250 מיליארד שקל: ועדת הטייקונים בחנה את 'מגדל'

מנכ"ל מגדל התייצב בוועדת החקירה הפרלמנטרית לצד הכיסאות הריקים של היו"ר המתפטר שריג ובעל השליטה אליהו וטען: "אפשר לסמוך על הדירקטוריון וההנהלה" • היו"ר כבל: "כשמנהלים רבע טריליון שקל ואומרים לנו 'סמוך עלינו' – אני מאוד מודאג"

מגדל
מגדל

ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה בשבוע שעבר לישיבה לבחינת התנהלות חברת מגדל בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים – בהשתתפות המנכ"ל דורון ספיר. היו"ר כבל פתח את הישיבה ואמר: "לא סתם יש בפנינו שני כסאות ריקים עם שמותיהם של שלמה אליהו ועודד שריג ,שלפתע, בדיוק לפני דיוני הוועדה, מחליט להתפטר מתפקידו וגם אם הוא מחליט להתפטר זה בקל וחומר שחובתו להגיע לוועדה ולהגיד את דברו. זה מעלה אצלי חששות כבדים מאוד שהוא מנסה לברוח, כי במכתבו רב הנסתר על הנגלה, כמה שורות קטנות על עניינים גדולים. לכן מצאנו לנכון להניח את השמות שלהם עם כסאות ריקים וישפוט הציבור".

הגופים המוסדיים מנהלים כ-600 אלף שקל בממוצע לכל משק בית בישראל, וגם כאן יש ריכוזיות. יו"ר הועדה כבל: "סך הכספים המנוהלים על ידי מגדל מכפיל עצמו כל 6 שנים וכבר היום אתם מנהלים כ-250 מיליארד ש"ח, ומתוכם החלק של הפנסיות הולך וגדל. לכן חשוב לוודא מה נעשה בחסכון הרב ההולך למוסדיים, ובתוכם מגדל, ובפרט נושא הקצאת האשראי על ידי מגדל. לשם כך, זימנו היום שלושה מקבלי החלטות בכירים בחברת מגדל. היו"ר, פרופ' עודד שריג, המנכ"ל דורון ספיר, ובעל השליטה בחברת מגדל אשר גם חבר בדירקטוריון, מר שלמה אליהו. אבל למרות שזימנו שלושה, רק אחד, מנכ"ל מגדל דורון ספיר, יושב פה לפנינו. לפני מספר ימים, בעיתוי תמוה, יו"ר מגדל עודד שריג, הודיע על כוונתו להתפטר מתפקידו, ולאחר מכן סירב להופיע בפני הוועדה. בעל השליטה וחבר הדירקטוריון, מר שלמה אליהו, סירב גם הוא להיענות לזימון הכנסת להופיע בפני הוועדה. הוא אמר שהמנכ"ל דורון ספיר ידע להשיב על הכל ואנחנו מקווים שכך יהיה.

"אף אחד לא מבקש לקחת את זכויותיו הרבות של מר אליהו, אבל זה לא אומר שכל הזכויות האלה לא מאפשרות לנו לשאול ולתבוע קבלת תשובות לדברים שנראים בעינינו שערורייתיים. על כן, מצופה היה מבעל שליטה, מר שלמה אליהו, הנהנה מהרווחים הגדולים הנובעים מניהול כספי הציבור, שיופיע בפני הוועדה בכדי לתת דין וחשבון לנעשה בחברת מגדל, ולבטח בהינתן העובדה שהמוסדיים ובעלי השליטה יודעים להידפק על שולחנות המדינה כאשר דבר זה נוח להם. מצופה היה שיו"ר מגדל, ומר שריג עדיין נושא תפקיד זה, יופיע בפני הוועדה גם הוא לתת דין וחשבון לציבור החוסכים והמבוטחים על הנעשה בחברת מגדל, ולבטח בהינתן העובדה ששריג טוען שהמצב במגדל מחייב את התפטרותו. אבל אליהו ושריג מתחמקים ממתן עדות פה היום", כך מדברי ח"כ כבל.

המנכ"ל ספיר אמר כי הוא חולק על מכתבו של שריג באשר לחוסנה של מגדל –  "מערך האשראי שלנו מבוקר על ידי הביקורת הפנימית ורשות שוק ההון. יש לי אמון במגדל וביטחון במערך האשראי שלה המשרת ויוצר תשואות לעמיתים".

היו"ר כבל הקשה: "כאשר שריג מדבר על מבנה הבעלות והממשל התאגידי שמונעים ממנו לפעול למען החוסכים, הוא מתייחס לבעל השליטה שלמה אליהו, שמחזיק 70 אחוז מהחברה. הוא אומר שבעל השליטה מונע ממנו לפעול לטובת החברה והחוסכים, שהפקידו 250 מיליארד שקל. הסבר לנו את הדרכים בהם אליהו מתערב בניהול החברה ביום יום? אני מניח שאת מה שרואה היו"ר אתה גם אמור לראות?".

