התנהלות כושלת: הקו בוטל, הנוסעים סובלים

ההתנהלות של משרד התחבורה מציפה שאלות קשות גם בסוגיות מקומיות יותר כמו קיצור קווי אוטובוס • תיעוד מקרה בו הוגשו עשרות חתימות של נוסעים קבועים למשרד התחבורה בבקשה לשמר קו ייעודי – אך ללא מענה

נתניהו-וישראל-כץ-צילום-חיים-צח-לעמ
נתניהו-וישראל-כץ-צילום-חיים-צח-לעמ
הצטרפו עכשיו – וקבלו את העיתון היומי לתיבת המייל שלכם

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, נעלם בתקשורת בזמן האחרון, במקביל לפרסומים על הפסדי העתק ברכבת ישראל בשל ההשקה תלושת המציאות של קו תל אביב ירושלים, שמעלה את חמתם של הנוסעים ושל האזרח משלם המיסים.

כץ, המכהן בתפקיד שר התחבורה כמעט עשור, מתגאה כל אימת שאפשר במהפכה התחבורתית שהוא מחולל, הוא גם זוכה ללא מעט קרדיט מהתקשורת בשילוב תמונות של "גזירת סרטים", אך איש לא תיאר לעצמו כי הסרט הזה יהיה הסרט היקר ביותר שנגזר בישראל על כיסו של האזרח. המהפכה התחבורתית אמורה להועיל לו בדרך אל היעד הנכסף "החלופה האולטימטיבית לראשות הממשלה", אך הגיע הזמן לגלות כמה עולה לנו החשבון.

הפתיחה המקרטעת של הקו המהיר לירושלים, הפעילות המגמגמת של חטיבת המטענים ושערוכים שליליים של נכסי החברה, הובילו להפסדי עתק של החברה הממשלתית – רכבת ישראל ברבעון השלישי של השנה. החברה דיווחה בסוף השבוע על הפסד נקי של 273 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 16.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

במהלך הרבעון נפגעה רכבת ישראל, בין היתר, מגידול של כ-15 מיליון שקל בהוצאות הדלק וכן עלייה של 12 מיליון שקל בהוצאות שמירה, עקב פתיחת תחנות ומבני אבטחה חדשים בנוסף לעלייה בשכר המינימום. ברכבת ישראל מסבירים כי אחת הסיבות העיקריות להפסדים היא "אי עלייה מספקת במספר הנוסעים, כתוצאה מהסטת רכבות מקווים רוויי ביקוש לטובת הקו המהיר לירושלים, הנמצא בהרצה ומוגבל ל-400 נוסעים לרכבת. לכן נוצרה פגיעה בהכנסות החברה מסובסידיה תמריצית".

בנוסף, הפעלת הקו המהיר גרמה להפסקת פעילות בתחנות נתב"ג ומודיעין, בשל הקמת מערכות החשמול בקו המהיר, מדי שבוע מחמישי בלילה ועד ליום ראשון בבוקר, כולל בתקופת החופש הגדול וחגי תשרי. עוד טוענים בחברה כי עדיין לא הועברו אליהם במלואן התחייבויות כספיות מטעם משרדי הממשלה. מה שלא כל כך עונה על התנהלות שאינה צופה פני עתיד.

שירותי התחבורה הציבורית בישראל אינם טובים ולכן הציבור מעדיף לנסוע ברכב פרטי ולהיתקע בפקקים במקום לעבור לשימוש בתחבורה הציבורית – כך קובעים כלכלני בנק ישראל בפרק מהדו"ח השנתי של הבנק, דו"ח שמצטרף לביקורת הקשה שספגה תשתית התחבורה הרעועה של ישראל גם מכלכלני קרן המטבע וה-OECD, נוכח הפיגור העמוק של ישראל בתחום.

