הרפורמים: לא לקבור את נרצחי השואה

 יהודי קרפטורוס מגיעים לאושוויץ
יהודי קרפטורוס מגיעים לאושוויץ

הקהילה הרפורמית בהונגריה – או בכינויה המקומי, 'נאולוגית' – בהנהגתו של אנדרש הייזלר, יצאה בהודעה רשמית מפתיעה, לפיה, היא מתנגדת לאיתור עצמותיהם של נרצחי הדנובה והבאתם לקבורה יהודית. בהודעה רשמית שפורסמה מטעם ״רבני הקהילה״, נאמר כי ״הפרעת מקום מנוחת המתים הוא נושא מורכב ורגיש. לחפש ולחקור אחר עצמות זה מיותר, כמו כן, זה פוגע בכבוד ובמנוחת המתים, יהודים ולא יהודים גם יחד, וגם מנוגד להלכה היהודית״. עוד טענו, כי אין לדעת שאכן מדובר בעצמות יהודים ולא בנרצחים בני דתות אחרות. לאור כך, לדבריה, העבירה הקהילה הרפורמית בקשה בכתב לשרי הפנים, הישראלי וההונגרי, שיעצרו את החיפושים באופן מיידי, ״היות שחיפושים אלה אינם מוצדקים״.

ההודעה מגיעה למרות שהיוזמה לבצע את החיפושים יצאה לדרך בפגישה שהתקיימה בירושלים ביולי של שנה שעברה בין הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבאן, והרב הראשי של איגוד הקהילות היהודיות האורתודוקסיות 'עמיך' בהונגריה הרב שלמה כובש. במהלך הפגישה, ביקשו לאו וכובש מאת אורבן שיאשר את החיפושים – זאת לאור חוות דעת הלכתיות מאת שורה של רבנים התומכים בחיפושים – ואכן אורבן נענה לבקשה.

לצד זאת, בהודעת הקהילה הרפורמית התייחסו אנשי הקהילה לכוונה להביא את העצמות לקבורה בישראל – דבר העומד, לטענתם, בסתירה ״לשיקולים הלכתיים״ ומהווה זלזול בקהילתם. הודעה זו נעוצה, בטעות, ככל הנראה, בהבנת ההצהרה מפי השר אריה דרעי בתחילת השבוע, לפיה, העצמות יובאו ל״קבר ישראל״, ביטוי שמשמעותו ״קבורה יהודית״ ולא ״קבורה במדינת ישראל״, שאינה עומדת על הפרק בשלב זה גם כך.

הרב שלמה כובש, רב איגוד הקהילות היהודיות האורתודוקסיות עמיך בהונגריה, ציין כי ״אני מתמלא כאב אל מול זה שקהילה יהודית מעזה מתוך שיקולים זרים ובאיצטלה יהודית כביכול לזלזל כך בעצמותיהם של הנספים בשואה. עמדת ההלכה ברורה כשמש: יש לעשות הכל בכדי להביא את עצמותיו של אדם לקבורה מכובדת. בעניין זה עמדת ההלכה היא חד משמעית וכל אמירה אחרת היא סילוף מצער״.

כזכור, בתחילת השבוע ביקר השר אריה דרעי בהונגריה, נפגש עם שר הפנים ההונגרי והעלה בפניו את בקשת ארגון זק"א המוביל זה שלש שנים מאמץ בינלאומי לקבלת האישורים למבצע חיפושים אחר עצמות קדושי השואה הי"ד בנהר הדנובה בבודפשט. שר הפנים ההונגרי נענה לפניית השר דרעי והודיע כי יקצה מיידית סיוע של מומחים ואמצעים מתקדמים לטובת מבצע החיפושים של ארגון זק"א. לצדו של דרעי הגיעו להונגריה גם צוות צוללים של זק"א בפיקודו של חיים אוטמזגין, מפקד היחידות המיוחדות של זק"א, יחד עם מכשיר 'הסונאר' לחיפוש ואיתור במים להתארגנות ראשונית לקראת תחילת החיפושים.

בסוף מלחמת העולם השנייה, החל מדצמבר 1944, נורו למוות על ידי תנועת 'הצלב הברזל' בהונגריה, על גדות נהר הדנובה עשרות אלפי יהודים. היהודים הועמדו בשורות, נקשרו בקבוצות על הגדה ונורו כאשר גופותיהם נופלות אל המים, וכל זאת בתקופה של מספר חודשים בלבד. למרות חלוף השנים, איש לא ביצע ניסיון לאתר ולהוציא את עצמות הנרצחים מהמים ולהביאם לקבר ישראל.

השארת תגובה