הצבעים בבריאה: חיובי ושלילי

הרב זמיר כהן
הרב זמיר כהן
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

חלילה לחשוב שישנן ספירות חיוביות וטובות שהן ספירות קו החסד, וישנן ספירות שליליות ורעות שהן ספירות קו הגבורה. שהרי מקור כולן הוא הטוב המוחלט. ואדרבה, קו ספירות הגבורה הוא קו מדת האמת. ולכן היה אמור העולם להיברא רק בהנהגה זו. אלא ששיתף הקדוש ברוך הוא את מידת הרחמים הבאה מצד החסד, במידת הדין הבאה מצד הגבורה, וכך ברא את עולמו. רק שתוצאת פעולות ספירות הגבורה בעולמינו נראית לאדם בתפיסתו המוגבלת, כקושי, בעוד שלאמיתו של דבר הכל לטובת האדם וכדברי חז"ל בתלמוד: "כל דעביד רחמנא לטב עביד".

וכן בצבעים – כל צבע מייצג שורש טוב ומועיל, ובלבד שהאדם לא ישתמש בו לרעה. למשל, היצר הרע שהצבע השחור מייצג אותו, נרמז בנאמר בתורה: “טוֹב מְאֹד". לפי שאצל המשתמש בו ככלי לעבודת ה' על ידי שמתרחק ממנו, וגודר עצמו מפניו, ומתגבר על כל פיתוייו, הרי הוא טוב מאד. שכן אילולי יצר זה, היה האדם נשאר במצב קבוע, ללא יכולת לרומם את נשמתו, לבנות ולעצב את אישיותו.

זאת ועוד. כאמור, הצבע השחור רק קולט אור ואינו מחזיר מאומה, ולכן נחשב לכאורה כמייצג את השלילי. והנה למרבה הפלא, על התפילין להיות צבועות בשחור! אולם הדבר יובן במשהו על פי דברי חכמי הסוד, שבאמצעות הפרשיות שבבתי התפילין, והרצועות הנכרכות סביב היד וסביב הראש, ומשתלשלות מעורף האדם אל עבר חזהו, מתחבר האדם בשעת הנחת התפילין אל אור האין-סוף ברוך-הוא, באמצעות קליטתן את שפע האור הנשגב והארתן פנימה בגוף אל נשמת האדם המקבלן.

הרי לנו ששימוש נכון בצבע השחור הקולט אור יותר מכל צבע אחר, גורם לו לפעול ברובד הרוחני בעוצמה רבה לטובת האדם, עד כדי שהוא הצבע הבלעדי בו אנו נדרשים לצבוע את בתי ורצועות התפילין, ולכתוב את אותיות פרשיות התפילין בדיו שחור דווקא. לכן הכותב את פרשיות התפילין בכל צבע אחר, ואפילו בזהב, פוסל אותן על אף כוונתו הטובה. שהרי דומה הוא למבקש להוליך זרם חשמלי בחומר יקר שאינו מוליך חשמל. ולכן גם אותיות התורה נכתבות בדיו שחור, והמביט בהן בשעה שמגביהים את ספר התורה בציבור לפני או אחרי הקריאה בתורה, מושך לעצמו הארה עליונה, כמבואר בדברי האר"י.

ועוד פרט בעניין. מבין שתי הרצועות השחורות המשתלשלות מתפילין של ראש, הרצועה הימנית ארוכה יותר מהשמאלית. וזאת לפי שהתפילין פועלים באדם בעת הנחתם, שהחסדים (הם קו ספירות הימין) והגבורות (הם קו ספירות השמאל) היורדים לעולם, יבואו אליו באופן שהחסדים יהיו בשפע רב, והגבורות רק במעט, בבחינת “שמאל דוחה וימין מקרבת". והרי לנו דוגמה למעט מן העומק הטמון בכל פרט מפרטי ההלכה. במחקרי צילום הילת האדם, הוכח כי צבעי ההילה משתנים מאדם לאדם. בצילומים אלה נצפו הילות בצבעי סגול (נדיר מאד), כחול, תכלת, ירוק, צהוב, אדום. ובמקרים נדירים מאד, אפילו לבן. נפלא הדבר שהתברר לאחרונה במחקרים, שכאשר האדם מניח תפילין, צבע הילתו משתנה מיד לצבע גבוה ומרומם יותר. שהרי הוא חיבר את עצמו באותה שעה לאור האין-סוף.

