בודקים: סיפוח המטמנה לעיר אלעד

בעקבות סגירת מטמנת ברקת והנזק הסביבתי שנכרם כתוצאה מכך, עקב השלכת פסולת בנייה בשטחים פתוחים ובאופן פיראטי, ראש עיריית אלעד הנחה את הצוותים המקצועיים לבחון דרישה לסיפוח שטח מטמנת ברקת מהישוב שוהם לאלעד ולאפשר את חידוש הפעלתה

המטמנה נסגרה והאזור הזדהם 2
המטמנה נסגרה והאזור הזדהם 2

בעקבות סגירתה של מטמנת ברקת, שפעלה במשך שנים להטמנת פסולת בניין ומחזור חומרים, כאשר תופעת השלכת פסולת בנייה במקומות פתוחים ובאופן פיראטי הולך וגדל, כעת נבחנת אפשרות של סיפוח שטח המטמנה לעיר אלעד.

כזכור, לפני למעלה מחצי שנה מטמנת ברקת בישוב שוהם נסגרה, בעקבות סכסוך בין הנהלת המטמנה לרשות המקומית. סגירת מטמנה זו שהייתה הגדולה ביותר באזור המרכז ובעקבות כך הפסולת שפונתה עד אז למקום זה צריכה לעשות דרכה למטמנות בדרום או בצפון.

בעקבות כך, מובילי פסולת עבריינים שהתעצלו, או לחילופין שרצו לחסוך את העלות וזמן הנסיעה למטמנות אלו, החליטו להשליך את משאם – טונות של פסולת בניין הכולל בתוכו חומר אסבסט מסוכן – הידוע כחומר מסרטן לנחשפים אליו, בשטחים פתוחים גם סביב העיר אלעד.

ארגוני סביבה התריעו במשך הזמן מפני מצב מסוכן זה, כך במכתבו של עו"ד שחר הררי שהופנה לעיריית אלעד, הוא מצטט מארגוני סביבה שונים שפנו לשר להגנת הסביבה והתריעו על הנזקים העצומים והחמורים שנגרמים לסביבה כתוצאה מסגירת האתר והשלכת הפסולת בשטחים הפתוחים.

במהלך תקופה זו מקיימת העירייה מרדפי "חתול ועכבר" בעקבות משליכי פסולת זו, זאת במקביל למימון פינוי פסולת אסבסט מסוכנת על ידי צוותים ייחודים המיומנים בטיפול בחומרים מסוכנים, כאשר מצבורים מסוג זה פונו כבר עשרות פעמים על ידי העירייה.

הפרופסורים אליהו ריכטר ואלף פישביין, שני מומחים בעלי שם עולמי, מזהירים מסכנות בריאותיות ובטיחותיות חמורות מאוד שנגרמו בעקבות סגירת מטמנת ברקת, כך עולה מדו"חות שכתבו עבור ארגוני הסביבה וביניהם אדם טבע ודין, הפורום לישראל ירוקה, ירוק עכשיו בית ספר שדה עופרה (של רט"ג), אותם העבירו לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין.

פרופ' אלף פישביין, חבר לשעבר במחלקת רפואה סביבתית בביה"ס לרפואה הר סיני בניו יורק, הכין חוות דעת לאחר סיור שערך במקום ובין השאר הוא כתב, כי "הפסולת המזוהמת המושלכת באופן בלתי חוקי, מורכבת ממגוון רחב של פסולת מוצקה בעיקר מאתרי בניה. חלק מהפסולת היא מסוכנת, הן בצורה מוצקה כמו אסבסט, והן כנוזלים אשר ככל הנראה מכילים כימיקלים מסוכנים. כמו כן נצפו שריפות עם להבות גלויות המניבות עשן רעיל ואדים, מה שגרם לבחילה ולגירוי בדרכי הנשימה גם לאחר נוכחות של דקות ספורות בלבד בקרבת השריפות".

"סגירת אתר ברקת, בהיעדר אתר חלופי לטיפול בשפכים ובפסולת, גרמה לבעיה סביבתית חמורה באזור עם השלכות על השפעות בריאותיות שליליות בקרב אוכלוסיות הנמצאות בקרבת מקום", קובע פרופסור פישבין.

בעקבות המצב החמור ולאחר מספר ישיבות עבודה שהתקיימו בעירייה בנושא זה, הנחה ראש העיר ישראל פרוש את הצוותים המקצועיים לפעול במהירות בנושא, כשבין השאר נבחנת האפשרות לפנות לוועדת הגבולות כדי לדרוש את סיפוח השטח בו פעלה המטמנה, במטרה לבחון את חידוש פעילתה ולמגר את התופעה הסביבתית המסוכנת שנוצרה באזור ומציקה לתושבים ולמטיילים.

השארת תגובה