על פי ההערכות, המדינה מפסידה כאחוז וחצי מהתוצר הלאומי השנתי שלה כתוצאה מקשיי התנועה הפוגעים בייצור ובתפוקה וכן באיכות החיים של התושבים. מדובר בהרבה מאוד כסף. לא פלא, אם נביט על היקף ההשקעה של ישראל במערכת התחבורה, העומד על כמחצית מהמקובל במדינות המפותחות, ומגיע לאחוז אחד מהתוצר הלאומי. שני שליש מההשקעות הם במערכת הכבישים, ורק שליש במערכת התחבורה הציבורית.

מאז שהחלה ההרצה של קו הרכבת בין ירושלים לתל-אביב, על התקלות הרבות שמלוות אותו והעיכובים הרבים שהוא גורם בשאר הקווים שצומצמו כדי להפנות קרונות לקו החדש, הציבור החל להתקומם והתקשורת הפכה ממתעדת גזירת סרטים לביקורתית יותר, אולי קצת מאוחר מדי. כץ, כך נראה, הסתפק בחשיפה התקשורתית של חנוכת הקו ובוחר מאז לשלוח לחזית התקשורתית את מנכ"לית המשרד, שנוהגת לספר על המהפכה בתחבורה הציבורית מבלי להתמקד בכישלונות וייתכן שההחמצה האמיתית היא – הלקחים שאמור משרד התחבורה להעלות על סדר היום כדי להביא לשינוי אמיתי בתחבורה בישראל.

כשמדובר ב"מגה פרויקט" כפי שמציגים את קו ירושלים תל אביב במשרד התחבורה, השאלה המרכזית היא מדוע היה צריך למהר ולחנוך את קו הרכבת לפני שהקו מוכן על כל צדיו, החנוכה החפוזה של הקו החדש הובילה לצמצום של קווים אחרים, שהנסיעה בהם הפכה לסיוט מתמשך ולאבדן אמון הציבור בתזמון ובעומסים. הבעיה היא שגם כאשר הרכבת לירושלים תסיים את תקופת ההרצה, עדיין יחסרו קרונות ובעיית הצפיפות לא תיפתר.
אבל זו לא הבעיה היחידה בתחבורה הציבורית בישראל.

הפרויקט המרכזי שאמור להקל על בעיית פקקי התנועה בגוש דן הוא מערכת הרכבת החדשה של תל אביב. במחצית השנה התפרסם דו"ח חמור של מבקר המדינה על הניהול הכושל של המיזם, שגרם להתייקרותו במיליארדי שקלים מעבר למתוכנן, ולעיכובים המטילים צל כבד על ההבטחה להשיק אותו באוקטובר 2022. ממשרד התחבורה בזמנו נמסר בתגובה שאין שינוי במועד המתוכנן להפעלת הרכבת. בדיוק כמו שהגיבו כשנשאלו על העיכובים בהשקת רכבת ירושלים תל אביב שיצאה מהרציף באיחור של חודשים כשאינה מוכנה דיו תוך שיבוש קווים אחרים, לא עד ליעד המובטח, ונחלה הפסדי עתק.

סיפורו של קו שבוטל

לפני מספר שנים הגיחה בשורה מעניינת ממשרד התחבורה, קו 1 מבת ים לפתח תקווה, שיוצא בתדירות גבוהה יחסית וחוצה את הערים המרכזיות. במכרז ההפעלה זכתה חברת דן שמפעילה את הקו עם קופת תשלום אוטומטית, ללא קשר עם הנהג המונה 2 אופציות תשלום, רב קו או כרטיס אשראי (נושא בפני עצמו).

קו 1 אמנם עושה את העבודה אבל הוא יצור כלאיים בין אוטובוס למטרונית, פרי דמיונם של משרד התחבורה שאכן נחשב להצלחה יחסית לקו 51 או דומיו. אבל לקו 1 יש מחיר, מאז שעלה לכביש, בוטלו מספר קווים שבעבר חצו את ז'בוטינסקי והועילו לתושבי בני ברק להגיע אל השיכונים שבפנים הערים השכנות. מאז קו 1 הם צריכים לקחת 3 אוטובוסים ובמקום להגיע בתוך רבע שעה ברכב, זה כבר אורך להם כשעה וחצי זמן נסיעה אל היעד.

