היסטוריה: אובמה וקסטרו לחצו ידיים

אחרי 50 שנות נתק בין ארה"ב לקובה, אובמה ופידל קסטרו לחצו ידיים ■ אובמה: "אם אתה עושה משהו במשך 50 שנה וזה לא עובד, אתה צריך לנסות משהו חדש"

אובמה וקסטרו. צילום: הבית הלבן
אובמה וקסטרו. צילום: הבית הלבן

היסטוריה: נשיא ארצות הברית ברק אובמה ועמיתו הקובני ראול קסטרו נפגשו בסוף השבוע, לפגישה רשמית ראשונה אחרי יותר מ-50 שנים של נתק ועוינות בין המדינות. שני המנהיגים שפגישתם התקיימה בוועידת האמריקות בפנמה סיטי, לחצו ידיים והצהירו כי בכוונתם להגיע בעתיד למערכת יחסים חדשה וללא מתיחות בין קובה לארה"ב.

בחדר ישיבות קטן במרכז הכנסים בפנמה סיטי, ישבו השניים זה לצד זה בניסיון לחזק את המאמץ שנעשה במשך חודשים כדי לשחזר את הקשרים הדיפלומטים בין ארה"ב לקובה. במהלך הפגישה אמר אובמה כי הוא מרגיש שהגיע זמן לנסות משהו חדש ולעסוק בקובה.

טרם הפגישה, נאמו שני המנהיגים ופוגגו עוד יותר את המתיחות ההיסטורית בין מדינותיהם. "לעניות דעתי, הנשיא אובמה הוא אדם הגון", אמר קסטרו, שמנה באריכות את העוולות ההיסטוריות שגרמה לדבריו ארצות הברית למדינתו. אך בהמשך דבריו ניקה קסטרו את אובמה מאחריות למצור הממושך – בן יותר מחמישה עשורים – שהטילה ארה"ב על האי הסמוך לחופיה. "אמרתי לו שאני נעשה רגשן כשאני מדבר על המהפכה והתנצלתי בפניו כי הוא אינו אחראי לכך".

לפני הפגישה אף לחצו השניים ידיים למשך זמן קצר, במה שהיווה את שיאו של מהלך דיפלומטי בן כמה חודשים שנועד לנרמל את היחסים. "המלחמה הקרה הסתיימה מזמן", אמר אובמה בוועידה, "ואין לי עניין לנהל מלחמות שהחלו לפני שנולדתי". אובמה ציין כי ההבדלים הגדולים בין המדינות יישארו, אך אמר כי הוא אינו מעוניין "להיתקע" בשל אידאולוגיה. לדבריו, יש לנצל את ההפשרה ביחסים כדי ליצור "יותר הזדמנויות ומשאבים עבור העם הקובני. ארצות הברית לא תהיה אסירה של העבר. אנחנו מסתכלים אל עבר העתיד".

"המסקנה שמשותפת לשנינו היא שאנחנו יכולים להסכים על רוח של כבוד ונימוס בינינו", אמר אובמה. "עם הזמן יתאפשר לנו להפוך את הדף ולפתוח במערכת יחסים חדשה בין שתי המדינות". הצהיר הנשיא האמריקני.

קסטרו, מצדו, אמר שהוא מסכים עם כל מה שאובמה אמר – הצהרה מדהימה בפני עצמה למנהיג הקובני. אולם הוא הדגיש כי "הסכימו שלא להסכים" לגבי לוח הזמנים. עוד הוסיף נשיא קובה כי הבהיר לאמריקנים כי מדינתו מוכנה לדון על נושאים כמו זכויות אדם וחופש העיתונות וטען כי "הכל על השולחן. אנחנו נוטים לדבר על הכל – בסבלנות. יש דברים שאנו מסכימים עליהם ואחרים שלא".

שום דבר לא סטטי, הוסיף קסטרו לגבי השיחות בין הצדדים. וציין עוד כי חילוקי הדעות היום יכולים להיפתר מחר ולהפוך להסכם. "קצב החיים היום בעולם – הוא מהיר מאוד". הסביר.

השארת תגובה