ספיר השיב: "אני חושב שהוא טעה שהוציא מכתב מהסוג הזה. הוא הודיע לי שלא יגיע כי הוא לא יכול לייצג את מגדל". היו"ר כבל בתגובה: "הוא היה אמור לייצג את החוסכים ולא את מגדל. את אלה ששמו 250 מיליארד שקל בקופתה של מגדל, וזה טעות בתפיסה".

היו"ר כבל הוסיף ושאל את מנכ"ל מגדל: "מה הממשק בינך לבין אליהו?", ספיר השיב: "אנחנו לא משוחחים בטלפון. הפגישות שלנו בד"כ הן פרונטליות. בתחילת הדרך הפגישות היו רבות, הן הלכו והתמעטו. היום הן פעמיים שלוש בשבוע.

היו"ר כבל שאל: "מתי מר אליהו נתן לך הנחייה?" וספיר השיב: "הוא יודע שהוא לא יכול לתת לי הנחיות. השיחות הם על התייעצות וייעוץ, וההחלטות הן שלי". היו"ר כבל הוסיף ושאל: "אתה מתייעץ באותה מידה אם חברי דירקטוריון אחרים?" וספיר השיב שלא.

עוד שאל היו"ר כבל: "אם הניהול התאגידי לא פועל כמצופה מי תוקע כף לידי שזה לא עלול להתרסק?" ספיר השיב: "אני מציע לסמוך על דירקטוריון מגדל והנהלת מגדל", היו"ר כבל ענה: "כשאומרים לי סמוך עלינו' אני כבר מודאג. אשרי הדואג תמיד".

עוד שאל היו"ר כבל אם אין סיכוי שמישהו סוגר עניינים עם אליהו והדבר עובר לאחד הבכירים בחברה, וספיר השיב כי הוא חושב שזה לא אפשרי וכי התהליכים בחברה סדורים. כבל העיר על כך: "מר אליהו הבטיח שתוכל לענות על כל שאלה. כנראה שלא על כל שאלה". ספיר הגיב: "כמעט על כל שאלה".

לאחר שיו"ר מגדל פרופסור שריג התפטר מתפקידו והשאיר במכתבו את המשפט – "אם שלמה אליהו לא סומך על הנהלת מגדל למה שהציבור יסמוך"? הביע היו"ר כבל שאט נפש וביקש הסברים, ספיר השיב: "הכותרת הייתה אומללה וחסרת אחריות". היו"ר כבל שאל על המטבחון של אליהו וספיר השיב כי אם הדירקטוריון החליט שככה הוא רוצה לעבוד זו החלטה שלו, ובסופו של דבר היא בוטלה. עו"ד אהוד סול, יועץ משפטי חיצוני, אמר: "זה חוקי, באנו לדבר על אשראי למגדל". היו"ר כבל הגיב בציניות: "אדוני יכול לשלוח לנו את השאלות שהוא מצפה שנשאל. זה לא לעניין. אדוני לא יטיף לנו".

הסוגיה הנוספת שעלתה בדיון הועדה הייתה כי עודד שריג, שהיה הממונה על שוק ההון, שנתן לאליהו היתר-שליטה במגדל, מונה ליו"ר באותה החברה ושאל את ספיר האם זה תקין. עו"ד סול השיב: "רגולטור יכול להפוך יו"ר של חברת ביטוח. אם אתם חושבים שזה לא אפשרי תחוקקו חוק ואל תשאלו את מנכ"ל מגדל מה דעתו על זה. אתה לא יכולים להביך".

היו"ר כבל התעקש: "מותר לי לשאול גם אם מר סול אינו מרשה, האם זה תקין?" ספיר השיב: "אני מניח שמערך השיקולים של שריג היה תקין". עוד עלתה שאלת הנפוטיזם והדלת המסתובבת במגדל וספיר התייחס לכך ואמר: "אם החוק והרגולציה מאפשרים זה לא בעיה, ככל שאדם מוכשר לא צריך למנוע ממנו להתמנות". היו"ר כבל אמר על כך: "תופעת הדלת המסתובבת והנפוטיזם בחברות הבטוח משום מה תופסת מקום גדול, זה לא דלת זה שערים מסתובבים".

לאחר מכן התכנסה הוועדה לישיבה נוספת עם פרופ' אבי בן בסט ודרור שטרום, לקראת סיום עבודתה. פרופ' בן בסט אמר כי כדי להגביר תחרותיות בבנקים צריך לאשר ביטוח פקדונות אשראי. עוד הוא ציין כי צריך להפריד את חברת כ.א.ל מדיסקונט וקרא לבחון זאת כבר עכשיו.

דרור שטרום הוסיף כי לדוח של ועדת החקירה יהיו השלכות כבדות משקל על המשך הרגולציה והחקיקה. "אין ארוחות חינם. כשנותנים הלוואות לא לפי התו"ל לא ראיתי מנהל בנק שנפל מכניס יד לכיס ומשלם. זה גורם לסבסוד צולב" הוא הזהיר כי האפליקציות הבנקאיות מנסות לבצע סליקה. עוד ציין שטרום כי צריך אכיפה וסנקציות, ואמר כי או שהסנקציות פומביות או שהן מועברות לוועדת משנה סודית של ועדת הכלכלה לבקרה.

השארת תגובה