לדוגמא: במכתב שהגיע למערכת פניות הציבור מגוללת ליאת, תושבת בני ברק שעובדת בתחום החינוך בהוד השרון, את התלאות שעוברים תושבי בני ברק המבקשים בכל בוקר להגיע לשכונות הערים הסמוכות. "לאחרונה קוצר מסלול קו 641, שנסע על ציר ז'בוטינסקי דרך מכון מור בב"ב, מחלף גהה הוד השרון ולנתניה, כעת המסלול מתחיל את נסיעתו ממסוף החרש בפ"ת. קרי: התחנות במכון מור בב"ב ובמחלף גהה בפ"ת בוטלו, כך שנסיעה מב"ב להוד השרון שברכב פרטי אורכת כ 15 דקות, בתחבורה הציבורית זמן הנסיעה בין שעה לשעה וחצי, הזוי.

"מאז ביטול התחנות אני נוסעת ב3 קווים על מנת להגיע להוד השרון, באוטובוסים שלעיתים מדלגים על התחנה מרוב שהם עמוסים בנוסעים. כמעט בכל יום אי הוודאות בזמני הנסיעות גורר איחורים לעבודה ועגמת נפש רבה. בפנייתי למשרד התחבורה בהמלצתכם נעניתי בתגובה לא מדויקת ופוגענית, משהגיעו מים עד נפש.. אני פונה בשם ציבור הנוסעות למערכת העיתון שלכם בבקשה לתת במה לכשלים החוזרים ונשנים של משרד התחבורה ואולי תהיה אוזן קשבת כאשר יראו שהעוול הנגרם הוא למשפחות שלמות אשר בסך הכל מנסות להתפרנס בכבוד."

בתגובת משרד התחבורה אכן מצוינים קווים חלופיים, אך איש במשרד התחבורה לא ווידא טרם מתן המענה כי בחלק מהקווים ישנו רק אוטובוס אחד ביום לכיוון. אבל מה זה משנה? העיקר שפניות הציבור הגיבו, מה שמחלקת הדוברות שלהם לא עושה למרות פניות חוזרות ונשנות של מערכת 'ביזנס' לתגובות בנושאים העולים על הכתב כאן ובפניות הציבור.

והנה חלק מתגובת מחלקת פניות הציבור במשרד התחבורה למכתבה של ליאת: "מספירת הנוסעים בקו, במקטע רחוב ז'בוטינסקי, לא הצדיקו את המשך הפעלתו במתכונת הנוכחית, ולאור זאת, הוחלט על ביצוע השינוי".

שלחנו את ליאת לאסוף חתימות מהנוסעים הממתינים איתה באותה התחנה – ליאת השיגה 52 חתימות (!) עם מספרי טלפון של נוסעים בתחנה אחת שנוסעים שעה וחצי ב3 קווים כדי להגיע ליעדם בזמן. 52 נוסעים הם אוטובוס שלם של נוסעים המבקשים את הקו שבוטל בשל "כמות שלא מצדיקה את הקו".

למכתב השני – ליאת כבר לא קיבלה תגובה, בעת כתיבת שורות אלו נשלחה בקשה לתגובה למשרד התחבורה, לכשתגיע נפרסמה במלואה.

תגובה אחת
  1. גם אנחנו, תושבי שכונת כפר אברהם בפתח תקווה, נסענו לתל אביב בקו 641, שהיווה גיבוי טוב לקו 921 המגיע בערך פעם בשעה. סה"כ היה לנו פעמיים בשעה קו אוטובוס לתל אביב. כיום 641 כבר לא מגיע לתל אביב, אלא כפי שכתוב הוא מסיים בפתח תקווה. נשארנו עם 921 בלבד, אוטובוס משכונה בפתח תקווה לתל אביב פעם בקרוב לשעה! האלטרנטיבה האחרת היא נסיעה של 20 דקות לתחנה מרכזית ואחריה קו 51, סה"כ שעתיים-שעתיים וחצי נסיעה מפתח תקווה לתל אביב. במקום כחצי שעה עד שלושת רבעי שעה שהייתה לוקחת הנסיעה ב641. פשוט בושה.

השארת תגובה