אחד מכל ארבע: הנוער בישראל – רעב!

23% מכלל בני הנוער בישראל אף מודים כי ביקשו אוכל מחבר לספסל הלימודים כי היו רעבים – 60% מהם דיווחו שהפניה לחבריהם מקורה באילוצים כלכליים בבית בקרב התלמידים החלשים יותר היו יותר תלמידים שביקשו מזון מחבריהם

מחפשים מזון בפחי האשפה. צילום: blogs.reuters
מחפשים מזון בפחי האשפה. צילום: blogs.reuters

כך עולה מסקר של עמותת חסדי נעמי שנעשה בקרב מדגם מייצג של בני נוער באמצעות מכון המחקר ZETATOOLS לקראת שנת הלימודים במסגרת קמפיין איסוף תרומות עבור רכישת ילקוטים ומוצרי בית הספר לקראת שנת הלימודים באתר "גיוסים לקהילה"

תלמידים שהגדירו עצמם חלשים – רעבים יותר מכל התלמידים האחרים בבית הספר: 22% מבני הנוער שהגדירו עצמם כתלמידים חלשים אמרו שבמהלך יום הלימודים חשו תחושת רעב, זאת לעומת תלמידים שהגדירו עצמם כתלמידים "טובים" שם 19% ציינו כך.

נערות יותר מבנים מדווחות על תחושת רעב במהלך יום הלימודים או לאחריו (21% לעומת 15%). בקרב האוכלוסייה היהודית חרדים מרגישים רעב במהלך יום הלימודים יותר מכל קבוצה אחרת – 20%, לעומת בני הנוער החילוניים שם רק 17%. בקרב כלל אוכלוסיית בני הנוער ערבים דיווח על תחושת רעב קיים בשיעורים גבוהים יותר בהשוואה למגזרים אחרים – 22%. 21% בני הנוער בצפון דיווחו על תחושת רעב במהלך יום לימודים. נתון זה ממקם את בני הנוער בצפון כמעט בראש הטבלה מיד לאחר בני הנוער בדרום שם 23% מבני הנוער דיווחו כך.  במקום השלישי נמצאים בני הנוער בחיפה וירושלים עם 17% ובמקום הרביעי בני הנוער התל אביבים ומהשרון עם 15%

לא רק רעבים: גם מבקשים אוכל

סה"כ כרבע מבני הנוער בישראל ביקשו אוכל מחבריהם לכיתה כי חשו רעב. נערים יותר מנערות מדווחים כי ביקשו אוכל מחבר בגלל תחושת רעב. בקרב חרדים וערבים דיווח על בקשת אוכל מחבר ללימודים בגלל תחושת רעב קיים בשיעורים גבוהים יותר בהשוואה למגזרים אחרים. (ערבים 28%, חרדים 26%, חילוניים 20%). תלמידים חלשים בשיעור יותר גבוה מבקשים אוכל מחבר :25% לעומת תלמידים טובים שם רק 21% . בצפון הארץ ובדרום הארץ הדיווח על בקשת אוכל מחבר במהלך יום הלימודים קיים בשיעורים גבוהים יותר.

הנתון המזעזע: 60% מבני הנוער שדיווחו על רעב מודים – הדבר נובע מאילוצים כלכליים במשפחה

נערים יותר מנערות מדווחים כי תחושת הרעב שלהם נובעת מאילוצים כלכליים במידה רבה בהשוואה לנערות. בקרב חרדים ודתיים יותר בני נוער מודים כי תחושת הרעב שלהם נובעת במידה גבוהה מאילוצים כלכליים של המשפחה. (44% חרדים, 40% דתיים, 38% חילוניים). במשפחות עם 3 ילדים ויותר שיעור בני הנוער שמדווחים כי תחושת הרעב שלהם נובעת במידה רבה מאילוצים כלכליים של המשפחה גבוהה יותר.  בצפון הארץ ובדרום הארץ שיעור בני הנוער שמדווחים כי תחושת הרעב שלהם נובעת במידה רבה מאילוצים כלכליים של המשפחה גבוהה יותר. תלמידים חלשים מדווחים בשיעור יותר גבוה כי תחושת הרעב שלהם נובעת מאילוצים כלכליים של המשפחה. 45% לעומת 38% מהתלמידים הטובים)

בחסדי נעמי מבקשים מהציבור להיכנס לאתר "גיוסים לקהילה" שם עלה קמפיין גיוס המונים של חסדי נעמי לקראת שנת הלימודים, ולסייע לרכוש ילקוטים, מוצרי כתיבה, מחברות ועוד לילדים ממשפחות נזקקות "תלמיד רעב הוא תלמיד מיואש" אומרים בחסדי נעמי " לא יכול להיות שהייאוש יכה בנשמות כה צעירות. לצערנו אנחנו מכירים את התופעה שמכניסה אוטומטית את התלמידים למעגל העוני עוד לפני שגילו את היכולות והפוטנציאל שלהם. גם אם מדובר בילד גאון הוא  לא יכול למצות עצמו והסיכוי שיפול למעגל העוני כמבוגר גבוהה מכך שנרוויח את גאונותו"

השארת תגובה