רפורמה? ירידה של 40% בכמות הטסטים

השר כץ הבטיח לקצר דרמטית את זמן ההמתנה לטסט, אבל מחסור בבוחנים ותקלות במערכת החדשה רק החמירו את המצב • משרד התחבורה: "דרושה תקופת הסתגלות"

רכבת ישראל עלתה למירון עם השר כץ, צילום פישל רוזנפלד (11)
רכבת ישראל עלתה למירון עם השר כץ, צילום פישל רוזנפלד (11)
הצטרפו עכשיו – וקבלו את העיתון היומי לתיבת המייל שלכם

רפורמת הפרטת הטסטים, שאמורה לקצר דרמטית את זמני ההמתנה למבחני הנהיגה המעשיים, מתקשה להעביר הילוך. לפי הפרסום הבוקר במוסף "ממון" ב"ידיעות" בחודש הראשון לביצוע הטסטים באמצעות זכיינים פרטיים בוצעו רק 18 אלף מבחנים כאלה, לעומת 30 אלף בחודש שקדם לרפורמה, ירידה של 40%. כך עולה מנתוני משרד התחבורה שנמסרו לבקשת "ממון".

במשרד אומרים שמדובר בנתון ביניים, לאחר חודש ראשון של הרצה מתוך שניים, וכי מדובר בשינוי דרמטי המחייב היערכות של כלל הגורמים, המשרד, בתי הספר לנהיגה, המורים והתלמידים. במשרד מעריכים כי עד לסיום התקופה באמצע ספטמבר כבר יגיע הקצב ל־40 אלף מבחנים בחודש, גבוה מבעבר.

משיחות עם מורי נהיגה עולה תמונה פסימית יותר, וספק אם המשרד יצליח לפתור את הבעיות הרבות בשיטה החדשה – הגם שבתהליך מעורבים אישית מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר אייל, הסמנכ"ל הבכיר לתנועה אבנר פלור ומנהל משרד הרישוי אפי רוזן.

רפורמת הטסטים יצאה לדרך ב־15 ביולי ומבוססת על ביצוע מבחני הנהיגה באמצעות שתי זכייניות, טלדור ומילגם, ועל מערכת תיעוד ומחשוב חדשה שמספקת מוטורולה סולושנס. שר התחבורה ישראל כץ, שיזם את הרפורמה בעקבות התלונות על זמני הממתנה של עד 5 חודשים לטסטים, הבטיח שהיא תאפשר לתלמידים לקבל טסט ראשון בתוך 3 ימים עד שבוע, וטסט נוסף בתוך שבועיים.

עוד הוחלט להתקין ברכבי מורי הנהיגה מערכת מצלמות המתעדת את המבחנים ולספק לבוחנים טאבלטים הקובעים לבוחן באיזה מסלול לקיים את המבחן, ושאליהם מזין הבוחן את ציוני הנבחנים, והמחשב קובע אם עברו.

אבל בינתיים מתקשות שתי הזכייניות לגייס את 180 הבוחנים שהתחייבו להעסיק, ומעסיקות ביחד לפי הערכות רק כ־130. המחסור מביא לכך שמורי נהיגה ותיקים כבר מקבלים הצעות לתשלום של 70 שקל שעה מהזכייניות, לעומת 50 שקל שהוצעו לבוחנים הראשונים שגויסו. גם עבודתם של 30 בוחנים ממשלתיים שהיו אמורים להשתלב בזכייניות מתעכבת.

המחסור בולט במיוחד בתחום הדו־גלגלי. בשבוע שעבר נערך כנס חירום של מורי הרכיבה, שם סיפרו מורים שהם מעמידים אופנועי לימוד ללא שימוש ומבטלים את הביטוח היקר שלהם, לאור חוסר היכולת לקבל טסטים. "הביטוח עולה לי 1,000 שקל בחודש לכלי, ואני מעדיף להפסיד שיעורים למרות שאני על סף קריסה כלכלית, כי אין לי לב לקבוע שיעורים לתלמידים שאני יודע שאני לא יכול לקבל עבורם טסט", סיפר מורה ותיק.

המפקח על בתי הספר לנהיגה, שחר פרטוק, יזם גיוס של מפקחי הטסטים במשרד לביצוע המבחנים ל־2,500 תלמידי הרכיבה שממתינים למועד בחינה, אך המהלך לא אושר בידי המחלקה המשפטית של משרד התחבורה.

מורים רבים לנהיגה ולרכיבה מדווחים על קושי בקבלת מבחנים בגלל מערכת המחשוב המסורבלת, וחוסר היכולת לקבוע מראש את מועד המבחן לפי תאריכים פנויים. התאריך מתקבל בהתראה קצרה, יותר משבוע לאחר הגשת הבקשה. לעיתים נופלים התאריכים על מועדי מבחני בית ספר, נסיעות לחו"ל ואף גיוס של תלמידים. הזמן המרבי לקבלת טסט הוארך בינתיים ל־45 ימים. מעל כל הבעיות מרחף המחסור בבוחנים – אם כי באזור תל־אביב דווקא מדווחים מורים על עלייה במספר המבחנים שקיבלו.

טסטים רבים מתבטלים בגלל בעיות טכניות, כשהבוחן לא מצליח לחבר את הטאבלט למערכת התיעוד שברכב. משרד התחבורה לא מאפשר למורים להשתמש בעצמם במערכת, שהם אמורים לשאת בעלויות התחזוקה וההתקנה החוזרת שלה. חלקם התחילו לפיכך להשתמש בתוכנה פרוצה של מוטורולה שהם מתקינים על גבי מחשבים ניידים, כדי לוודא שהמערכת תקינה לפני הטסט.

ביטולי הטסטים ושיעורים שנקבעו עקב מבחנים בהתראות קצרות גורמים לאובדן הכנסות למורים, שחלקם כבר נערכים לתבוע את משרד התחבורה ואת הזכיינים.

ממשרד התחבורה נמסר לעיתון ידיעות אחרונות: "השקנו רפורמה מהפכנית שתשפר דרמטית את השירות ותחסוך לתלמידים ולהורים מאות שקלים. המערכת החדשה נמצאת בתקופת הרצה. הרפורמה מורכבת ונדרשת תקופת הסתגלות. כבר עתה רואים את השיפור בהליכי הזימון".

השארת תגובה