סיוט בשחקים: אל על נגד החרדים

טיסה 002 מניו יורק לנתב"ג התעכבה 3 שעות בשל איחור הדיילים, הקברניט שיקר לנוסעים כשהבטיח שיגיע לפני שבת, המריא באופן לא בטיחותי ולבסוף הוריד את שומרי השבת באתונה ללא היערכות נכונה • ולקינוח: בחברת אל על פצחו עוד במהלך השבת בטענות על 'אלימות' חרדית • לצערה של אל על, הנוסעים, כולל עיתונאים, חשפו את מסע השקרים המלא

אילוסטרציה: מטוס אל על בואינג 737
אילוסטרציה: מטוס אל על בואינג 737
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

הטיסה הסוערת שהחלה ביום חמישי בלילה והייתה אמורה לנחות טרם כניסת השבת לישראל – השתבשה בכל דרך אפשרית.

על פי הדיווחים חלק מדיילי המטוס איחרו לטיסה בשל השלגים שנערמו בדרך לשדה, הנוסעים, שידעו מראש על השלג, הקדימו לצאת, אך צוות המטוס הגיע באיחור של כמעט 3 שעות. בשלב הזה נציגי החברה היו צריכים להודיע על המצב כהווייתו תוך הבנה שיש בין הנוסעים שומרי שבת רבים שיבחרו להישאר בניו יורק, אך הם בחרו לשכנע את הנוסעים להמריא, בניגוד לאמנת אל על שהופרה ברגל גסה עת נכלאו לכאורה הנוסעים הדתיים שביקשו לרדת מהמטוס כדי לשמור על קדושת השבת.

לחרדים/הדתיים הטייס הבטיח כי המטוס ינחת טרם כניסת השבת בישראל, למעשה, הקלטות משיחתו עם מגדל הפיקוח שנחשפו ב'כאן' גילו כי הוא עצמו התלבט עד לרגע האחרון אם להמריא או לחזור לשער.

במהלך הטיסה הוחלט לנחות באתונה כי היה ברור לצוות הטיסה שאי אפשר להגיע לישראל טרם כניסת השבת, כאן החלה המהומה, החילונים במטוס טענו "הבטחתם לנו שנגיע הביתה", וכמובן נוצרה מהומה סביב קהל שומרי התורה והמצוות שהוטעו במזיד והסכימו להישאר שבת באדמת ניכר כדי להימנע חלילה מחילול שבת.

יהודה שלזינגר, כתב "ישראל היום" שנכח בטיסה, מספר ל'ביזנס': "הטיסה הייתה אמורה לצאת ביום חמישי בשש וחצי בערב. איחור של שעה וחצי לא הטריד מדי. שלג, קורה. אלא שרק כשהיינו על המטוס נודעה לנו הסיבה האמיתית: הדיילות יצאו מאוחר וצריך לחכות להן. כל הנוסעים ידעו שיש שלג וצריך להגיע מוקדם והדיילות לא?! אם אני הייתי מאחר היו מחכים לי?! ואז, הושיבו אותנו במטוס וכל פעם סיפרו שקרים 'הדיילות כבר פה', 'כבר יוצאים', 'אנחנו ראשונים בתור', 'נוסעים בנתיב המהיר', 'הפשרה ונוסעים'. שלוש שעות במטוס, המון שקרים. נוסעים שביקשו לרדת סורבו, והקברניט הבטיח חד משמעית – 'מגיעים שעה-חצי שעה לפני שבת'.

"המראנו, שעתיים לפני הנחיתה מודיע הקברניט על תכנון חדש – את הדתיים מורידים באתונה, החילונים ימשיכו. ההתקוממות הייתה משני הצדדים, חרדים וחילונים. שיקרו לנו. במצח נחושה ובלי להתבלבל".

אתה טס באל על בדרך כלל?

"לא, אני משתדל שלא, אלא שהפעם זו הייתה טיסת עבודה ולא היו לי יותר מדי ברירות – כעקרון אני משתדל לא לטוס אל על".

