כוכב הרשת האמריקאי בתפקיד הגוי של שבת

ג'רמין אליס, צעיר אמריקאי, טייל להנאתו בירושלים, כשבחצות ליל שבת הוזעק לשכונה חרדית על תקן 'גוי של שבת' • בסרטון שזכה למאות אלפי צפיות, תיאר את החוויה מזווית מרתקת ומשעשעת

ירושלים גוי שבת
ירושלים גוי שבת

כמעט כל אחד מאתנו נתקל בסיטואציה בה הוא נזקק לשירותי של 'גוי של שבת'. בהתאם להלכה, תמיד זה יהיה מקרה חירום של צורך גדול, בדרך כלל בעתות לחץ. מהצד שלנו, אנחנו יודעים איך זה נראה. יוצאים לרחוב, מחפשים את העובדת הסיעודית של השכן או תרים ברחוב נואשות אחרי מישהו שחזותו מוכיחה בוודאות כי אינו יהודי, אבל, חשבתם פעם איך זה נראה מהצד השני?

ג'רמין אליס הוא צעיר אמריקאי שמסתובב ברחבי העולם ומעלה תיעודי וידאו מרתקים. הוא כוכב רשת עולה עם בין עשרות למאות אלפי צפיות לכל וידאו שהוא מעלה. לפני תקופה, הגיע לבקר בישראל ועשה מספר ימים בבירה ירושלים. איכשהו, מצא את עצמו ג'רמין מתפקד כ'גוי של שבת' בשכונה חרדית – על פי התיאור נראה כמו סביבת מאה שערים – והוא יצא נפעם מהחוויה, שזכתה עד כה לכמעט 400,000 צפיות.

לקראת חצות ליל שבת, שב ג'רמין למלון הדירות הירושלמי בו התאכסן, כשלפתע, תוך שהוא שקוע בפלאפון, פונים אליו שני חסידים, לבושי שיראין. באנגלית מצוינת, הם פונים אליו ומסבירים לו שהמאוורר שלהם בבית מוציא גיצי אש, והם מבקשים ממנו בתחינה להתלוות אליהם בכדי לנתק את השקע מהחשמל.

כמה שעות קודם לכן, כשטייל בעיר בחברת כמה תושבים מקומיים, כבר הספיק ג'רמין להבין שליהודים יש 24 שעות בשבוע בהן כל החנויות סגורות וששמירת שבת כוללת לא רק חופש מהעבודה אלא גם מעלית שבת שעוצרת אוטומטית בכל קומה, וגם, הספיק ג'רמין להבין, שיש בעיה לחתוך נייר טואלט בשירותים. לאור הבנתו המוקדמת, הוא החליט "לקחת את הסיכון" ולהתלוות לשני החסידים האלמוניים. ליתר ביטחון, בן דודו נותר עמו על קו הטלפון בשיחה טראנס-אטלנטית, לוודא שהוא נותר בחיים.

אחרי 7 דקות הליכה, הגיע ג'רמין ומלוויו לבניין המיועד בשכונה החרדית. את סבך הכניסות, המדרגות והכוכים הפנימיים, הוא מתקשה להסביר ורק מציין בפני צופיו שבניין כזה הם בוודאות לא ראו מימיהם. "האמת שהרגע הזה התחיל להיות מלחיץ. לא ידעתי אם הבחורים האלה עומדים להחזיק אותי, לקחת את האיברים שלי ולקצור אותם…", אמר, אך לבסוף החליט לבטוח בחסידים, בין היתר בזכות האנגלית שהייתה נשמעת כמו שפת אם.

כשהגיע לבית, נעתקו מילותיו. איש מבוגר עטוי זקן ובעל חלוק ארוך בירך אותו לשלום, ומשם הוא עשה את דרכו בין חדרים קטנים וצפופים כשבכל פינה מפוזרים מזרונים עם אנשים ישנים עליהם. כשהגיע לחדר המדובר, "קפצו עליי שני ילדים עם עיניים כאלה ענקיות, והם אומרים בהכרת תודה מעומק הלב 'הנה הוא, תודה לך שבאת, תודה לך', הם היו כל כך נלהבים".

אחרי שביצע את מלאכת ניתוק החשמל מהשקע, הציעו לו המארחים הנלהבים ללוות אותו בחזור, אך הוא העדיף לשחרר אותם למנוחה. "זאת הייתה חוויה מאד יוצאת דופן", סיכם בהתפעלות. "טיולים בעולם מביאים אותך לכל מיני סיטואציות, אבל כזו חוויה יוצאת דופן לא חוויתי מעודי". לסיום הוא מציין כי לא היה מתלווה לאנשים בכל מקום אחר בעולם, ואף מוסיף  – את מה שמבחינתו הומור, ומבחינה הלכתית עלול להיות בעיה – כי המאוורר שבשלו הוזעק אמנם עשה רעשים אבל גיצי אש לא ממש היו שם.

"אז אם אי פעם אתם מטיילים בישראל בשבת ומישהו מבקש מכם לנתק מאוורר מהשקע, תבינו על מה מדובר ותתכוננו לחוויה…", מסכם התייר האמריקאי שזכה להפוך לגוי של שבת מהודר, בעיר הקודש והמקדש.

השארת תגובה