ממלכה: 80% מהמג'הול בעולם – מישראל (ויש מתכון למנת דג מהממת)

לצד הקשיים איתם מתמודדים החקלאים הישראלים נראה, כי בכל הקשור לענף התמר יש למגדלים נחת. עם תחילת עונת הגדיד ורגע לפני חגי תשרי מתברר, כי במהלך השנתיים האחרונות, נרשם גידול מאסיבי של שטחי גידול התמר בישראל בכלל ובערבה התיכונה בפרט. בתוך שנתיים הוכפלו שטחי גידול התמר בערבה וכיום מדובר בכ- 8,000 דונם

סלמון עם תמר מג'הול
סלמון עם תמר מג'הול

במדינת ישראל מגדלים כ- 40 אלף טון תמר מזן מג'הול. על פי הערכות, בתוך עשור מספר זה יצמח פי 2.5 ובארץ יהיה יבול של 100 אלף טון מג'הול. כיום הצריכה העולמית מסתכמת ב-50 אלף טון מג'הול בשנה (80% מהיבול העולמי- מישראל!) ונתון זה נמצא בצמיחה מתמדת. המג'הול נחשב לזן הפופולארי בישראל כאשר מגדלים גם זנים מסוג: 'דקל נור', 'חלאווי', 'אמרי', 'חייאני' ו'בארי'. כחלק מצמיחת הענף, בשנים האחרונות ניטעו בישראל מעל ל- 2,000 דונם חדשים של תמר והצטרפו כ־100 חקלאים חדשים. התמר נחשב לגידול שאינו צורך הרבה מים, מאפשר שימוש במים מליחים, הרווחיות מגידול זה עומדת על כ-33%כאשר בניגוד לגידולים אחרים, מחיר התמרים יציב וחיי המדף ארוכים מאוד. תנובת הפרי מתחילה לאחר שלוש שנים ובשלות מלאה רק לאחר 12, אז מניב כל עץ כ- 120 ק"ג.

בחברת 'טוף מרום גולן' מספקים את מצע הקרקע לגידול נצרי התמר, המאפשר את התבססותם וצמיחתם וזאת, בשל מחסור בשורשים בחוטרים הקטנים, לאחר שהם מנותקים מהעץ, מצב שאינו מאפשר שתילה בקרקע. החוטרים מועברים לדלאים עם מצע מיוחד שפותח במחלקת המו"פ של טוף מרום גולן והותאם לצרכי החוטרים, המאפשר צמיחת שורשים מהירה, על מנת להעבירם למטע. לדברי סמנכ"ל השיווק בטוף מרום גולן, איתי בשן נרשמה עליה משמעותית בביקוש למצעים המותאמים לצרכי התמר, מבחינת וויסות כמויות המים, שכן התמר זקוק לשמירה על יובש. מנתוני החברה עולה, כי במהלך השנה הנוכחית נמכרו 4,500 קוב של מצע לגידול תמרים"מצעי הקרקע המותאמת לגידול התמר מסופקים לאזור הבקעה, שם מייצרים את בסיס הגידול ומעבירים את החוטרים לערבה לנטיעה" אומר בשן.

"יש לערבה התיכונה יתרון משמעותי בגידול תמר המג'הול" מציין מ"מ יו"ר הועדה החקלאית בערבה התיכונה, אורן קורין, "מזג האוויר בערבה מאפשר גידול שאינו סובל משילפוח, תנאי הכרחי לייצוא תמרים מובחרים לשוק העולמי. כמו כן, ריבוי שעות השמש, הקרינה, טמפרטורות גבוהות ובעיקר אקלים יבש, הינם היתרון היחסי של הערבה, המאפשר הנבת תמר איכותי במיוחד". רוב התמרים בערבה מיועדים לייצוא בשל איכותם הגבוהה.

