פרויקט מיוחד: ה'ישיבות לבוגרים' בעולם החסידי

הישיבות הכלל חסידיות, חיי תורה בביתר, אורייתא בירושלים ותורה לשמה בבני ברק • הישיבות של חצרות האדמו"רים: ברכת אהרן של חסידי בעלז בירושלים, שיעור ד' של חסידי צאנז בנתניה

סיום שס באורייתא (36)
סיום שס באורייתא (36)

תופעה מרנינת לב, מה שלא היה בשנים עברו הפך והיה לנורמה. עולם הישיבות כידוע מורכב משתי שכבות הגילאים, ישיבות לצעירים מה שנקרא בז'ארגון הישיבתי, ישיבות קטנות, משנות ה-14 ועד שנות ה-17, ישיבות גדולות לשנות הבחרות החל מגיל 17 ומעלה.

בישיבות מקובל כי הגיל המבוגר יותר, והכוונה, שכבר עבר את שיעור ג', עובר לקיבוץ הנמצא בתוככי הישיבה. בקיבוץ נמצאים ושוהים החל מגיל 20 ועד לנישואין בשעה טובה ומוצלחת.

אין זה סוד כי מרבית הישיבות לא השיגו את הכלים המתאימים לציבור בחורים בגיל הזה. אם נתייחס לאלימלך פינקלהויז בן 24 שאומר: "רוב החברים שלי נישאו זה מכבר, אני נשארתי עם מתי מספר בגילי. מסגרת רגילה שתתאים לי אין עם כל הרצון של הצוות שדוקא מאוד איכפתי. להיכנס לכולל, לא רצוי בעודי בחור, לא ארגיש שם שייך, הם ידברו על ילדים וטיטולים, ואני אנא אני בא. הרגשה של זרוק מכל הכיוונים."

רגשות התסכול והבדידות מרחיקות קהילתית ועלולות גם לפגוע רגשית לאורך זמן.

לאחרונה גם רווחת תופעה בה הישיבות הגדולות סוגרות את הקיבוץ, ועשרות בחורים בגיל המבוגר מוצאים את עצמם בבעיה קשה של מציאת מקום הולם.

לא עוד.

ישיבות מיוחדות לגיל הקיבוץ צצו ועלו על פני השטח כאשר כבר ידוע על עוד ועוד מיזמים בתחום.

חסידי בעלזא זוכים לישיבה מיוחד לגיל הקיבוץ "ברכת אהרן", ראש הישיבה הוא הרב אברהם דירנפלד עתיר תוארים בבעלזא. האדמו"ר זיהה את הבעיה כבר לפני כעשור ופקד על פתיחת הישיבה,.בתחילת השנה נמצאים במסגרתה כארבע מאות בחורים, ואילו לקראת סוף השנה נשארים רק כמאה בחורים אחרי שרובם הגיעו לברית האירוסין והנישואין.

חסידי צאנז בקרית צאנז בנתניה נצטוו לפני ארבע שנים ע"י האדמו"ר לפתוח "שיעור ד'" בו לומדים בחורי הקיבוץ, ובמסגרתו גם כמאתיים בחורים, ראש הישיבה הרב הלברשטאם מקדיש זמן רב להצלחת הפרוייקט. והצלחת הישיבה נזקפת רבות לזכותו.

המהפך הגדול בתחום זה היה כאשר לציבור הכלל חסידי נוסד לפני כשבע שנים ישיבת אורייתא על ידי כמה עסקנים צעירים ובראשם רב הפעלים הרב חיים שמרלר שכבר הקים כמה מיזמים רציניים לציבור התורני, 'הגפן' בתחום השידוכים, ו'שערי הוראה' בתחום ההוראה והלימוד. בישיבה מסתופפים כמאה וחמישים בחורים מכל החוגים. כיום מכהן בראשות הישיבה האדמו"ר מאונגוואר, לאחר שהרב שמרלר עזב והקים את ישיבת חיי תורה. מנהל הישיבה וממיסדיה הוא דוד שפר שמכניס כוחות גדולים להצלחת הישיבה, מספר על עשרות בחורים הממתינים להיכנס לישיבה. "יש גבול כמה בחורים אני יכול להכיל", הישיבה מפוצלת בשני מבנים לפי הגילאים.

ישיבה נוספת שהוקמה לפני חמש שנים על ידי הרב יוחנן גומבו בבני ברק היא ישיבת תורה לשמה ומכהן בה בראש הישיבה הרב אליעזר דוד שפירא חתנו של האדמו"ר מצאנז זצוק"ל. ומחבר ספרי הלכה מאוד חשובים. בישיבה מסתופפים קרוב לשמונים בחורים מכל החוגים. מנהלה של הישיבה הרב גומבו מספר גם הוא כי מחוסר מקום "אנו נאלצים לדחות עשרות בחורים המתדפקים על הדלתות".

לפני כשנה הוקמה ישיבת חיי תורה בירושלים ולאחר מכן עברה לשכון בביתר בראשותו של הרב חיים שמרלר וכחלוף עוד כשנה הגיעו להישג מרשים  של מאה בחורים מכל החצרות. כאשר הרישום גובר והולך לקראת חודש אלול הבעל"ט. מנהל הישיבה וממייסדיה הרב יעקב הולצמן שמקדיש ימים ולילות להצלחת הישיבה, מציג למעלה ממאה טפסי רישום חדשים, אולם הוא מספר כי מדובר ברמה תורנית שבגינה: "אנו נאלצים לבחור את מעט הכמות ורב האיכות".

בעוד שבישיבות שהוקמו בתוככי החצרות יתקבל כל מתדפק השייך לחצר, הרי שבישיבות הכלל חסידי אינם מחויבים לנוהל זה, ועל כן המבחר הוא יותר גדול, מה גם שהדלת פתוחה לכל החסידויות.

נדבך חשוב וחלק מובנה בישיבות הללו הוא העיסוק בשידוכים בגיל המבוגר, לשם כך מגוייסים אנשים מיוחדים המיומנים בתחום עדין זה, מה שמוסיף להכביד עוד על התקציב המצומק של הישיבות.

כאן נכנס לתמונה ארגון הגפן המביא בשורה טובה לאלפים הממתינים בתור.

אבל על עובדה אחת אין חולק: הישיבות הללו הגיעו כמים חיים על נפש עייפה למאות ואלפים. אינו דומה בחור הנמצא יחד עם חברים רבים כולם באותה סירה וחברים למצוקה, לבחור הנאלץ להתמודד יחיד בתוך חברה צעירה יותר, עם כל הניואנסים הדקים והכואבים.

השארת תגובה