תם עידן הקמפיינרים המיושנים // יהודה רובינשטיין

IMG-20180806-WA0009
IMG-20180806-WA0009

קמפיין השנאה של הבית היהודי בירושלים הדהדה השבוע בכותרות, והרוחות סערו. התקשורת החרדית ואפילו הכללית השתוללו, הפוליטיקאים מיהרו לגנות ודיווחים על פיטוריו של הקמפיינר העומד מאחורי המודעה הציפו את הרשת.

הקמפיין המדובר לא העסיק השבוע רק את הפוליטיקאים אלא גם ובעיקר את אנשי המקצוע מתחום התקשורת והאסטרטגיה שהרימו גבה למראה המודעה רווית ההסתה וניסו לרדת לסוף דעתו של אותו קמפיינר, שבעיצומו של הסערה צייץ בחשבון הטוויטר שלו, בחגיגיות משהו, את המודעה המדוברת והכריז בגאווה כי הצטרף לצוות הקמפיין של הבית היהודי בירושלים. ציוץ, שנמחק כמובן, כעבור שעה קלה.

רבים תהו מה הוביל קמפיינר ותיק ומנוסה, להשיק מודעה מלאת שנאה וארס כלפי ציבור שלם בישראל, ואיך הוא לא צפה מראש את התגובות הזועמות והגינויים מקיר לקיר שאולי אף יובילו לפיטוריו המיידים.

הפתרונים לקמפיינר עצמו, שרק הוא ידע להשיב עליהן כמובן אבל אי אפשר שלא לשים לב למאפיינים המיושנים והעתיקים וריח האבק העולה מסגנון הקמפיין. ואולי זה הסיפור בעצם.

בשנות ה-90, מודעה כזאת הייתה מתקבלת בהבנה ואולי גם בחיבוק, אבל מה שהיה רלוונטי בניינטיז כבר לא עובד ב-2018. יש כאן עידן חדש.

ויקם דור חדש אשר ידע גם ידע את יוסף. בשנת 2018, הציבור החרדי מחזיק בעמדות השפעה תקשורתיות ודיגיטליות, והוא חלק בלתי נפרד מהשיח הכללי בתקשורת הישראלית הכללית וברשתות החברתיות השונות.

מיכאל שמש ועקיבא וייס ב'כאן', עודד לוינסון ב'גל"צ', אהרן רבינוביץ ב'הארץ', מענדי גרוזמן ב'בשבע', אלי ביתאן ב'מקור ראשון', אלו רק כמה שמות של עיתונאים חרדים שהשתלבו בכלי תקשורת כלליים ומבלי שהזכרתי את הנוכחות הבולטת של מעצבי דעת הקהל החרדים ברשתות החברתיות השונות.

ההשפעה העצומה שיש למובילי דעת הקהל החרדים בתקשורת ובמדיה, חלחלה גם לעיתונאים ומעצבי דעת הקהל מהמגזר הכללי, שהצטרפו אף הם לגינויים החריפים לקמפיין השנאה.

אם בעבר הרחוק, יכולת להשתלח בחרדים להנאתך ולרכב על גלי השנאה בדרך לקלפי – בישראל של 2018 – כללי המשחק השתנו. קמפיין אנטי חרדי חוזר אליך כמו בומרנג.

ואת זה הקמפיינר המיושן לא השכיל להבין.


הכותב הינו יועץ אסטרטגי ומבעלי Rubinstein P.R. המייצגת גופים מסחריים ואישי ציבור בתקשורת ובדיגיטל ומייעץ למועמדים ברשויות המקומיות ובשלטון המרכזי.

השארת תגובה