ההסתה: "המאמינים משתוללים"

מפוסט שהעלתה רוני מיטל בפייסבוק ניתן לראות כי כל אחד ראה את הסיפור אחרת, אבל איש לא ראה, אפילו לא רוני מיטל, חרדים שמתנהגים באלימות. "אחרי מעל 24 שעות להגיע לישראל, אני שבורה, שבורה בעיקר מחוסר כבוד של אנשים מאמינים, שומרי מסורת ושבת שלקחו את העניין צעד אחד רחוק מדי. הכל התחיל בניו יורק, סופת שלג ראשונה, שגררה אחריה תגובת שרשרת של עיכובים שהביאה לאיחור של שעתיים בהמראה. מסתבר שהיו אלה שעתיים קריטיות לפני כניסת שבת.

"לצערי עוד לפני ההמראה התחילה האלימות. זה התחיל בהתקהלות מסביב הדיילים 'תפתחו את דלת המטוס מיד כי לא נספיק לשבת', הצוות מנסה, ללא הועיל, להושיב אותם ומתחייב שנגיע בין שעה לשעה וחצי לפני כניסת השבת. למרות ההבטחות, קבוצת המאמינים ממשיכה להשתולל ללא רסן וההמראה מתעכבת. לאחר בערך כשעה הם התרצו וממריאים. הקפטן מודיע כי בשל העיכוב אל על ידאגו להסעות (למי שקרוב) ולמזוודות. למי שלא קרוב ידאגו ללינה ולכל מה שצריך בכדי לקיים את מצוות השבת.

"לאחר 6 שעות טיסה אני שומעת צעקות ורואה דיילת בוכה לאחר שהרימו עליה ידיים, דחפו אותה ואיימו לפרוץ לתא הטייס. כל זה כדי לא לחלל שבת. מצאתי את עצמי עומדת ומגנה על דיילות בוכות שמחפשות רגע לעצור ולנשום אוויר מההתנהגות שמופגנת כלפיהם. כנראה שמצוות שמירת שבת גוברת על ואהבת לרעך כמוך. הסאגה הנוראית הסתיימה בנחיתה באתונה לטובת שומרי השבת ואילו מי שרצה חזר בטיסת ישראייר לארץ…"

יהודה שלזינגר, יכול להיות שאנשים אחרים ראו אלימות ואתה לא ראית?

"לצערם של אנשי אל על (וכלי תקשורת) היה עיתונאי על הטיסה, וכך יצא שראיתי ותיעדתי כמעט הכל. ראיתי חרדים שמשקרים להם ומערבבים אותם והם שותקים. ראיתי חרדים שכולאים אותם במטוס והם פותחים בשירה. ראיתי ותיעדתי דיילים שהחליטו להעניש את הנוסעים ולא לתת שירות. ראיתי חרדים שמוכנים לישון בנתב"ג כדי שהחילונים לא יחללו שבת. ראיתי חרדים שנוסעת ברוטאלית צועקת עליהם ומקללת אותם והם שותקים. ראיתי ותיעדתי דייל אלים שלוקח לי את המצלמה, ביקשתי את שמו ואחרי ששמע שאני עיתונאי (ואם אני לא?!) מיהר להתנצל. ראיתי חרדים שמודיעים להם שלא יראו את הילדים שלהם השבת (או את המזוודות שלהם) והם דאגו להצטופף בחדרים ביחד באתונה כדי לעבור את השבת עם מה שיש. ראיתי את הביזיון של אל על, את הפייק ניוז, את כמויות הרעל ולא יכולתי לשתוק".

גם הנוסעת קרן לוי, לא עיתונאית ולא חרדית, כתבה: "מקומם אותי לראות כותרות פופוליסטיות כנגד חילול שבת "בגלל" החרדים. היי אל על, מה שלומכם? איך עבר הסופ"ש? אתם אולי לא מכירים אותי באופן אישי, אני קרן לוי, נוסעת מתמידה מספר 9338278. בדיוק לפני כמה שבועות קיבלתי מכם מכתב מהודר שמבשר לי ששודרגתי למעמד SILVER. אני טסה בממוצע פעמיים בחודש, לרוב אתכם, כי אני באמת אוהבת אתכם: את הצוות המחויך שדובר בשפת האם שלי, את האוכל הסביר שהתרגלתי אליו וכן, גם את תחושת הכאילו ביטחון שיש לי בבידוק ובטיסה.

