מתי קודמת דעת הרופא לדעת הרב?

האדמור מסתרי חיים
האדמור מסתרי חיים
עכשיו באשדוד: דירה החל מ-1.100.000 ש"ח

המשנה באבות אומרת "הטוב שברופאים לגיהנום" ובפרק תהילים מזמור שיר ליום השבת כתוב "איש בער לא ידע", שתי אמירות אלו משלימות זו את זו, כיצד?

בהלכות יום כיפור כאשר קובעים מתי אדם יכול לשבור את הצום מובאות כמה קדימויות והן: 1. דעת הרופא קודמת לדעת הרב. 2. דעת האדם שצם קודמת לדעת הרופא. מכאן למדים שדעתו של האדם בעניין הנהגת גופו קודמת לכולם כפי שידוע שאדם קרוב אצל עצמו יותר מכולם.

לכן כל אדם חייב ללמוד ללא ספק כיצד לדאוג למצב בריאותו, וכל אדם שמחזיק עצמו לנבער ואומר "לא יודע" הינו בחזקת "הטוב שברופאים לגיהנום". מסביר את המאמר הזה הזהר הקדוש בסוף ספר דברים לשון תרגום "ועל זה צריך האדם לרופא חכם שיעסוק ברפואתו, אם יכול לתת לו רפואה (תרופות, מרקחת) להטיב לגופו טוב שיעשה זאת אך אם נותן לו סממנים שאינם מתאימים לו, חזקים מדי הוא הרופא שהולך לגיהנום משום שגורם לחולה למוות ואם לא ריפא את גופו ירפא את נשמתו. והרופא שמשתדל לרפא את הגוף ואת הנשמה כאחד עליו הקב"ה מתפלל בעולם הזה ובעולם הבא. שנאמר רפא ירפא מכאן שניתנה רשות בידי הרופא לרפא אם כן למה שהטוב שברופאים לגיהנום".

מהזהר לומדים שהרע שברופאים הוא הרופא שנותן לאדם טיפול תרופתי מבלי לתת מענה ריגשי תומך לטיפול. והאדם עצמו שאינו לומד מה ההשפעה של המאכלים שמכניס לגופו וקל וחומר התרופות שנוטל מה השפעתן הישירה והעקיפה.

על כן העצה שאני נותן לאנשים שרוצים להפחית ממשקלם או מאחוזי השומן שלהם הינה ללמוד תזונה, וכידוע האדם נמשך אחר דעותיו לכן אם לומדים תזונה באופן רציף וקבוע יכולים לעשות שינוי אמיתי בהרגלי אכילה.

חכמי התורה וכן חכמי המדע יודעים שאצל האדם פועלים שני מוחות אחד נמצא בראשו ואחד בקיבתו ונקרא בלשון האר"י הקדוש מוח בינה.

כל מאכל שניכנס לתוך גופנו עובר תהליך של התכה הנקרא עיכול, תהליך זה תפקידו להפריד הקליפות שעוטפות את הרכיבים שבתוך המזון שנספגים במערכת העיכול כולה שתכליתה לטעון את הדם ברכיבי הבניין ממנו אנו עשויים.

עוד תהליך חשוב קורה בשעת העיכול והוא ההיתוך שנגרם מחום שמתאדה בגופנו ונקרא בלשון חז"ל עשנים או אווירים, אלו עולים מהקיבה אל המח ומשפיעים עליו וכידוע המח הוא הבקר הראשי של כל תאי הגוף.

מכאן חובת האדם לידע לרפא את עצמו ואת זולתו כפי שמבאר ברטנורא במסכת נדרים פרק ד' משנה ד' "לפי שחייב אדם לרפאות את חברו כשחלה שנאמר והשיבתו לו לרבות אבד גופו ומצוה קעביד" ע"כ אם מצוה מן התורה לדעת לרפאות את חברו וכתוב "ואהבת לרעך כמוך" ודאי שאדם חייב ללמוד לרפא את עצמו ועיקר הרפואה העצמית תלויה במזון הגשמי והרוחני שאנו מכניסים לתוכנו".

היות ומצוה על כל אדם לרפא את חברו ודאי שגם אנו בכלל אדם על כן ננסה להביא לכם ידע שיגביר את תודעתכם ואת רפואתכם.

חודשי האביב ידועים בכוחם לחדש בבריאה ובאדם תהליכים של צמיחה ופרות, חודש טבת הינו האחרון שבחודשי החורף ולכן זהו זמן טוב להתחיל ללמוד תזונה והשפעותיה על גוף ונפש שלנו.

כאשר חז"ל מציינים אכילה ושתיה מדובר בחמשת מיני דגן מהם עושים בצק והם אחראיים על השובע ושמדובר בשתיה הכוונה ליין לצורך העניין חולי צליאק הרגישים לגלוטן שאינם אוכלים קמח ה"לחם" שלהם מבוסס על תירס וברכתו "שהכל" אינו בכלל לחם לשובע בדומה למיץ ענבים שאנו שותים הנקרא שתיה קלה וברכתו גם כן "הכל" לסוגיה זו היבטים הלכתיים רבים שאין כאן המקום לדון בהם.

מכיון שללחם או כל מאכל שהבסיס שלו הינו קמח כגון סופגניות, מצות, עוגות, אטריות וכדומה יש חשיבות עצומה בתזונה שלנו והוא הבסיס לרוב הפחמימות בגופנו דומה לדלק של רכבנו וכאמור בלא דלק אי אפשר להפעיל מנועים כך בלא פחמימות אין כוח לגוף לבצע פעולות.

היות והפחמימות שאנו אוכלים מאז ימי חז"ל ועד למהפכת תעשיית המזון ממנה אנו ניזונים עברו הנדסה גנטית וכן נקיון וטיהור המשמעות והערך התזונתי שלהן השתנה מן הקצה אל הקצה. כיום לכל הדעות המדעיות והרפואיות קמח לבן וקמח מלא מבוססים על חיטה הינם סוכר טהור רווי עמילן, מה שהפך את הקמח לכל כך לבן ודק הינו תהליך ייצור מתועש שהכניס לקמח רכיבים רעים לגופנו, כמו כן בכדי לייצר לחם משתמשים כיום במספר רב של כימיקלים שנותנים לו טעם מרקם וריח אך הם אינם טובים לגוף ובעיקר לכבד ולמוח.

אנו תפילה שבמאמרים הבאים נזכה לכתוב סודות רבים בתחום לתועלת הגוף והנפש שלכם.

לשאלות ופרטים 07-33-38-38-48

צוות "סתרי חיים"

השארת תגובה