נמצא שכל כוח בבריאה יכול וצריך להירתם לעבודת ה' יתברך, שהרי הוא נברא באופן שיהיה מסוגל לשמש ככלי לעבודת ה'. כמבואר במשנה: “וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אלקיךָ בְּכָל לְבָבְךָ, בכל לבבך, בשני יצריך, ביצר טוב וביצר הרע". כלומר, גם תכונה הנראית שלילית כגון לקיחה וספיגה, יכולה להיות חיובית אם משתמשים בה במקום הנכון – לספוג הארה וקדושה מאור האין-סוף הנותן ומעניק ללא גבול.

יתירה מכך. בזוהר מבואר שהבריאה החומרית עשויה באופן שמבנה כל פרט בטבע, ואפילו כל שינוי הקיים במבניהם של שני פרטים האמורים להיות דומים, נעשה בהתאם לדרישה הרוחנית המיוחדת לכל פרט. למשל, במחקרי חוש הראיה האנושי, התברר למרבה הפלא כי קיימים הבדלים ברמות יכולת הראיה בין אלו של הגבר לבין של האישה, עם עליונות נשית המסייעת לה בשמירת מצות טהרת המשפחה. בעוד שעין הגבר מבחינה בין שבעה צבעים שונים, נשים רבות מבחינות בעשרה צבעים. גם עיוורון צבעים מצוי יותר בקרב גברים: במחקר מקיף נמצא כי מספר הגברים הלוקים בעיוורון צבעים, כמעט כפול ממספר הנשים. עוד הוכח שעיוורון זה פוגע – בין השאר – ביכולת לזהות דם המעורבב עם חומרים אחרים של הגוף (הסוג הנפוץ ביותר של עיוורון צבעים מוגדר כחוסר יכולת להבדיל בין אדום לירוק או לזהות אותם כראוי).

כידוע, בהלכות טהרת המשפחה נדרשת יכולת טובה באבחון צבעים. הלכות אלה נוגעות בעיקר לאשה ואכן היא זו שקיבלה את יכולת ההבחנה בצבעים שונים, בכמות ובאיכות טובים יותר מאשר האיש.

המסר שבצבעי הקשת בענן

לימוד סוד הקשר שבין הצבעים השונים לבין הנהגת הדין והחסד בעולם, מאפשר לנו להבין במשהו מדוע כאשר מבקש האלקים לרמוז לאנושות לאחר המבול שאינו משחית את העולם במבול נוסף – על אף מעשיהם הרעים של בני האדם – רק משום הבטחתו, הוא מראה זאת באמצעות קשת ענק הנפרשת מעליהם בשמים בשלל צבעים. ככתוב:

“אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ. וְהָיָה בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר. וְלֹא יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר".

כלומר, אף על פי שמראה הקשת בענן אינו אלא תופעת טבע, עיתוי הופעת הקשת אינו מקרי. ההשגחה העליונה מצרפת את התנאים הטבעיים היוצרים את מראה הקשת, רק בעת כעס וחרון-אף עליון, בגלל מעשיהם השליליים של בני האדם. וזאת כדי ליידעם, שהנהגת הגבורה אשר על פי הדין והאמת הייתה אמורה לפעול כעת ולהוריד מבול על הארץ, משתנה בשעה זו ועוברת להנהגת חסד ורחמים, רק בזכות ההבטחה האלוקית שלא יהיה עוד מבול.

דירוג צבעי הקשת מורה על תהליך ריכוך הדין בעולם הרוחני באותה שעה, מהאדום, הרומז לדין – דרך שאר הצבעים, ועד הכחול – הרומז לחסד – כסדר הספירות. מראה מרהיב ומרשים זה של קשת בשמים לעין כל, נועד להעביר מסר לבני האדם אודות מצבם הרוחני העגום באותה שעה, ולעוררם לשוב ממעשיהם הרעים, ובפרט מפגם שמירת קדושת הברית

כוח הבחירה נתון ביד האדם: לזכור באמצעות צבעי הקשת את החטא שגרם למבול, או להפוך אותם לדגל חטא המבול; לחיות חיים טובים ובריאים על פי הוראות הבורא, או להיכנס לסכנת כשל המערכת החיסונית ולחיות חיי סבל בעולם הזה ובעולם הבא. ובכך יהיו מוגנים ושמורים מצד האמת, ולא רק משום חסד ההבטחה האלוקית.

השארת תגובה