קואליציה בהנשמה מלאכותית

נתניהו הצליח לתמרן ולשרוד עוד שבוע, אבל קשה לראות אותו שורד עם הקואליציה הנוכחית את חוק הגיוס ואת התמרונים של כחלון מבפנים • וגם: פרשת אל על וההתנהלות הכושלת של חברת התעופה שזקוקה לחסדי החרדים

דוד חכם
דוד חכם

אירועי השבוע האחרון בכנסת מלמדים על קואליציה שמנסה בכוח להמשיך לשרוד, בינתיים ללא הצלחה מרובה. חוק הנאמנות בתרבות של השרה מירי רגב, חוק חשוב, או יותר נכון חוק שאמור להיות חשוב למחנה הלאומי – נפל.

החוק נפל בגלל כחלון ואיווט ליברמן. ליברמן, שפרש מהממשלה בעקבות הביקורת הציבורית שנשמעה אחרי ירי של חמש מאות רקטות לעבר יישובי עוטף עזה, שמע את הביקורת הציבורית ואת המחאה, הוא חשב שהוא פורש מתפקידו כשר הביטחון ומיד לאחר מכן כמו אפקט דומינו הממשלה תיפול. לנתניהו, היו ועדיין יש תכניות אחרות. לא ליברמן יקבע מתי הממשלה תיפול, לא כחלון ואפילו לא בנט. נתניהו יחליט מתי יהיו בחירות.

גורמים בכירים בקואליציה עימם שוחחתי השבוע, אמרו לי שהבחירות יהיו מתי שנתניהו יחליט. אז נכון, הקואליציה לא מתפקדת. ראינו זאת השבוע בחוק הנאמנות בתרבות של השרה מירי רגב כאמור. התרעומת בקרב מחנה הימין על נפילת החוק הזה היא בעיקר על ליברמן ופחות על כחלון. מילא, כחלון זה כבר ידוע שהוא בכל הזדמנות מחפש לרצות את אנשי השמאל ואת אלו המייצגים אותם בתקשורת. זה קורה בכל פעם שהממשלה רוצה לחוקק חוקים שאמורים להחליש את מערכת המשפט, זה קרה גם בסגירת רשות השידור ופתיחת התאגיד (צריך לזכור כל הזמן שלולא ההתנגדות כחלון רשות השידור לא הייתה נסגרת והתאגיד לא היה קם) וזה קרה גם הפעם בחוק הנאמנות בתרבות. אז לכחלון כבר רגילים שהוא שם רגליים ומכשיל כל ניסיון משמעותי של ממשלת הימין לקדם משהו. אבל אצל ליברמן זה שונה.

מה שראינו השבוע בהתנהלות של ליברמן זה משחק אחד של אגו וכבוד. לא אידאולוגיה היא שעניינה את ליברמן, אלא הכבוד שלו. זה אותו ליברמן שרצה במסיבת העיתונאים שלו שכל ראשי סיעות הקואליציה יגיעו לתאריך מוסכם לבחירות בהקדם האפשרי. אלא שנתניהו בתרגילים מבריקים שטרם נראו בפוליטיקה הישראלית, הצליח למנוע את הבחירות, אחרי שכולם היו בטוחים שכבר בפברואר או מרץ הקרוב יהיו בחירות.

ראה ליברמן שאולי הפרישה שלו מהממשלה ריצתה כמה אנשים בדרום אבל לא הולכים לבחירות, הוא כנראה החליט לעשות לממשלה הכי ימנית שהייתה כאן אי פעם, חיים קשים. אם נחבר את התנהגותם של כחלון וליברמן בחוק הזה, כמו גם הניסיון של האופוזיציה בשעת כתיבת הטור הזה לבטל את חוק המרכולים בתמיכתו של ליברמן, אנחנו מקבלים תמונה של קואליציה בהנשמה מלאכותית.

קשה להעריך כרגע כמה זמן תחזיק הקואליציה הנוכחית, אבל דבר אחד ברור – היא לא תשרוד לאורך זמן. קשה מאוד להתנהל כך. חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה מבטלים טיסות מתוכננות לחו"ל. כמו גם, מתח תמידי של ראש הממשלה ואנשיו בכנסת מכל הצבעה שהיא, כל אלו מעידים על כך שאמנם נתניהו הצליח לדחות בקצת את הבחירות המתקרבות, אבל לא לאורך זמן זה יימשך כך.

חוק הגיוס.

בין אם בג"ץ ייענה לבקשת המדינה למתן הארכה של ארבעה חודשים נוספים בחוק הגיוס, ובין אם לא, דבר אחד ברור, הזיגזג שעושה יאיר לפיד בנושא מלמד על האיש שבא לעשות כותרות בלבד. לפיד, מי שבשנתיים האחרונות ניסה ליצור לעצמו תדמית של ראש ממשלה בפוטנציה. כל יום שעובר, מרחיק אותו יותר ויותר מחלומו הגדול לכהן כראש ממשלה.

