אחורה פנה בצפת: ש"ס תתמוך בגלבך?

אחרי ההודעה הרשמית על תמיכה באילן שוחט ולמרות יחסים עכורים בין הסיעות הארציות – ש"ס צפויה לתמוך באיש 'אגודת ישראל' • נהוראי לחיאני: "יש גוש חרדי גדול והרוח מכיוונו נושבת לתמיכה בנחמן גלבך"

גלבך
גלבך

האם למרות התמיכה שהעניקה ש"ס הרשמית לראש העיר המכהן אילן שוחט, ירשם מהפך של הרגע האחרון לכיוון מתמודד חרדי? בימים אלו, מתבצעים סקרים ודיוני עומק בסוגיה, כאשר הסיכויים למהפך מקומי נראים גדולים מאי פעם. מי שעשוי להפוך לראש העיר החרדי הראשון של צפת הוא נחמן גלבך, נציג 'אגודת ישראל', שקיבל את תמיכת חב"ד ו'תקומה', כמו גם תמיכה לא רשמית של רב העיר הרב שמואל אליהו.

עתידה של העיר צפת נמצא בימים אלו על כף המאזניים, ולא כקלישאה. הציבור החרדי, המונה כ-40% מהתושבים ומחזיק בכמחצית ממליאת מועצת העיר (7 מתוך 15) מסוגל תיאורטית לתפוס את המשוכות, אך הפיצולים הפנימיים עשויים גם כאן לטרפד את המהלך.

מי שהחל את המרוץ ראשון היה חבר המועצה אליעזר לזר, צעיר חסידי שנדמה כי אין מישהו בצפת ומחוצה לה שלא שמע על התמודדותו. לצערו ולמגינת לב תומכיו, לזר לא זכה לתמיכה של אף מפלגה חרדית רשמית וסיכוייו להיבחר לא משופרים. הוא מתנחם באהדה נרחבת בקהל, שזכתה השבוע אף לחיזוק מצד איש העסקים שמעון אוואקי, שהודיע על הסרת מועמדותו ותמיכה בלזר.

האחרון להצטרף למרוץ הוא נחמן גלבך, יו"ר 'אגודת ישראל', שהצליח להחזיר למפלגתו את תמיכת יתר החסידויות שהתפצלו בבחירות האחרונות ונהנה מאהדה חרדית. גלבך הגיש את מועמדותו לאחר גיבוש 'גוש חרדי' שכולל את 'אגודה', חב"ד וש"ס המקומית.

מלבדם, מתמודדים בעיר אילן שוחט, ראש העיר המכהן; ישי מיימון, ראש העיר לשעבר שסיכוייו לחזור לתפקיד קלושים ושוקי אוחנה. האחרון, התמודד בחוסר הצלחה בשתי מערכות בחירות אך הפעם נחשב למתמודד חזק, בין היתר בזכות חיבור לשלמה חדד. הוא פעיל ביותר במפלגת 'הליכוד' ואף צפוי לביקור תמיכה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיצפין לעיר בסוף השבוע.

מי שכבר בחרו צד באופן מוחלט הם סיעות 'דגל התורה' ו'יחד', שחברו למפלגה משותפת וצפויים לתמוך באוחנה לראשות. גם חסידות חב"ד, המחזיקה בכוח רב בעיר ובשני מנדטים במועצה, תפסה באופן כמעט מוחלט צד, ותומכת בנחמן גלבך. אגב, צפת היא העיר היחידה בישראל בה יש מפלגה רשמית שנושאת את שם החסידות. לקראת הבחירות החליפה היא את כל נציגיה בחדשים, ומי שעמד בראשה, חבר המועצה משה אוחיון, עבר למחנה שוחט ומתפקד כמרכז תחום החרדים בבחירות.

הנעלם הגדול נמצא דווקא בסיעת ש"ס. לפני כחודש, יצאה הודעה רשמית מטעם הוועדה המוניציפאלית של התנועה, לפיה "מתוך הכרת הטוב לראש עיריית צפת אילן שוחט שעשה רבות למען הרחבת מוסדות התורה והחסד בעיר, ולאור היחלצותו ממסע הרדיפה שנוהל נגדו, אנו מתכוונים להמשיך ולתמוך בו בבחירות הקרובות".

אך ממידע שמגיע ל'שטח מוניציפאלי' עולה כי המילה האחרונה טרם נאמרה. בניגוד לש"ס הארצית, בש"ס המקומית המחזיקים בידידות קרובה עם נחמן גלבך, מפעילים לחצים על מנת להשפיע על בכירי הסיעה לשנות את ההחלטה.

בשיחה עם סגן ראש העיר נהוראי לחיאני (ש"ס), לא מסתיר הוא את הנטייה לגלבך, כשהוא מדגיש את הכפיפות המוחלטת להכרעת מועצת חכמי התורה וההנהגה הארצית. "ברמה הארצית, כמו בכל ראשות עיר, התפיסה של ש"ס היא להמשיך עם הקיים. תראה לי ראש עיר מכהן אחד שש"ס לא ממשיכים איתו, זה הקו של התנועה וזו הוראת מרן זצ"ל".

כאן, מתאר לחיאני את הסיטואציה הצפתית: "כל הדיבורים והשיח נובעים מרחשי לב הציבור החרדי ומהערכה שאילן שוחט חלש ולא ייקח את הבחירות. ש"ס מונה ציבורים מגוונים בצפת אבל בקרב מצביעה החרדיים יש סחף גדול ואמירה ברורה לטובת מתמודד חרדי. יש גוש חרדי גדול והרוח מכיוונו נושבת לתמיכה בגלבך".

לחיאני מדגיש כי מדובר בדיון פנימי בצמרת התנועה וכי הם מציגים את הנתונים בפני ההנהגה הארצית שתקבל הכרעה. "יש לנו פה סיטואציה שונה, והדברים צריכים להיבחן לעומק. אנחנו עושים סקרים והדברים נבדקים בכדי שנגע את תמונת המצב המלאה, נכון לעכשיו יש גוש עם התקדמות ברורה לכיוון גלבך".

השארת תגובה