דרישה ממנדלבליט: מחיקת מאגר הגולשים

לפני עתירה לבג"ץ, התנועה למשילות ודמוקרטיה פנתה אמש ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה כי יורה על מחיקתו לאלתר של מאגר שאוספת מערכת המשפט על גולשים ברשתות

יקבל את עיטור העוז? היועמ"ש מנדלבליט
יקבל את עיטור העוז? היועמ"ש מנדלבליט

בחודשים האחרונים נודע כי הנהלת בתי המשפט עורכת מאגר פנימי בו נאספים פרטי אזרחים ישראליים שהעלו דברי ביקורת נגד שופטים. בדיון שנערך בחודש יוני האחרון בכנסת אף הודה היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט עו"ד ברק לייזר כי הנהלת בתי המשפט פועלת להסרת תכנים פוגעניים על פי נוהל שגובש בהנהלת בתי המשפט, שנועד בין השאר לאתר פרסומים ברשתות החברתיות.

בתנועה למשילות נחשפו לנוהל החריג ושם טוענים כי הנוהל, המכונה "נוהל עבודה ובקרה לטיפול בפרסומים פוגעניים ברשת", כולל בתוכו הוראות לאיסוף מידע על אנשים פרטיים, כולל נתונים אישיים, ונתונים אודות הליכים משפטיים המתנהלים כנגד המפרסם ופרטים אישיים נוספים.

לפני מספר ימים פנתה התנועה למשילות ודמוקרטיה להנהלת בתי המשפט ולרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים וטענה כי המאגר נאסף באופן בלתי חוקי כשלא נרשם כפי שמחייב החוק במקרים של מאגרי מידע אישיים מהסוג הזה.

היום פורסם כי היועץ המשפטי לממשלה אסר על הממשלה לקיים מאגר דומה. מנדלבליט הנחה את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי אין בסמכותו ובסמכות הממשלה לאסוף מידע על עמותות וארגונים הפועלים נגד מדינת ישראל.

בעקבות הנחיה זו פנתה היום התנועה למשילות ודמוקרטיה למנדלבליט ודרשה ממנו למחוק כל מידע שנאסף על גולשים ברשתות החברתיות משום שאיסוף הפרטים האמורים מחייב הקמת מאגר מידע כפי שקבוע בסעיף 8 לחוק הגנת הפרטיות.

עו"ד שמואל שניידר מהתנועה למשילות כתב ליועץ כי "כפי שהורת במקרה שהעלה בעיה דומה על סגירת מאגר המידע שנוהל שלא כחוק, אך טבעי הוא כי תורה גם במקרה זה על מחיקת המאגר לאלתר".

שניידר הוסיף וכתב: "עוד אבקש להלין על כך שהטיפול בתלונות בנוגע להתנהלות הנוגדת את החוק ככל שהיא נוגעת לאנשי משרד המשפטים או יחידות סמך של המשרד, נעשית באיטיות, ובניגוד למהירות בהם מטופלות תלונות על נושאים מקבילים כנגד משרדי ממשלה אחרים".

אם לא יורה היועץ על מחיקת המאגר בהקדם מתכוונת התנועה למשילות ודמוקרטיה לעתור נגדו לבג"ץ.

השארת תגובה