"ביום חמישי האחרון טסתי אתכם חזרה הביתה. יותר נכון זה מה שתכננתי לעשות. אבל אתם החלטתם שאתם יכולים להכריח (ואני מתאפקת מלהשתמש במילה משורש ח.ט.ף) אותי ועוד כ-400 נוסעים לעלות לטיסה כשידוע מראש שהיא לא תגיע הביתה כמתוכנן. הכל התחיל בבוקר חמישי שבו היה ידוע לכולם כי עומד לרדת שלג בין השעות 13-17. הטיסה תוכננה לשעה 18:30 ובגלל מזג האוויר לקחנו מרווח בטיחות + אמצעי תחבורה בטוח להגעה. ולא רק אני נקטתי בכך אלא כלל נוסעי 2 טיסות אלעל שתוכננו לערב יום חמישי. מי לא לקח זאת בחשבון? צוות הטיסה של אלעל שאיחר לשדה התעופה ביותר משלוש שעות! אתם כמובן מכחישים את הנושא ומתרצים את האיחור תחת "תנאי מזג האוויר" אבל צוות הקרקע של JFK תקשר זאת באופן נחרץ כשחיכינו בשער וכשראינו שהבורדינג מתעכב!

"כאמור, הבורדינג התעכב ביותר משעתיים אבל מרגע שהוא התחיל שדרתם עסקים כרגיל – מגיעים לארץ כמתוכנן! אלא מה? כשעלינו על המטוס ייבשתם אותנו במשך כ-3 שעות! למה? כי מחכים לצוות המטוס. ואיך אני יודעת זאת? כי לא היה צוות מלא על הטיסה, למעשה היו 2-3 אנשי שירות שקיבלו את פנינו, בפועל לא היה מי שיושיב אותנו, לא היה צוות ברחבי המטוס שיעזור עם המזוודות, וכשהדקות עברו והפכו לשעות, לא היה גם מי שיביא לנו מים במטוס בתנאי חנק ללא אוויר.

"במהלך הזמן הזה אנשים שומרי שבת (ולא, אני מסרבת להשתמש במילה חרדים בלשון מתריסה כי זה לא המצב. גם אני שומרת שבת) ביקשו לרדת מהמטוס (זו זכותם, תבדקו את אמנת השירות של אלעל). צוות המטוס סירב לבקשה והמשיך להבטיח הבטחות שווא כי נגיע לארץ לפני כניסה השבת. לאחר נסיעה לקראת מסלול ההמראה, הכרוז הודיע כי חוזרים לשער הטרמינל – כולנו היינו עסוקים בטלפונים שלנו כדי להודיע למשפחות על השינוי ותוך כדי שהמטוס כביכול נוסע בחזרה לשער – החלה ההמראה (!!!!) וזאת מבלי שבדקו אם אנחנו חגורים, מבלי שהודיעו לנו לשים את הטלפונים שלנו על מצב טיסה ומבלי שבדקו שכולנו ישובים לפי פרוטוקול ההמראה (!!!)

"השעות עברו בהבטחה שאנחנו בדרך לארץ והכרוז התהדר בעובדה שהמטוס קיבל אישור מיוחד לטוס בנתיב קצר יותר ושהשבת לא תחולל. אולם כעבור כמה שעות התקבלה הודעה בכרוז – אין ברירה, אנחנו לא נגיע לארץ לפני כניסת השבת. מנכ"ל אלעל החליט שננחת באתונה כדי לא לחלל את השבת (בדיעבד התברר כי המשפחות כבר ידעו פרט זה כמה שעות קודם!) כמובן שהודעת הכרוז הרגיזה את הנוסעים, את כולם, ללא יוצא דופן – את שומרי השבת כי שיקרו להם, את "מחללי השבת" כי הם לא תכננו להתעכב באתונה וכבר רצו הביתה ואת התיירים המסכנים שהיו בטוחים שהם בדרך לישראל. וכן, התנהגנו כמו ישראלים מרוגזים, רבים עמדו במעברים, דיברו בקולי קולות ושחררו לאוויר משפטים כמו "איך אני אודיע ל-X שאני לא אגיע" פשוט חוסר אונים משווע!

