נגיעה נשית לפרשת בא – אחדות ומלכות

הפירמידות במצרים. צילום: משרד התיירות המצרי
הפירמידות במצרים. צילום: משרד התיירות המצרי

מאסטרטגיה לפעולה, מעשר מכות ליציאה ממצרים, מחזון וחלומות ערטילאיים לגאולה מוחשית ושלמה – מה מונח על "רצפת הייצור" של התוכנית הנשית לאחדות וקירוב לבבות? כבר שבועות אנחנו מתכננות את הכנס הזה, המחבר נשים שעומדות בראש ארגונים העוסקים באחדות נשים.

אז נכון, תוכנית וקו פעולה מונחים ומדויקים מראש הם עניין הכרחי, והתכנון חשוב, אבל ברור שאנו חייבות קודם כול להיפטר מהפחד מפרעה קשה העורף, ולדעת שאנחנו אף פעם לא לבד במערכה. הקב"ה אומנם לא נאבק במקומנו עבור המטרות הגדולות – אבל יש לנו גב חזק בטוח ומבטיח, ואת זה חשוב לזכור, בתוך כל ההכנות מצידנו.

וזה בדיוק העניין – "נתאווה הקב"ה להיות לו יתברך דירה בתחתונים", כלומר ה' רוצה שדווקא בעולם הגשמי והתחתון, יתגלה אורו הגדול בעולם. זוהי גם מטרת הגלות ויציאת מצרים: "בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלוקים על ההר הזה". כלומר: יציאת מצרים היא לצורך מתן תורה שיהיה בהר סיני. במתן תורה התבטלה הגזרה שהטילה נתק בין העולמות הרוחניים והגשמיים והחלה כבר בעת שאדם וחווה נטרדו מגן עדן. באותו מעמד ניתן לנו גם הכוח להוריד את הקדושה לעולם הזה הגשמי – על ידי קיום תורה ומצוות.

בפרשתנו אנו מוצאים דבר והיפוכו. הפרשה מספרת על הגאולה, אך היא נפתחת בצווי "בא אל פרעה". שם הפרשה, שאמור להעיד על תוכנה – הפוך לגמרי! הוא מצביע לכאורה על כך שמשה רבנו היה זקוק לפרעה ולא להפך, עד שה' מצווה אותו לבוא אל פרעה.

למה מזמין ה׳ את משה לבוא איתו, והרי משה נפגש עם פרעה לבד כבר כמה פעמים?

משה מפחד להיכנס לביתו של פרעה, כפי שהוא בשיא תוקפו. השורש של האיש הפרוע הזה שמתגלה כקשה העורף (פרעה בהיפוך אותיות) מאיים בהתנהגות 'פרועה' ולא מסודרת ומדורגת.

שורש פרעה מכונה 'אורות בלי כלים'. משה רבנו לא יכול להיחשף לדרגה הזו, כפי שהוא בגוף גשמי, הוא לא יכול לקבל את ההתפרעות הזו ומתקשה לחבר בין האורות לכלים.

הדבר מתבטא גם באי יכולתו של משה לדבר בצורה רהוטה, וזו הסיבה שה׳ אומר לו: "בא" – בא איתי !

ה' חושף את משה לדרגה גבוהה זו כדי להכין את כולנו אז והיום למתן תורה, להביא את העם היושב במצרים לדרגה של חיבור הפכים, נשמה בגוף מול אורות גבוהים.

ואכן במתן תורה נעשה החיבור והאיחוד בין עליונים ותחתונים, הגשמיות מתקדשת על ידי הרוחניות ומשה נרפא ממומו, ויחד איתו גם עם ישראל שנפגעו מעבדות מצרים, חוזרים להיות בריאים ושלמים.

בדורנו המשימה היא לפזר אור, להוסיף בלימוד התורה, בקיום המצוות ובהפצת המעיינות. הפצה ולימוד גם לנשים ולילדים, כי לנשים יש כוח השפעה גדול יותר ממה שהן מכירות בו. בכל שבוע הן מפיצות את אור הקדושה בעולם בהדלקת נר שבת.

ומכיוון שכוחן של נשים בדיבור, בספירת המלכות המשימה המוטלת עלינו היא הפצת האור גם בעולם המעשה, בכל דבר שאנו עוסקות בו – בעסקים, בהתנהלות מול כל מיני סוגי אנשים בששת ימי המעשה.

מה דעתך? איך את יכולה לעשות לו יתברך דירה בתחתונים, ולהפוך את הגשמי לרוחני – גם בעסק שלך?

הכותבת היא בעלת "הבחירה שלי" – אימון וייעוץ לנערות ונשים, מרצה, מנחה ושדרנית רדיו | http://www.miri-mychoice.co.il/

השארת תגובה