"נקמה" • מחריף העימות בין האוצר והרווחה

בעקבות תחקיר 'קו עיתונות' בשבוע שעבר על עיכובי הכספים המיועדים לנזקקים: מחריף העימות בין משרדי הרווחה לאוצר בשל הלנת התקציבים

מעמיסים מזון לנזקקים.
מעמיסים מזון לנזקקים.

"האוצר לא מעביר תקציבים למטרות רווחה – ופוגע בעיקר בנזקקים", כך מאשים בכיר במשרד העבודה והרווחה השבוע את משרד האוצר בעיכוב תקציבים רבים למטרות רווחה, ובין היתר תקציבים המיועדים לבטיחות בעבודה ולהקמת מעונות יום. גורמים בסביבת השר טוענים כי מדובר בנקמה על החלטת שר העבודה והרווחה חיים כץ להפסיק את העברת עודפי ביטוח לאומי לאוצר.
כספי המוסד לביטוח לאומי משמשים את התקציב השוטף של המדינה, בסוף ספטמבר הודיע חיים כץ שר העבודה והרווחה על כוונתו לעצור את העברת עודפי הביטוח הלאומי לקופת ההשקעה באוצר. אם ההחלטה תיושם, ייווצר תהום של 20 מיליארד שקלים בתקציב 2019 למורת רוחו של שר האוצר כחלון, עת מפעמים פעמוני הבחירות ברקע. בתגובה לכוונת השר חיים כץ, דרש האוצר לערוך קיצוץ משמעותי בתקציב מינהלת ביטוח לאומי בטענה שהוא התנפח מאוד לאחרונה.

מדובר בסכסוך שהחריף לאחר שמנכ"ל ביטוח לאומי מאיר שפיגלר הודיע על כוונתו שלא ליישם את רפורמת הסיעוד ב־1 בנובמבר בשל סירוב האוצר לאשר לביטוח לאומי תוספת תקנים. האוצר טוען מנגד שביטוח לאומי משתמש בקשישים הסיעודיים כבני ערובה לקידום דרישות שכר ותוספת כוח אדם.

לפני שש וחצי שנים, באפריל 2012, השלימה את עבודתה אחת הוועדות החשובות שהתכנסו בישראל – "הוועדה לאיתנות פיננסית של המוסד לביטוח לאומי", חלק ממסקנות הוועדה: קופת המוסד לביטוח לאומי צפויה להתרוקן ב-2035 או עשר שנים לאחר מכן. הוועדה קיימה מאות דיונים שהתפרשו על פני למעלה משנתיים והמלצותיה מתפרשות על פני 150 עמודים, שנשארו במגירה בציפייה למבוגר האחראי שידחוף את יישומה, אך אף אחד מהפוליטיקאים הנוכחיים לא הניע את מסקנותיה, למרות שאיש מהם לא צפוי להיפגע מיישום ההמלצות. גם העובדה כי הוועדה ריכזה מספר דמויות חזקות בכלכלה הישראלית, לא הוביל ליישום המלצותיה.

בקופת הביטוח הלאומי יש כיום 230 מיליארד שקל וברוב השנים האחרונות יש לו עודף תקציבי, כלומר הגבייה של הביטוח הלאומי גדולה יותר מהיקף הקצבאות. אולם בעוד 9 שנים המצב צפוי להתהפך, והקופה תתחיל להתכווץ. הסיבה לכך היא בעיקר המשקל ההולך וגדל של האוכלוסייה המבוגרת בקרב כלל אוכלוסיית המדינה. כך, העובדים צריכים לממן יותר שירותים וקצבאות לאוכלוסייה המבוגרת, כמו כן, על פי הדוח, משקל האוכלוסייה החרדית עשוי לפגוע במצבו של הביטוח הלאומי.

בכיר המקורב ללשכת השר: "המלחמה של האוצר במשרדי הרווחה זו מלחמת ההורים הגרושים ששמים את ילדיהם קורבן להתנצחויות, במלחמה כזו כולם מפסידים, אבל החלשים עלולים להתרסק", לטענת האוצר, מדובר בהאשמות הזויות.

השארת תגובה