אל על מתקפלת: "לא טענו לאלימות"

אחרי גל ההסתה שחוללה חברת התעופה הלאומית נגד הציבור החרדי בעקבות כישלונה בטיסה 002, כשנאלצה להוריד עשרות נוסעים חרדים ודתיים באתונה לפני שבת – משנים באל על את הגירסה

מטוס אל על  צילום: ויקיפדיה
מטוס אל על צילום: ויקיפדיה
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

פרשת טיסה 002 מסרבת לרדת מהכותרות ונדמה כי אל על מתעקשת לעשות את כל הטעויות האפשריות בהתנהלותה מול הציבור החרדי בכלל ומול נוסעי הטיסה המדוברת בפרט.

נקודת הזינוק של הפרשה צוינה בטיסת אל על שהמריאה מארה"ב לישראל בליל שישי שעבר, הטיסה המריאה באיחור ולכן הוסטה לנחיתה בנמל התעופה ביוון בכדי לכבד את ציבור שומרי השבת. מאז, השתנתה גירסת החברה שוב ושוב, לאחר שהאשימה את הציבור החרדי באלימות, ולבסוף נאלצה לחזור בה.

בתחילה נטען כי חרדים שהיו על הטיסה השתוללו לנוכח החשש מפני הפרת שמירת השבת – ואל על הודיעה בתגובה כי תגיש נגדם תלונה במשטרה תוך שהיא מצהירה כי "היא רואה בחומרה את ההתנהגות החמורה של חלק מהנוסעים כלפי צוות החברה". יממה לאחר מכן נסוגה אל על מההצהרה הזו והודיעה כי תמליץ לדיילים להגיש תלונה פרטית, גם זה לא קרה. יממה לאחר מכן הודיעה אל על כי תקים ועדת חקירה בנושא כדי לבדוק את ההתרחשויות בטיסה.

בשלל ערוצי התקשורת התראיינו סמנכ"לי החברה, בשום שלב המבוגר האחראי, האיש שעומד בראש החברה "הלאומית" – מנכ"ל אל על, לא נחשף לתקשורת בהצהרה אמיתית עם לקיחת אחריות. הנוסעים שהיו על סיפון המטוס, הציגו כל אחד גרסה אחרת: נוסעת חילונית העידה שראתה מול עיניה אלימות והתפרעות שכללה דחיפה של דיילת, הדיילות שהיו בטיסה פרסמו פוסטים ברשת שתיארו חוויה קשה של התנהגות אלימה מצד הנוסעים. נוסעים אחרים טענו כי לא הייתה אלימות, וגם אם היה כעס מצד הנוסעים, הוא חצה מגזרים אחרי שהתברר לנוסעים שלא יגיעו הביתה במועד המתוכנן, בלי קשר כלל לנחיתה באתונה טרם כניסת השבת.

מסתבר כי בדיוק בנקודה הזו אירעה ההתלקחות הרבתית – לא רק שהנוסעים לא ידעו מה התוכניות של מנהל הטיסה, אלא שלפי עדויות, הדיילים גם הם לא קיבלו הנחיה מה להשיב לנוסעים, כך שמלבד "אני לא יודעת", לא נמסרה כל אינפורמציה כנה לנוסעים וכשכמה מאות נוסעים מבינים את זה.

"חלק מהעדויות הדגישו את המהומה בטיסה. מעולם לא האשמנו מגזר כזה או אחר באירועים שהתרחשו בטיסה", כך נכתב באגרת ששיגר מנכ"ל על אל גונן אוסישקין בהמשך השבוע, בה גם הודיע על הקמה של ועדת בדיקה שעל בסיס המלצותיה ומסקנותיה הוא יקבל החלטות בנושא. באגרת שפרסם אוסישקין הוא ציין כי בין העדויות שהצטברו על שולחנו היו טענות למידע שגוי שנמסר לנוסעים על ידי הצוות וכן פרס את השתלשלות האירועים.

מנגד, במכתב שפרסם ראש מוסדות 'עטרת שלמה' הגאון רבי שלום בער סורוצקין, שאף הוא היה בטיסה המדוברת, בסוף השבוע, כתב הרב בין היתר כי "אם אל על לא תתנצל עד לסוף יום ראשון (השבוע) בפני הקהל החרדי, הצרכנים החרדים יחרימו את החברה". במכתב כותב הרב כי לצערו "הוכפשו לעיני כל ציבור שומרי תורה ומצוות שומרי השבת על דברים שלא היו בשום אופן. ניצלתם אירוע שבאשמתכם וניסיתם להסית העניין ולעורר ריב ומדון ולהפריד בין חלקי עם ישראל עם סגולה".

הרב דורש הבהרה והתנצלות "ללא התחכמויות על הפגיעה וכן תיקון הדברים הנוגעים לציבור, נאלץ לצערנו לפעול בתוך הציבור הקדוש להעדפת חברות תעופה אחרות שלכל הפחות לא מפלות איש את רעהו, לא מבזות את היקר והקדוש לעם ה' ומעריכים את עקרונותיהם".

לקראת ערב יום ראשון השבוע אסף הרב סורוצקין עשרות חרדים מחזיקי כרטיסי חבר "פלטינום" ו"טופ פלטינום" הנחשבים מהדרג הגבוה של מועדון אל על וכצעד ראשוני לחרם גזרו המוחים בשעות הצהרים את כרטיסי המועדון מול משרדי אל על בנתב"ג, אך אל על לא הגיבה למהלך.

בצהרי יום שני, שיגרה החברה לבסוף התנצלות רפה, בה נאמר כי החברה תפצה כל אחד מנוסעי הטיסה בכרטיס הלוך ושוב לאירופה, וכמו גם הודעת התנצלות כי החברה לא האשימה אף מגזר באלימות.

נוכחות הציבור החרדי בטיסות אל על מתרכזת בשני קווים, האחד הוא קו ישראל ארה"ב והשני הוא קו ישראל לונדון, על פי הערכות מדובר בכ20% חרדים מכלל הנוסעים בקווים לניו יורק. נציין כי הקווים הללו הם הקווים החשובים ביותר של אל על, ובהם הנוסעים החרדים הם רווח לא מבוטל כלל.

השארת תגובה