הצטרפותם של בני גנץ ואחרים לפוליטיקה בקרוב, מרחיקה עוד יותר את חלומו הגדול של לפיד. כן, זה אותו יאיר לפיד שאמר כל הזמן שהוא בעד חוק הגיוס הנוכחי ושהוא יתמוך בו, זה אותו לפיד שבנה מפלגה גדולה על הסתה נגד הציבור החרדי. זה אותו לפיד שרואה עכשיו שיש קושי בממשלה להעביר את חוק הגיוס ולכן היא מבקשת דחיה נוספת מבג"ץ. הוא החליט להתנגד בכלל לדחייה הזו, ואם בכל זאת החוק יעלה – הוא ומפלגת יש עתיד יצביעו נגד החוק הזה.

הנה עכשיו, כל אזרח, חרדי, חילוני או דתי, רואה שאין כאן אידאולוגיה בנושא חוק הגיוס ה'חשוב' ללפיד מאוד. במהלכיו אלו הוא כאמור מתרחק יותר ויותר גם מקרב מצביעיו הפוטנציאלים, וגם ובעיקר מהלגיטימציה אותה הוא רצה להשיג ולקבל מקהלים נוספים.

אין לדעת, האם חוק הגיוס הוא בעצם מה שיגרום להתפרקותה הסופית של הממשלה הנוכחית, צריך רק לקוות שהאחדות שחוזרת לאט לאט אחרי בחירות סוערות ברשויות המקומיות למחננו. האחדות הזו תחזור לפעול בכל הכוח, כי רק ככה אפשר יהיה להביא לתוצאות טובות עבור הציבור החרדי בעניין חוק הגיוס.

הכי בבית בעולם.

משבר טיסת השבת באל-על הוא רגע שייחרט היטב במוחם של קברניטי החברה הזו.

ראשית נזכור, חברת אלעל ביחס לחברות תעופה אמריקניות נמצאת בדרגת נחיתות. הנוחות, השכלולים, המטוסים החדישים, כל אלו נמצאים יותר בקרב חבורת תעופה אחרות. שם השירות והעמידה בזמנים טובים יותר, נוחים הרבה יותר. חברת אל על זו חברה קטנה ביחס לאותן חברות אמריקניות.

בכלל, החברה הזו חוותה קשיים רבים בשנים האחרונות מאז נפתחו השמיים (השמים הפתוחים) לכלל החברות מאירופה. אל על מתמודדת עם נטישה של נוסעים. המחירים בחברות האחרות גם הם זולים ביחס למחירים אותם גובה אל על על כרטיסי הטיסה. ועדיין, הציבור הישראלי מעדיף לטוס עם אל על בגלל השפה העברית המדוברת במטוסים, הציבור החרדי מעדיף לטוס בחברת אל על, בגלל הרבה מאוד אלמנטים שאינם קיימים בשום חברה אחרת, אבל בעיקר בגלל שאל על מחויבת שלא לטוס בשבת.

ובכל זאת, התנהלותה של חברת אל על במשבר הנוכחי היא שערורייה, שמי שקיבל את ההחלטה עליה מתחילת הטיסה ועד להתנצלות הרפה ששמענו השבוע, אותו אחד שעשה זאת – גרם נזק כלכלי ותדמיתי אדיר לאל על.

במשך שבת שלימה כשהנוסעים החרדים שומרי השבת לא יכלו להגיב, תידרכו גורמים בחברה הזו את העיתונאים על ״אלימות״ שלא הייתה ולא נבראה מצדם של הנוסעים החרדים. אחרי שיצאה השבת, העיתונאי יהודה שלזינגר שהיה במקרה על הטיסה הזו חשף את האמת בפרצופם של המסיתים. ועם כל זה לא מיהרו בחברה להתנצל. כבר טיפסו על סולם גבוה מאוד שהיה להם קשה לרדת ממנו.

וכאן יש להוסיף ולהזכיר שוב פעם את הצייצנים החרדים. כן, אותם אלו שמוכרים בכל פעם תמורת כמה לירות את הציבור החרדי, גורמים לחילול השם בכל הזדמנות כזו או אחרת. בין אם זה תמורת כמה לירות, ובין אם זה בשביל להיחשב למיינסטרים אצל כמה מכלי התקשורת החילונית, הם אותם אלו שניסו גם הפעם להוציא את דיבת הציבור החרדי רעה. אל על תצטרך אחרי סיומה של הפרשה הזו, להתכנס בתוך עצמה ולקבל החלטה חד משמעית, לא משחקים עם ציבור חרדי שנותן לחברה הזו את אורך הנשימה שלה חרף כל הקשיים.

השארת תגובה