"בשלב מסוים הדיילות ביקשו כי נפנה את המעבר כדי שיוכלו לתת שירות, משלא נעשה הדבר הם הודיעו בכרוז 'דיילות לשבת, לא לתת שירות', וכך עברנו שהייה של יותר מ-14 שעות במטוס ללא מים (הדיילת הנחמדה שביקשתי ממנה מים אמרה שנגמרו המים אולם כאשר אחד מהנוסעים לא הרגיש בטוב נשלחה אליו סוללת בקבוקי מים בגדלים וסוגים שונים) וללא ידיעה מה יעלה בגורלנו והכי גרוע, אין לנו את מי לשאול כי יש תחושת חוסר אמון מוחלטת כלפי צוות המטוס, אותו צוות שעוסק בנושא רגיש כמו שינוע אנשים מכל מיני סוגים לכל מיני מקומות בעולם, כולל לבית שלהם, למשפחות שלהם.

"משם חוסר השקיפות והתקשורת המשיך: את כל המידע אודות טיסת ההמשך מאתונה לישראל קיבלנו ממשפחותינו כשנחתנו. אף לא נציג אחד של אלעל עדכן מה קורה לאחר הנחיתה: האם נקבל את המזוודות שלנו? מתי הטיסה הבאה יוצאת? האם יהיה מספיק מקום לכל נוסעי מטוס הג'מבו? וכך בילינו עוד 3 שעות בטרמינל באתונה מבלי לדעת האם נספיק להגיע לארוחת השישי? מתי ואיך נחזור משדה התעופה והאם נעשה זאת מצוידים במזוודות שלנו…. חזרתי הביתה לאחר יותר מ-24 שעות מהרגע שבו הגעתי לשדה התעופה JFK.

"הצוות של ישראייר שהיה אחראי על טיסת ההמשך מאתונה היה מאוד חביב, הוא היה בקיא בכל הפרטים שלנו וידע לענות על כל השאלות, הוא היה כנה וישר, ולמרות שלא כל התשובות מצאו חן בעינינו, הרגשנו שיש על מי לסמוך. צוות הקרקע של אלעל לעומת זאת, חיכה לנו עם שוקולדים ביציאה מהשרוול. תסלחו לי אבל נדרש מכם הרבה יותר, לא זו הדרך להתמודד עם משבר לקוחות – אני יודעת את זה כי זה אחד מהדברים שאני לימדתי פעם מותגים לעשות. לקוח הוא לא שבוי שלך, לקוח הוא בעל זכות בחירה וכוח צרכני ענק, לקוח יכול לדחוף חברה להצלחה מסחררת וגם להוריד אותה לכישלון נחרץ. לקוח הוא בן אדם, הוא מחובר לעולם ומקבל מידע מכל מיני ערוצים – פורמליים ובלתי פורמליים, ולכן כל אותם השקרים של אלעל התגלו ברגע שהיינו מחוברים בקרקע. ועכשיו כשאני בבית, וכשכוח הבחירה הוחזר לידיי, אני בוחרת לא לטוס יותר אלעל. כאות מחאה קטן אבל סימבולי, גזרתי את כרטיס הנוסע המתמיד החדש שקיבלתי לפני מספר שבועות ואני בוחרת עכשיו לטוס בממוצע פעמיים בחודש עם חברה אחרת".

"ועוד דבר, מאוד מקומם אותי לראות כותרות פופוליסטיות כנגד חילול שבת "בגלל" החרדים… במקרה הזה, זה לא נכון. הכל עניין כלכלי- ברגע שאלעל ידעו שהטיסה תתעכב ולא תגיע בזמן לישראל הייתה להם החלטה כלכלית מאוד פשוטה: יותר זול להשאיר נוסעים באתונה (או במקום אחר באירופה) מאשר בניו-יורק, ולכן הם מיהרו להמריא מהקרקע ולחסוך בדולרים. אם הייתי חלק מציבור הדתיים, הייתי יוצאת נגד מדיניות "נשיקה-סטירה" שבה הם נוקטים: מצד אחד נכבד את השבת כדי להמשיך את הביקוש מציבור הדתיים ומצד שני להשתמש בהם כשעיר לעזאזל כשנוח. לא טסה אל על. מחרימה את אל על. מחטף. אוהבת את השבת".

