המדריך המלא: כך תעברו את החגים בלי מינוס

אחרי הנופש והחזרה ללימודים, מצטבר גל נוסף של הוצאות – אוכל וביגוד לחגים • על ההבדל בין רצון לצורך, השוואת מחירים, פרידה מהאשראי ועוד טיפים וכללים שיעזרו לכם להימנע ממבצעי סרק, לערוך קניות במקום הנכון ולחסוך

חלוקת בגדים (14)
חלוקת בגדים (14)
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

חודשי הקיץ כולל 'בין הזמנים' כבר עברו ואפשר כבר להרגיש את החגים באופק, מה שאומר שאפשר גם להרגיש כבר את המזגן בבנק ואת ההמתנה לפקיד שיאשר לכם הלוואה לתקופה הלא פשוטה הזו… יש לו כסף והוא צריך למכור אותו, אבל זה לא אומר שאתם יכולים לקנות.

חודשי אב – תשרי נחשבים החודשים הקשים ביותר למשפחה הממוצעת מבחינה כלכלית. מספיק הוצאה אחת לא צפויה והעצמאות הכלכלית שלכם בסכנת קריסה. התחלנו עם הקייטנות, המשכנו עם טיולים ונופש, אחר כך חזרה ללימודים ורכישת ציוד ואז ביגוד ומזון לחגי תשרי.

כשמחירי המזון גם הם מאמירים, מוצרי החלב (3.4%), האורז (30%), הטונה (6.5%), התה (10%) ואפילו המלח (7%), וכמובן לקראת החגים אם נשים לב נבחין בעליה דרמטית של העגבניות והעופות בשל "מחסור צפוי" כהגדרת היצרנים/משווקים, הרי שהתקופה הזו היא רצף הוצאות שכדאי לתכנן, כבר מתחילת השנה. אם לא עשיתם את זה בשנה שעברה, התחילו עכשיו, כדי שבשנה הבאה תהיו מאוזנים.

חזרה לבית הספר ולמינוס

מסקרים שבוצעו השנה עולה כי ההוצאה הממוצעת באוגוסט בלבד על ילד בגיל יסודי עמדה על 1,050 שקל ולילדים העולים לכיתה א' ההוצאה הסתכמה ב-1,250 שקל.

במרבית המשפחות בישראל עם ילדים בגיל בית ספר ההוצאה הממוצעת לקראת שנת הלימודים שהחלה זה עתה, עמדה על כ-2,200 שקלים, והשנה קיבלנו 'מתנה' נוספת – גידול של כ־16% על מוצרי החזרה לבית הספר, בהשוואה לשנה שעברה.

סקרים שבוצעו בחודש האחרון מלמדים כי שליש מההורים מתקשים לעמוד בהוצאה הכבדה הזו.

איך בכל זאת מתמודדים? קודם כל, תכנון תקציבי. זה נשמע קל, בפועל זה לא פשוט, כי צריך להתחיל להבדיל בין רצון לצורך, ואז להתמודד עם הרצונות שלכם ושל הילדים. אבל אם לא תתכננו את התקציב שלכם בהתאם למסוגלות שלכם, אתם מכניסים את עצמכם לגלגל שיהיה קשה לצאת ממנו.

אף פעם לא מאוחר

כנסו את בני המשפחה ותסבירו להם שאתם צריכים לעבור "דרך" כדי לאזן את התקציב המשפחתי. הסבירו לבני המשפחה מה הוא תקציב משפחתי ומדוע חשוב לתכנן אותו. שיחה כזאת תלמד את הילדים לקחת אחריות גם בהמשך החיים, בגיל בו הם יצטרכו בעז"ה לנהל את ביתם. הסבירו לילדים שכדי לחזור ללימודים אפשר לעבור דרך רמי לוי ולרכוש את כל הסל ב-300 שקלים, ועדיין להישאר חיים בבית הספר.

גייסו את הילדים הבוגרים והסבירו להם את התקופה שמצריכה אחריות לצורך איזון, ואחריה תוכלו לצאת לחופשה, שגם אותה תכניסו למסגרת ההוצאות וכך יהיה להם לאן לשאוף. גם לכם.

לפני צאתכם לקניות, הכינו טבלת תקציב למזון שהכותרות שלה – "המוצר, משקל, איפה קנינו, מחיר, כמה נשאר/כמה היה חסר". הטבלה הזו תלמד אתכם תכנון תקציב עכשווי ועתידי, מעבר לכך היא אמורה ללמד אתכם בשנה הבאה כמה נשאר/ חסר לכם ממוצר מסוים שרכשתם בשנה שעברה ובכך לחשב מחדש את הצורך. את העמודה האחרונה מלאו אחרי החג.

הכינו טבלה נפרדת לכל סוג של הוצאה – מזון, ביגוד, בילויים, הוצאות קבועות (משכנתא, לימודים, רכב, ביטוחים, חשמל, מים, טלפוניה, ארנונה וגז) כדי שתוכלו לשלוט על הניואנסים ולאחר מכן טבלה שמסכמת את ההוצאות כולן.

לשלוט על הניואנסים

עברו ילד ילד ובדקו מה הצרכים שלו – מזון, מכנסיים, חולצות, ציציות וכו', הקפידו להפריד בין רצונות לצרכים והתמקדו בצרכים. הרשו לעצמכם רצונות בהתאם לתקציב העומד לרשותכם.

