כשאתם שולחים סמס להסרה, החברה מרוויחה כסף

כשאתם משלמים על הסרה מרשימת תפוצה שלא ביקשתם להיות בה – התביעה הייצוגית בדרך • חוק הספאם נפלא, אבל כמו שכולנו מכירים, בכל חוק שכזה יש את אלו שמצליחים לסחוט מהצרכנים עוד כמה אגורות • כשמדובר בהרבה מאד צרכנים האגורות הופכות לשקלים, למאות שקלים והרבה מעבר לזה

כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

לפני שנה בערך עבר חוק הספאם בכנסת.

כוונתו הנהדרת של ח"כ איתן כבל, המחוקק, היתה לגרום לכך שצרכנים לא יהיו חשופים לעשרות ומאות סמסים ומיילים מטרידים מחברות, קטנות כגדולות, המנסות לגרום להם לבצע רכישה, להתקשר בעסקה לזמן קצוב או התקשרות לטווח ארוך.

לכאורה חוק באמת נפלא, אבל כמו שכולנו מכירים, בכל חוק שכזה קמים מהר מאד אלו שמנצלים אותו עוד קצת, שמצליחים לסחוט מהצרכנים עוד כמה אגורות. כשמדובר בהרבה מאד צרכנים האגורות הופכות לשקלים, למאות שקלים והרבה מעבר לזה.

זה מה שלכאורה קורה כרגע עם חוק הספאם. משהו קטן, לא טוב, שיטה של לעשות קופה – אם אתה רוצה להתנתק מרשימת תפוצה אתה צריך להחזיר סמס ולשלם עליו. כן כן. לשלם עליו.

את הדברים הבאים כתבה לי לפני מספר ימים צרכנית נבונה, עקשנית ומודעת לזכויותיה

"חוויתי עכשיו משהו שהדבר הראשון שעלה לי בראש כשהבנתי את זה היה- אני שמתי לב לזה הפעם אבל כמה פעמים לא? וגם- לכמה אנשים זה קורה? הסיפור הוא כזה… קיבלתי סמס שיווקי מפרטנר TV על איזה מבצע שיש להם והיה רשום שם "להסרה שלח 1 ל4433". באתי לשלוח את הסיפרה 1 למספר 4433 וקפצה לי הודעת אזהרה ששליחת ההודעה עשוייה להביא לחיובים…או במילים אחרות אם אני אבקש שיסירו אותי מהרשימה אני יצטרך לשלם על זה כסף.

זה נורא עצבן אותי ולא הייתי בטוחה שאכן יחייבו אותי אז פניתי לשירות לקוחות של חברת הסלולר שלי- פרטנר- באמצעות הצ'אט עם נציג. הנציגה אישרה שזה מספר שאם אשלח אליו הודעה אחוייב בתשלום משום שמדובר בהודעת תוכן. שאלתי בדיוק את השאלה שחשבתי עליה בהתחלה- אני אמורה לשלם על זה שיסירו אותי מהרשימה? היא ענתה שאני נרשמתי ולכן זה יעלה לי כסף, השבתי ושאלתי מתי ורשמתי שאני די בטוחה שהם קיבלו את המספר שלי מהם. כשהיא הבינה שמי ששלח את ההודעה היו פרטנר TV היא הסירה אותי מהרשימה אך היא לא הכחישה שהם העבירו את השם שלי אליהם."

"תחשבו כמה אנשים לא עצרו לחשוב לרגע ושלחו הודעה חוזרת להסרה, וכמה חברות כאלה יש שמשתמשות בזה, וכמה כסף הם עושים עלינו. בסיטואציה הספציפית הזו לא חוייבתי כדי שיוציאו אותי מרשימת התפוצה כי לא שלחתי את ההודעה וזה היה פשוט לבירור משום שהחברה שממנה קיבלתי את ההודעה היא חברת בת של חברת התקשורת שלי, אבל אני לא יכולה שלא לשאול את עצמי – כמה פעמים שלחתי הסר ושילמתי על כך?"

בינתיים פנינו לח"כ כבל שהוא יפעל בדרכים שלו. אנחנו מהצד השני בדרך לייצוגית. ובמקביל אם יש ביניכם מי שקורא את הכתבה הזו וגם הוא חווה את הדברים. מוזמנים לכתוב לנו.

ידיד מרכזי זכויות בקהילה – 02-6790710 / ran@yedid.org.il

 

השארת תגובה