבעתי לו.
    התחלה טובה נקווה שלא ישחק מהר כמו יתר הנציגים.

השארת תגובה