ילדים עם צריכם מיוחדים מיטלטלים 120 ק"מ

ילדי חינוך מיוחד נוסעים לעתים 60 ק"מ לכל כיוון למוסדות החינוך – יו"ר הוועדה לזכויות הילד יפעת שאשא ביטון: חייבים לעשות מיפוי צרכים לפי אזורים ואפיון הילדים ולהגדיר זמן סביר להסעת ילדים בתקנות

רכב הסעות
רכב הסעות

יש ילדים שנוסעים כל יום למוסדות חינוך מיוחד מרחק של למעלה מ-60 ק"מ, רובם בפריפריה הרחוקה, אבל גם ביישובים מרכזיים, כך דיווחה היום חוקרת מרכז המחקר והמידע של הכנסת אתי וייסבלאי, שהכינה לבקשת יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) מחקר על המחסור במסגרות חינוך מיוחד, וכפועל יוצא מכך על מרחקי נסיעה בלתי סבירים.

30% מתלמידי החינוך המיוחד לומדים מחוץ לרשות המקומית בה הם גרים, ובקרב הילדים הסובלים מהפרעות נפשיות מדובר ב-80% מהילדים. לכן המרחק שילדים אלה נאלצים לנסוע מדי יום הוא גדול. לדוגמה: ילדים בגיל גן הסובלים מלקות שמיעה נוסעים בממוצע 5 ק"מ ביום אם יש ברשות המקומית שלהם גן ילדים מתאים, אבל אלה שאין ברשות המקומית שלהם גן כזה נוסעים בממוצע 20 ק"מ ביום. ילדים באותו גיל עם מוגבלות שכלית, יסעו יותר מ-12 ק"מ בממוצע, גם אם יש ברשות המקומית שלהם גן מתאים, ו-20 ק"מ אם אין שם גן מתאים.

יעל יוספסברג, אלו"ט: "חייבים לקחת בחשבון את מורכבות הילדים, מה רמת תפקודם. בהסעה שלנו יש 6 מתבגרים – בת ו-5 בנים, אחד מהם חרדתי, אחד עם קשיי ויסות. יש מלווה רק לילד החרדתי. מורידים אותם 30 מטר משער בית הספר ומי משגיח שהם באמת נכנסים לשער? מעבר למרחק הבינעירוני, בתוך העיר יש עוד 40 דקות פיזור. הילדים שלנו מתחילים את היום ב6:30 בבוקר".

עו"ד כרמית פולק כהן, המועצה לשלום הילד: "אנחנו מקבלים כל הזמן פניות על משך זמן ההסעות. אפשר להביא פתרון בתקנות. שנים ילדים סובלים. כואב הלב".

עו"ד ולרי זילכה, הורים למען ילדים עם מוגבלות: "היינו שותפים בתיקון תקנות הסעות של פעוטות. הכנסנו הגבלה של השעה עד לשעה אחת. התקנות בתוקף מ-2014, ומאז אין כמעט בכלל פניות. עשינו כנס להטמעת התקנות והבעיה נפתרה".

חיה הראל, אגף חינוך מיוחד במשרד החינוך: "ח"כ קארין אלהרר הובילה מיפוי ילדים בגיל צעיר. ההליך הגיע לסיומו. אם הורים של ילד שאובחן מתחת לגיל 3, מסכימים להעביר מידע, הנתונים עוברים לרשויות שנערכות לפתיחת כיתות גן ובית ספר. זה נעשה בשיתוף פעולה מלא עם השלטון המקומי. זכות ההורה גם לא לאשר העברת נתונים".

הוועדה דנה היום גם בהסעת ילדים להורים גרושים שהוריהם הגיעו להסכם הורות משותפת, והילד אמור להגיע בחלק מהימים לבית האם ובימים אחרים לבית האב, בכתובת אחרת. יו"ר הוועדה, ח"כ שאשא ביטון: "בעניין ילדי הורים גרושים, נאמר על ידי משרד החינוך, שיחד עם השלטון המקומי יימצא פתרון. הבנתי שמדובר בפרוצדורה טכנית, שצריך לתכנן בצורה שונה. פרוצדורות אפשר להפעיל. מחובתנו לעשות זאת".

שמעון אבני, מנהל אגף הסעות במשרד החינוך: "אני מסיע ילדים להורים גרושים גם בין מחוזות. אם יש ילד מבני ברק שאבא שלו גר ברמת גן, אני מסיע אותו, אבל אם הוא לומד בבאר שבע והאבא באופקים, וצריך מונית רק בשבילו, אז לא. בסוף נצטרך לקחת כל ילד כזה במונית. זה סימן שאלה של מספר הקווים".

יו"ר הוועדה, ח"כ שאשא ביטון: "תעשו פיילוט. תמצאו לכמה ילדים באותו יישוב יש שתי כתובות, תעריכו מה הצפי של ילדים שהוריהם גרים ביישובים שונים. תתחילו לבדוק. אם לא נתחיל לא נדע בכמה ילדים מדובר".

השארת תגובה