לאחר שעשיתם את טבלת החגים, בדקו כמה כסף זמין לכם. גשו חזרה לטבלה וצמצמו או רווחו בהתאם לסכום אותו אתם יכולים להרשות לעצמכם להוציא. צמצום יחל מרשימת ה"רצונות".

לטבלת ההוצאות של החגים צרפו את ההוצאות הקבועות של החודש שלאחר מכן. החגים מסתיימים בסוף ספטמבר, אל תתנו להוצאות הקבועות של אוקטובר להפתיע אתכם.

בלי אשראי ותשלומים

יש לכם כרטיס אשראי? גזרו אותו, או היפרדו ממנו לתקופה, לא יקרה כלום. חשבונות קבועים אפשר לשלם גם בהוראת קבע. עם כרטיס אשראי בכיס, רבים הסיכויים כי לא תצליחו לעמוד במסגרת התקציב.

כלל הברזל בתשלומים הוא: אם יש כסף קונים, אם אין מצטמצמים – לא מחלקים כלום לתשלומים.

אם מכונת הכביסה התקלקלה בפתאומיות ולא חסכתם כסף בצד למקרים שכאלה, רכשו וחלקו לתשלומים. אבל מוצר שאתם מסיימים את השימוש בו בתוך חודש הרכישה, אסור שהתשלום עבורו יחרוג מאותו החודש – למוצר הזה קוראים מזון.

סקרי שוק

עקבו אחר סקרים שמתפרסמים מעת לעת במדיות, בצעו סקרי שוק באמצעות האתרים המיועדים לכך, חוק המזון ושקיפות מחירים מכוחו, מחייבים קמעונאי גדול לפרסם באתר אינטרנט את רשימת כל חנויותיו, את כל מוצרי המזון  ומחיריהם הנמכרים בחנויות ומכלול המבצעים הקיימים בחנות. אם אין לכם את האפשרות או אם לא עקבתם אחרי סקרים, עקבו אחר מגמות, בררו אצל החברים, אולי הם יודעים מי הרשת הזולה ביותר.

אל תתפתו לרכוש ברשתות שנמצאות בגזרת המגזר החרדי הנושאות שמות של בתי כנסת. או כאלו שנראות מוזנחות ונותנות הרגשה של מחירים זולים – בבדיקות רבות הרשתות הללו הן דווקא יקרות יותר.

חשוב שתדעו, המחירים משתנים בין סניף לסניף של אותה הרשת, בכל מקרה, אם אתם רוצים למצוא את הסניף הזול ביותר של הרשת הזולה ביותר, גשו לאזורים בהם יש יותר מרשת אחת ברדיוס של 5 ק"מ – שם התחרות גבוהה יותר וסביר להניח כי תמצאו שם את המחירים הזולים ביותר.

צאו לקניות עם רשימה, לא עם הילדים ולא עם בן הזוג. לבד. קחו את הסכום שהקצבתם, השאירו את הכספומט והאשראי בבית. צאו לקניות שבעים ורעננים, עייפות ורעב הם השילוב המושלם לרכישות מיותרות.

מבזבזים 600 שקל בחודש

על פי נתונים שעולים מהדו"ח הלאומי הראשון לאובדן והצלת מזון בישראל, אותו הפיק ארגון לקט ישראל בשיתוף BDO, מגלים כי 35% מכל המזון שמיוצר בארץ נזרק, כאשר הירקות והפירות מהווים 75% מהכמות הכוללת. במושגים שנתיים מדובר על בזבוז בשווי 20 מיליארד שקלים, ואם נתרגם אותם למשק המשפחתי, מדובר על זריקת מזון בשווי 600 שקל מדי חודש.

על פי נתוני הדו"ח הזה, אשר חושף את היקף המזון האבוד בישראל, אנחנו ניצבים במקום השני ו"המכובד" מבין כל מדינות ה-oecd, מבחינת חומרת הבזבוז. על כן, השכילו לרכוש ללא פיתויים מיותרים תוך דעה צלולה.

כשאתם רואים מוצר על המדף שממש קוסם לכם, דברו עם הכיס שלכם, תשאלו את עצמכם אם זה תואם לגבולות התקציב שהצבתם לעצמכם. לא כיף, לא נעים, אבל תחשבו תמיד מה פחות נעים, לדחות סיפוקים או לטפל בתיקי הוצאה לפועל.

מבצעים וחשבונות

מוצר שנמכר ב-45 שקלים אבל 3 ממנו נמכרים במאה שקלים – מבצע מפתה מאוד, איך תדעו אם הוא משתלם לכם? ראשית תחשבו על המקום שחסר לכם במזווה, שנית עשו חשבון פשוט, האם אני צריך 3?

אם לא הצלחתם לחשב את שני כללי האצבע הראשונים, לכו על הכלל השלישי, אם לא תצרכו את שני המוצרים הנוספים באותו חודש התקציב, סימן שהמבצע הזה לא מתאים לכם. בכל מקרה, יש לכם רשימה ביד, היצמדו אליה. היא שווה יותר מכל פיתוי או מבצע.

כשאתם יוצאים מהסופר עברו על החשבון, כמה שיהיה ארוך, ייתכנו "טעויות" שברוב המקרים הן לרעתכם.

זכרו – תקציב משפחתי זה עסק לכל דבר, אם לא תגידו לעסק שלכם בוקר טוב, הוא לא יגיד לכם שנה טובה.

השארת תגובה