ברוך דיין אמת: עורך הדין יעקב וינרוט

בבני ברק נפטר הלילה לאחר מחלה קשה, עורך הדין יעקב וינרוט שנחשב לפרקליט בכיר וייצג מספר פעמים את ראש הממשלה – למד בחברותא לאורך שנים עם הגרב"ד פוברסקי שייבדל לחיים

יעקב וינרוט
יעקב וינרוט

לאחר מחלה קשה, נפטר הלילה פרקליט הצמרת עורך דין יעקב ויינרוט והוא בן 71.

לאחרונה, כשהודיע על פרישתו מייצוג ראש הממשלה, הוצרך להכחיש כי מדובר בפרישה על רקע חילוקי דעות.

במשך שנים נהג המנוח ז"ל ללמוד בחברותא עם מורו ורבו ראש ישיבת פוניבז' הגרב"ד פוברסקי שייבדל לחיים, שעתיים בכל שבוע.

בנו דובי שהתאלמן השנה מאשתו חני זיכרה לברכה שהפכה לדמות מלמדת ומחנכת בשנות סיבלה. קיבל את הבשורה כשהוא שוהה מעבר לים וכתב: "אינני יודע מה היה גדול יותר אצל אבא, המח או הלב"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: רעייתי ואני המומים מצער על פטירתו של יקירנו עו״ד יעקב וינרוט ז״ל. יעקב היה מופלא באישיותו, בחוכמתו, בחריפות שכלו, בתחושת הצדק שלו ובנאמנותו לעמו. זהו אובדן גדול למשפחתו, למכריו ומוקיריו, וזהו אובדן גדול לעולם המשפט הישראלי

יו"ר הועדה לביקורת המדינה ח"כ שלי יחימוביץ אמרה: "הציבור יזכור אותו מן הסתם כפרקליטם של עשירי ישראל, אך דמותו היתה מורכבת הרבה יותר. על אף הסתירה שבדבר, הוא החזיק בדעות סוציאליסטיות מנומקות היטב ונשענות על ידע רב, גבה שכר טרחה מזערי ממי שידם אינה משגת, ותרם סכומים ניכרים ביותר לצדקה בלי יחסי ציבור נלווים. אני משתתפת בצערה של משפחתו. יהי זכרו ברוך."

המועמד לראשות העיר ירושלים יוסי דייטש אמר: "הלך לעולמו מגדלור אישי ומשפטי. יעקב ויינרוט היה גאון משפטי, יירא שמיים, תלמיד חכם שהשכיל להיות גשר בין העולמות. וינרוט השאיר חלל שיהיה קשה למלאו. יהי זכרו ברוך"

השר דרעי אמר: ‏כואב ומתאבל על פטירת חברי היקר יעקב ויינרוט. תלמיד חכם, משפטן בחסד עליון, איש חסד ואמת, אישיות מופלאה וחבר מסור. מותו הוא אבידה גדולה למשפחתו, לחבריו ולרבים בעם ישראל

סגן שר הביטחון, אלי בן דהן אמר: ״‏עורך הדין יעקב ויינרוט ז"ל ידע למצוא את האיזון הנכון שבין עולם התורה ועולם המעשה. תלמיד חכם, עורך דין מופלא. לכתו היא אבידה גדולה לעם ישראל. אני שולח את תנחומיי למשפחתו – מן השמיים תנוחמו״

שר הביטחון, אביגדור ליברמן: עו"ד יעקב ויינרוט היה יחיד סגולה ומיוחד במינו. חכם, משכיל ובעל יכולת הבנה מופלאה בבני אדם. כיהודי דתי, ויינרוט תמיד ניסה לגשר בין שני העולמות. הוא ייחסר לעם ישראל ולי באופן אישי. יהיה זיכרו ברוך.

בלשכת עוה"ד אמרו: "לשכת עורכי הדין משתתפת מעומק הלב בצערה של המשפחה האבלה, זהו אבל למדינת ישראל בכלל ומערכת המשפט בפרט. בתיאום עם משפחתו, תערוך בהמשך לשכת עורכי הדין אירוע מיוחד לזכרו"

שרת המשפטים איילת שקד אמרה: "יעקב וינרוט הכיל עולם ומלואו. מסעו התחיל בעליית משפחתו מגרמניה מיד לאחר הקמת המדינה, והסתיים לאחר שהפך לאחד מאנשי המשפט המובילים והמוערכים במדינת ישראל. וינרוט מסמל את פאר הציונות בת ימינו. הוא היה אדם מורכב ומלא ניגודים. תלמיד ישיבה מבריק שהוסמך לרבנות על ידי גדולי הרבנים מחד, ואיש הפרקליטות הצבאית מאידך.

סניגור מהשורה הראשונה, שזכויות חשודים היו קדושות בעיניו. לצד עבודתו מסביב לשעון, השקיע את מרצו ויכולותיו בדוקטורט שלימים התקבל כחוק וסייע לשיפור מצבן של העגונות בישראל. ליבו הרחב ושכלו החריף זהרו בעולם המשפט הישראלי. וינרוט תמיד סימל את התפר בין חלקי החברה הישראלית. אדם שתבניות צרות היו ממנו והלאה. יהי זכרו ברוך".