אל על: "נתלונן במשטרה"

מתגובת איש יחסי הציבור של חברת אל על לעיתונאית סיוון רהב מאיר ניתן להבין כי אל על ממשיכה לבחור שלא להתמודד עם הטעויות והשקרים, ומפנה אצבע מאשימה כלפי אותם "חרדים" שהתנהגו באלימות שלא תועדה בשום מדיה, במקום פשוט לקחת אחריות. רני רהב, דובר אל על, הבהיר: "השאלה עכשיו – האם הייתה אלימות או לא הייתה אלימות".

"אנו רואים בחומרה את ההתנהגות החמורה של חלק מהנוסעים בטיסת אל על מניו יורק כלפי צוות החברה. אנחנו מקווים כי משטרת ישראל תפעל לחקר העניין ולמיצוי הדין". הגיבה חברת אל על שהודיעה בשבת כי החליטה להגיש תלונה במשטרה בגין ההתפרעויות בטיסה המדוברת, אך יממה לאחר מכן בינתיים לא התקבלה כל תלונה מחברת אל על או מנציגיה. באופן מפתיע – חברת אל על הודיעה כי היא תפנה את המעורבים בדבר להגשת תלונה באופן אישי.

תגובת אל על ל'ביזנס': הצוות נהג ביושרה ובהגינות. תנאי מזג האוויר הקשים ששררו במקום חייבו את הצוות להיות בדריכות כדי להמריא בהקדם האפשרי. משניתנה הרשות להמריא הקברניט לא התעכב לרגע והמריא מתוך רצון ושאיפה להגיע לנתב"ג זמן סביר לפני כניסת השבת. בהיות המטוס מעל האוקיינוס התברר שמחמת קשיי מזג האוויר צפויה נחיתתו בנתב"ג 8 דקות לפני כניסת השבת. כדי לא לקחת סיכון לחילול שבת החליטה ההנהלה להנחית את המטוס באתונה. במקביל נעשו כל התיאומים שיאפשרו אירוח הנוסעים בשבת.

אל על או מי מדובריה המוסמכים מעולם לא הצביעו על הנוסעים החרדים כאילו נהגו באלימות. התלונה של אל על מתייחסת לתופעת האלימות גם אם רק מילולית. אל על לא יכולה להשלים עם אלימות מכל סוג שהוא. הדבר נוגד את ערכיה ועלול לסכן במקרי קיצון את בטיחות הטיסה. לכן התלונה של אל מתייחסת לתופעה מבלי שהצביעה על נוסע זה או אחר.

לעניין הטיסה שהחלה טרם בדיקת הדיילים את בטיחות הנוסעים שלא על פי חוק: אכן הטייס עשה כל מאמץ למהר ולהמריא ברגע שהיתה אפשרות מבלי להתעכב שוב על המסלול ולעבור כל התהליך של הפשרת שלג וכו׳.

לעניין "אמנת אל על" שאמורה לאפשר לנוסע לרדת מהמטוס במקרים דומים: כל המצוי בעולם התעופה יודע במה כרוך הורדת נוסע לאחר הבורדינג וכאשר המטוס בתהליכי המראה.

עד לשעת כתיבת השורות איש מנציגי אל-על לא הגיש תגובה מסודרת המעלה את העובדות לאשורן על נתוני הטיסה המדוברת, למעט הודעת מנכ"ל החברה כי יחקור את המקרה. איש מנציגי אל על לא יצא בהודעה מסודרת לתיקון האשמות-השיסוי שיצאו נגד הציבור הדתי והחרדי, איש מנציגי אל על לא יצא בהודעת פיצוי לנוסעי הטיסה הזו, איש לא אפיין את האלימות המדוברת ואיש לא הוכיח כי מי מהנוסעים חרדי או חילוני אכן נהג באלימות. אבל למה זה חשוב אם אפשר לשקר כדי "לצאת מזה".

השארת תגובה