תחקיר: מי משלם הכי יקר באוטובוס

תושבי רחובות משלמים יותר – 'קו עיתונות' בדק: ברחובות פועלים קווי התחבורה הציבורית היקרים ביותר בישראל

אוטובוס 'יוטונג' אגד
אוטובוס 'יוטונג' אגד
הצטרפו עכשיו – וקבלו את העיתון היומי לתיבת המייל שלכם

לפחות חמישה קווי אוטובוסים שונים עושים את המסלול במשך היום מרחובות לירושלים ולהיפך. אחד עד ארבעה אוטובוסים יוצאים מהתחנה המרכזית ברחובות מידי שעה, כאשר בדרך כלל האוטובוס כבר מלא ברובו, עוד בתחנה הראשונה.

חברת 'אגד' היא זו שמפעילה את הקווים האלו, ומסתבר גם שהיא מרוויחה מהם לא מעט, אולי אפילו הרבה, זמן הנסיעה המשוער מרחובות לירושלים עומד על 01:06 דקות, כאשר סך הקילומטרים בנסיעה זו אינו עולה על 50. (כך לפי האתר המקוון של משרד התחבורה) בנוסף יש להדגיש כי מחיר נסיעה בודדת עומד על 21.5 ש"ח.

בדיקה פשוטה שכל אחד יוכל לבצע באמצעות משרד התחבורה מעלה, שלא קיים מחיר כזה בשום מקום בארץ לנסיעה שזמנה המשוער וכמות הקילומטרים בה זהים לנסיעה זו.

לרוב, המחיר המקסימלי לנסיעה שכזו עומד על 16 ש"ח, כך גם בנסיעות שאגד עצמה מפעילה בערים אחרות ברחבי גוש דן כמו בני ברק-ירושלים או תל אביב-ירושלים שם המחיר לנסיעה בודדת עומד כאמור על 16 ש"ח למרות שזמן הנסיעה כמו גם כמות הקילומטרים גבוהה יותר, אפילו קו אשדוד-ירושלים שיוצא מהדרום ונוסע מעל ל-65 ק"מ – מחיר הנסיעה בו אינו עולה על 16 ש"ח.

אגב, לאחרונה החיל משרד התחבורה רפורמה מהפכנית במחירי הנסיעות, לפיה ניתן לרכוש הסדרי נסיעה חופשיים בין השאר גם מירושלים לגוש דן (חופשי יומי/חודשי), ברפורמה זו, אם תהיתם, תשלמו את אותו מחיר על נסיעה לתל אביב או לרחובות.

וזה עוד לא הכל, היישוב יסודות ממוקם דיי קרוב לעיר רחובות, משהו כמו עשר דקות-רבע שעה נסיעה באמצעות רכב פרטי.

קו 38 של אגד יוצא שלוש פעמים ביום לעשות את המסלול המאסף שבסופו הוא יגיע ליעד, מושב 'יסודות'.

האוטובוס הזה כאמור איננו אוטובוס ישיר אלא מאסף בתוך רחובות וביישובי הסביבה, מה שהופך את הנסיעה לארוכה יותר ונוחה פחות, כמות הקילומטרים של המסלול הכולל עומד בסה"כ על 26.8 בלבד, גם כאן האתר של משרד התחבורה משער את זמן נסיעתו ל-56 דקות מלאות.

אמרו לכם שאוטובוס מאסף זול יותר? אז אמרו, ברחובות הכללים כנראה שונים. מחיר הנסיעה בקו זה עומד גם הוא על 21.5 שקלים חדשים.

בקו זה מתגלה אבסורד נוסף, המחיר שנגבה על נסיעה בודדת משתווה למחירו של 'חופשי יומי' במטרופולין דרומי (קוד 147) שכולל בתוכו גם את יעדי הנסיעה הללו.

ומה קורה בנסיעה העירונית? אז ככה, מחיר נסיעה עירונית בתוך רחובות בלבד עומד על חמישה שקלים לנסיעה בודדת ללא נסיעת מעבר. לשם השוואה, בעבור חמישה שקלים ותשעים אגורות תוכלו לקבל נסיעה בכל גוש דן + מעבר לשעה וחצי, כך גם בירושלים וההרים מסביב לה.
ובחזרה לעניינו, דווקא בנסיעה העירונית מסתבר שיש קצת אלטרנטיבות, חברות 'מטרופולין' ו'אפיקים' מחזיקות גם הם בכמה קווים העושים בין השאר נסיעות עירוניות במרכז העיר שם מחיר הנסיעה עומד על 2.90.

חה"מ שלמה מונטג שפעל בנושא אומר ל'קו עיתונות': "הטענות אכן מוצדקות מאוד, קיבלתי לא מעט פניות בנושא, בעיקר מהורים לבנות הסמינרים שקבלו על כך שאין כרטיס חופשי חודשי מרחובות לירושלים מה שגרם לתשלום של מאות שקלים נוספים בחודש שיכלו להיחסך אם אכן היה בנמצא פתרון כזה".

לדבריו, "בעבר, לפני ארבע שנים, פניתי בנושא זה לגורמים שונים, בין היתר לאגד, לשר התחבורה, ולמשרד התחבורה, אך לצערי, ישנם עיוותים לא מוצדקים בנוגע למחיר, אני מאוד מקווה שהם יהיו קשובים לפניות החוזרות ונשנות ויבחנו מחדש את נושא המחירים".

עוד אומר לנו מונטג: "לפי מה שהבנתי מגורמים המעורים בנושא, הרי שברחובות, הקווים של אגד עובדים בשיטה הישנה לפיה כל שקל של הנוסעים נכנס לחברה, לפי השיטה החדשה החברה מקבלת את התשלום ממשרד התחבורה על פי חישובים אחרים ולא לפי כמות הנוסעים, כך שברור שהמחיר היקר נגזר מכך, אם רחובות תצא למכרז ונעבור לשיטה החדשה אין ספק שהמחירים ירדו."

ממשרד התחבורה, שהוא הגורם הבלעדי האחראי לקביעת התעריפים בתחה"צ, נמסר לנו בתגובה: "מחירי התחבורה הציבורית אינם נקבעים בהתאם למרחק בלבד אלא על פי פרמטרים נוספים.

משרד התחבורה השיק באחרונה את הרפורמה בתעריפים הבינעירוניים המאפשר לתושבי רחובות לנסוע לירושלים ובכל מטרופולין גוש דן באמצעות מנוי חופשי-יומי במחיר של 32 שקלים ליום".

2 תגובות
  1. הכי יקר זה עפולה טבריה שקל24

  2. צודקים מזמן כבר בדקתי את זה וראיתי שזה יקר יותר מכל מקום צריכים לפעול להורדת המחיר..!

השארת תגובה