איחורים וביטולים: הסיוט של נוסעי רכבת ישראל

הנסיעה ברכבת לירושלים לא חינם כפי שהיה נדמה לכם. לא רק זה, יצאתם לארוע והגעתם לתחנה? לא בטוח שיש רכבת – אולי פשוט קרתה 'תקלה' , כן זה כבר די עניין שבשיגרה

רכבת
רכבת
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

אז נתחיל ב'גילוי נאות', הבוקר ניצלתי ארוע מתוזמן בירושלים, לנסיעה ראשונה ב'קו המהיר'.

בני המשפחה יצאו ברכביהם בשעה 8:00 מבני ברק לירושלים, אנוכי יצאתי בשעה 07:20 כדי להגיע לתחנת הרכבת בנמל התעופה בשעה 08:31 – לרכבת שתגיע לירושלים כמה רגעים לפני השעה 09:00.

חשבתם שהנסיעה חינם? כך 'הבנתם' מהפרסומים והצהרות שר התחבורה? טעיתם. הנסיעה עולה טבין ותקילין.

הרכבת מתחנת 'מרכז סבידור' היתה אמורה לצאת בשעה 08:01, אבל בשעה 08:02 הופיע עדכון: הרכבת תצא רק בשעה 08:07. לכאורה לא בעייתי, עדיין ניתן להספיק את הרכבת.

הרכבת איחרה קצת יותר משצופה, אבל לתחנה בנמל התעופה בן גוריון הגענו בשעה 08:29 – 2 דקות תמימות לפני שתצא הרכבת לירושלים.

רגע, לא, היא אמורה לצאת – אבל לא, היא לא תצא. הכרוז הודיע כי 'בשל תקלה' הרכבת בוטלה – אין ברירה רק להמתין לרכבת הבאה.

את האירוע פיספסתי, זה היה כואב בפן האישי. אבל לא לשם כך התכנסנו כאן.

איחורים וביטולי רכבות הפכו לאחרונה לדבר שבשגרה, כמו מדובר היה בתחנת אוטובוסים על ציר ז'בוטינסקי שבשל 'רמזור' או 'פקק' האוטובוס איחר בכמה דקות. הביטולים מזכירים גם חברת הסעים האמורה להוציא 4 אוטובוסים בשעה – אבל בשל 'פקקים' ואיחורי נהגים יוצאים רק 3 נסיעות.

אולי הקורא הממוצע לא מעודכן, אבל בעולם הגדול, רכבות ובמיוחד בין עירוניות, עומדות בלוח זמנים כמעט כמו מערכת רובוטית.

ברכבות קלות או פנים עירוניות, עיכובים מתרחשים כמו במערך אוטובוסים. אבל מאידך, גם תדירות ונגישות קיימת כמו באוטובוסים.

הרכבת ה'מהירה', נוסעת במקטע אחד במהירות גבוהה באופן יחסי – 160 קמ"ש, אבל את רוב הדרך היא תעשה במהירות פחותה בהרבה. עולה הרושם כי חלק ניכר ב'מהירות' הרכבת הוא דווקא המסלול שקוצר באמצעות מיליארדים שהושקעו בחפירת מנהרות ובניית גשרים.

את הזמן שחסכתם בנסיעה ה'מהירה', תשיבו כמעט בתוספת ריבית כשתבקשו לצאת מתחנת 'נבון' בכניסה לירושלים. הרושם אותו אני קיבלתי ביציאה מהרכבת אל מפלס הרחוב עונה להגדרה אחת: סיוט.

עולים מפלס ומגיעים אל פרוזדור רחב ידיים המוביל למבואה גדולה. כאן תטפסו שני מפלסים נוספים. תצאו אל 'מתחם התחנה' ותטפסו אל מפלס 'חלל הכניסה'. לאחר ש'תצאו' מהתחנה, תטפסו עוד מפלס שיוביל אתכם אל המפלס בו תוכלו לטפס אל מפלס הרחוב.

התבלבלתם? גם אני, זה קורה.

אם בנסיעת הלוך, עלתה הנסיעה כסף כחוק. הרי שביציאה מירושלים חזרה אל עבר תל אביב, הנסיעה היא אכן חינם. נסיעה חלקה ללא תקלות, כולל מעבר יחסית קצר לרכבת מנמל התעופה אל תל אביב – ועדיין מדובר בחוויה למיטיבי לכת, בהתחשב במסלול אותו יש לעבור כאמור מהכניסה לתחנת הרכבת ועד להגעה אל הרכבת עצמה.

ברכבת ישראל הסבירו כי ארעה תקלה ברכבת ריקה מנוסעים ולכן בוטלה הנסיעה של השעה 08:31 מנמל התעופה לירושלים.

הסבר זה רק חיזק את הרושם כי 2 רכבות עומדות על הפסים בקו ירושלים-נתב"ג ועושות את ה'מסלול' הלוך ושוב ללא הרף – כך שאם תקלה מתרחשת באחת הרכבות, לא נותרה ברירה כי אם לבטל נסיע. אין אופציה להזניק לכאורה רכבת חלופית.

השארת תגובה