משה ליאון: עם ישראל איבד תלמיד חכם, משפטן מבריק ואישיות יוצאת דופן ברגישותה ובעומק השקפתה. בחריפותו ובחכמתו וינרוט שימש מופת וסמל ליכולת לגשר בין פערים אידיאולוגים ומחלוקות בקרב הזרמים השונים בחברה הישראלית, בבחינת 'אוהב שלום ורודף שלום'. אני שולח תנחומי למשפחתו היקרה. יהי זכרו ברוך

הזמר ישי לפידות: ‏גאון, מוכשר, חריף ומבריק, אבל מעל הכל בן תורה שנשאר ישיבשער כל חייו. ‏אדם שתמיד ידע מה העיקר בחייו של יהודי ובמקביל להיכלי התהילה הארציים ביכר לבקר יום יום בהיכלו של בורא עולם! ‏ר׳ יעקב ויינרוט ז״ל

ח"כ ישראל אייכלר: עם ישראל ושומרי תורת ישראל אבדו עמוד ענן שיצא לחצוץ במוחו הגדול ובלבו הרחב לסנגר ולהגן מפני המהרסים המבקשים לעקור את הכל.

לפני כשלושים שנה, עיתון "המחנה החרדי" יצא חוצץ נגד ההסתה האנטישמית בתקשורת ובזירה הפוליטית ונתבע על לשון הרע בסך 180 אלף ש"ח. רבי יעקב לקח על עצמו את הערעור לעליון בהתנדבות מלאה מתוך הכרה ערכית, ללא שקיבל פרוטה אחת.

מאז יצא לי להכיר אישית דמות של יהודי תלמיד חכם גדול העומד תדיר לצד עולם התורה הנרדף. הוא היה אביר חופש הביטוי וחופש הדת והזכות ללמוד תורה, במדינת היהודים.

ר' יעקב ביטל עצמו בפני דעת תורה והיה מעריץ גדול של גדולי ישראל. הערכה עצומה הייתה לדעת תורה של כ"ק מרן מרן אדמו"ר מבעלזא שליט"א. הוא למד בחברותא עם ראש ישיבת פונוביז' והקפיד מאוד על קביעת עיתים לתורה בכל עת. נודע כטיפה מן הים ממעשי החסד והצדקה שהיה פועל בכל הזדמנות ובכל מקרה של הצלת נפשות או טרגדיה אנושית או סתם יהודי נזקק באמת לעזרה כספית.

למרות היותו אחד המשפטנים המבריקים בישראל, סירב להתמנות לשופט בבית המשפט העליון, כדי שלא לתת חיזוק לבג"צ המבקש להציג דעת מיעוט, לכיסוי האג'נדה.

זכורה קריאתו הבוכייה 'שמע ישראל' והדמעות שדיבר עליהן ביום הפגנת ה'חצי מיליון' נגד הבג"צ. קריאה שהדהדה מקצה הארץ ועד קצהו, והגיעה לסיומה המיוסר הלילה, תוך קידוש שם שמיים ברבים.

היהדות הנאמנה הפסידה הלילה את אחד מטובי לוחמי החירות וזכויות האדם הדתי בהיכלי המשפט. הוא מי היה שותף בכל מערכות הדת וועדות הייעוץ אל מול ההגמוניה השלטת המצירה על כל צעד ושעל.

תנחומי למשפחתו היקרה שעמדה לצידו כל הימים.

יהי זכרו ברוך לעד.

משרד עו"ד ד"ר י. וינרוט ושות': "אנו מבכים את לכתו של מייסד המשרד הרב ד"ר עו"ד יעקב וינרוט. יעקב היה איש אשכולות, ידען בכל תחומי החיים. איש של תורה, פילוסופיה ומשפט ובעבורנו גם מורה דרך וחבר. יעקב היה איש של חסד וענווה שידע לשלב בין עולם המעשה לעולם הרוח בדרך מופלאה שאין שני לה.

יעקב הותיר את רישומו הייחודי ופורץ הדרך בכל אשר פסע, במשפט ובחיים הציבוריים ולא פחות חשוב בחיי היומיום, במגע שלו עם כל סובביו.

אנו בטוחים שמורשתו תהיה חקוקה בכל אדם ואדם אשר פגש אותו במהלך דרכו."

עו"ד עמית חדד שותף במשרד ד"ר י. וינרוט ושות' בהספדו ליעקב: "הבכי שוטף אותנו והוא משלים את שמילים אף פעם לא יוכלו לתאר. הוא מספר את מה שאנחנו רוצים לזעוק אבל לא יודעים איך.
ביום הזה כולנו בוכים.

אנחנו בוכים כמובן את לכתו של יעקב התלמיד החכם, הפילוסוף, המשפטן, איש ההגות, איש ההלכה והמורה הדגול.

אבל בראש ובראשונה אנחנו בוכים את לכתו של יעקב וינרוט האדם.

יעקב חווה את הזולת. הוא חווה אותו עד יומו האחרון.

גם בתוך המחלה הארורה שאחזה בו, יעקב לא איבד לרגע אחד את היכולת להעניק. הוא לא נתן למחלה לקחת ממנו את עוז הרוח או לשחוק את תחושת השליחות שבערה בו כל העת.

יעקב היקר והאהוב שלנו, אני מבטיח לך שנעשה כל שביכולתנו כדי לקיים את השליחות שגילמת בהווייתך. אנחנו מקבלים על עצמנו את צוואתך, להמשיך את המפעל האדיר שהקמת.

המשרד ימשיך לתרום וימשיך לפעול בהתאם לחזון שהתווית. המשרד ימשיך ויחבר בין הקצוות בחברה וימשיך לפתוח את שעריו גם בפני אלו שכל הדלתות האחרות נסגרו בפניהם. יעקב אתה כבר חסר לי. תודה על הכל."

תגובה אחת
  1. איזו אמת?

השארת תגובה