הממוצע: כמעט 4 שעות המתנה בחדר מיון

דו"ח פנימי של משרד הבריאות מגלה את הנתונים העצובים בהמתנה מורטת העצבים בחדרי המיון בישראל • משך ההמתנה הממוצע בחדרי המיון בישראל בשנת 2017 עמד על 3 שעות ו־49 דקות

חדר ניתוחים
חדר ניתוחים

החורף כבר כאן ואיתו המחלות, בעונה שכזו חדרי המיון שבבתי החולים מלאים עד אפס מקום והצוות הרפואי לא עומד בקצב, התוצאה? המתנה ארוכה מנשוא.

3 שעות ו־49 דקות – זה הזמן הממוצע שנאלץ לחכות מי שהגיע לחדר המיון באחד מבתי החולים בארץ ב 12 החודשים האחרונים. אבל זה לא הכל, כרבע מהמטופלים חיכו מעל חמש שעות במחלקות לרפואה דחופה.

נתוני דו"ח פנימי של משרד הבריאות מגלים כי משך ההמתנה הממוצע בחדרי המיון בישראל בשנת 2017 עמד על 3 שעות ו־49 דקות ובהשוואה לשנת 2012 מדובר בעלייה של כ־21 דקות. על פי הנתונים, למעלה ממחצית מהחולים שהגיעו לחדר המיון של בית החולים הדסה עין כרם המתינו 4 שעות ו־12 דקות. בבתי החולים בילינסון בפתח־תקוה, שערי צדק בירושלים ובני ציון בחיפה למעלה ממחצית החולים המתינו שלוש שעות ו־54 דקות. בבית החולים לילדים שניידר זמן ההמתנה עמד על 3 שעות ו־48 דקות. מעל חמישית מהמטופלים חיכו מעל חמש שעות במחלקה לרפואה דחופה, ו־6% חיכו מעל 9 שעות.

הנתונים של משרד הבריאות חושפים בנוסף כי מחצית המטופלים שהגיעו לחדר המיון ובסופו של דבר נשארו לאשפוז, המתינו כ־4 שעות, זמן רב יותר מאלו שלא נשארו לאשפוז – שעתיים ו־42 דקות. זאת בשל מחסור במיתות אשפוז במחלקה – נתון שהפך לסמל הנצחת הכשל של מערכת הבריאות בישראל.

מתי כדאי להגיע למיון?

אף פעם. אך אם אין לכם ברירה עדיף שתארגנו את עצמכם על השעות 15:00-23:00 – זאת עולה מהנתונים של משרד הבריאות המגלים כי שעות העומס בחדרי המיון הן בין 07:00 ל15:00 בהן זמן ההמתנה בממוצע מגיע לשלוש שעות ו־55 דקות.

"אנו נצמצם בשנת 2019 באופן משמעותי את התכניות הלאומיות במערך האשפוז, בהן התוכנית לשיפור הטיפול בפגים, תכנית המיונים ותוכנית הזיהומים" – לפני כשבועיים הודיע מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב למנהלי קופות החולים, כי לאור החלטת הממשלה לתת תוספת לשכר השוטרים, הסוהרים והגמלאים, יבוצע קיצוץ בכל משרדי הממשלה – ובכללם במשרד הבריאות – בשל כך הוחלט לבטל את התוכנית לשיפור חדרי המיון.

על הכשל שלא מותיר אפשרויות לשינוי המצב הנורא בבתי החולים, חבר הכנסת איציק שמולי חבר ועדת הבריאות הפנה אצבע מאשימה אל ראש הממשלה והאשים אותו באוזלת יד: "מערכת הבריאות שלנו חולה באופן אנוש, ובמקום להשקיע בה ולחזק אותה, ממשלת נתניהו גוזלת ממנה תקציבים, מאות מיליונים נלקחו רק בקדנציה הזו למרות שהמערכת מראש מתוקצבת בחסר. זו פשוט בושה, וזו לא טעות – זו מדיניות".

ביקשנו את תגובת משרד הבריאות אך עד לכתיבת שורות אלו לא התקבלה תגובתם.

השארת תגובה