אזור פופולארי נוסף לגידול תמרים הינו הבקעהרמי כפיר, ממושב משואה שבבקעה החל לגדל תמרים כאשר שוק זה היה בחיתוליו: "היו בארץ 4 טון מג'הול בשנה, אמרו לי שאני לא נורמלי ואין לתחום הזה שוק. היום עומד יבול התמרים על 40,000 טון מג'הול בשנה בארץ והמספרים יצמחו בצורה משמעותית בשנים הקרובות". רמי ובניו מטפחים באזור הבקעה 500 דונם של מטעי תמר ומתרכזים בגידול הזנים 'ברי' ו'מג'הול', "אנחנו מטפלים בתמר משלב השתלנות טיפול דקדקני במיוחד עם מצע מיוחד של טוף מרום גולן, יש עצים שנטענו השנה וכאלה שהם כבר בני 10-12 שנים. בנוסף, הקמנו בשטח בית אריזה. תחום גידול התמרים בצמיחה וימשיך לצמוח" לדבריו. "אנחנו אורזים כמות של 800 טון תמרים בשנה" מציין דודו אלקיים, בעל בית אריזה חדשני ומתקדם במושב חצבה בערבה התיכונה, "אנחנו אורזים תמרים מ- 50 משקי חקלאות בערבה, כאשר הרוב המוחלט ליצוא". בבית האריזה התמרים עוברים מיון ראשוני על ידי צוות העובדים ולאחר מכן מכונות חדשניות ממיינות את התמרים באמצעות חיישנים על פי מגוון פרמטרים.

 

המג'הול– נחשב למלך התמרים, תופס כ- 75% מהשוק בארץ, מדובר בתמר גדול, רך ומתוק מאוד. דקל נור– הינו תמר דק יחסית וארוך, צבעו בהיר והוא הזן המקדים ביותר, מהווה כ- 6% מהשוק בישראל. חייאני מאופיין בהיותו תמר לח בעל אחוזי לחות גבוהים, גדל בעיקר באזור בית שאן ומשמש בעיקר לשייקים, מהווה כ- 4% מהשוק.

ברי– תמר צהוב, תקופת הגדיד שלו קצרה ונמשכת כחודשיים, תחילה בערבה ומידי שבוע מצפין עד לבית שאן-טבריה. נחשב לאהוב בציבור הישראלי ומתאים גם להקפאה ואחסון ארוך, מהווה כ- 15% מהשוק.

שף מתן מרגלית ממלון "הגושרים מלון בטבע", ממליץ על מתכון סלמון בפלנצ'ה עם רוטב תמרי מג'הול ובצל

מצרכים עבור 4 מנות:

4 פילה סלמון 200-250 גרם

8 תמרי מג'הול מגולענים וחתוכים לרבעים
1.5 בצל בינוניים חתוכים לחצאי טבעות
3 גבעולי בצל ירוק חתוך למקלות (בעיקר החלקים הבהירים)
כ- 5 ס"מ גבעול כרישה חתוך לחצאי טבעות (מהחלק הלבן)
2 שיני שום חצויות ופרוסות
סילאן מ- 100% תמרים
חצי כוס יין לבן
כפית סויה

מלח, פלפל שחור, מיץ לימון

שמן זית

אופן הכנה:

  1. חותכים את כל חומרי הגלם הרלוונטיים ומניחים בצד.
  2. מורחים שמן זית על הסלמון, מפזרים מעט מלח ופלפל ומטגנים על הפלנצ'ה, לדרגת מדיום.
    לאחר מכן מכניסים את הסלמון למספר דקות בתנור שחומם ל- 120 מעלות.
  3. מטגנים בצל במחבת עם מעט שמן זית, כשהוא מתרכך מוסיפים את הכרישה. כאשר הבצל והכרישה מזהיבים מורידים מהאש ומוסיפים שום, מערבבים כדקה (לא מעל האש, על מנת שהשום לא יישרף).
  4. מחזירים לאש ומוסיפים את היין, מצמצמים כשתי דקות, מוסיפים שתי כפות סילאן וכפית סויה, מביאים לרתיחה ומוסיפים מלח ופלפל. מנמיכים את האש ומוסיפים את התמרים.
  5. מניחים את הסלמון על צלחת, מעליו את הבצל הירוק ומיד מוזגים מהרוטב לכל אורכו.
  6. את אותו מתכון אפשר להכין גם עם חזה עוף.
השארת תגובה