פרשת שבוע, שיחון באנגלית, פרקי אבות: סקירת ספרים חדשים

ארון הספרים היהודי (6)
ארון הספרים היהודי (6)

לאחרונה יצאו ספרים חדשים ומרתקים בהוצאת ראובן מס. להלן סקירה קצרה על כמה מהם:

הספר בראשית הדעת- מה משמעות היותנו נבראים 'בצלם אלוהים'? האם בכך הוטבעה בנו היכולת לגלות את מיקומו המסתורי של 'שער השמים'? מדוע באנו לעולם ומהי מטרת חיינו בממד הרוח והנפש? האם נוצרנו רק כדי ל'עבור' בעולם הזה או שמא הוגדרה לנו מטרה עליונה ונעלה?

הספר בראשית הדעת לוקח אותנו למסע מרתק ומעמיק בתורה המופלאה המגלה כי אנו כאן במטרה למצוא את הדרך חזרה – 'לשוב הביתה'. "אין זה כי אם בית אלוהים וזה שער השמים". פסוק זה בלשונו של יעקב אבינו מבטא בצורה הטובה ביותר את מהות חמישה חומשי התורה ואת מטרת כתיבתם, מציאת בית האלוהים ושער השמים.

נפש האדם עורגת להתחברותה המחודשת עם מקור חייה ובית הולדתה בגן עדן לצלו של האל, כפי שחי האדם הראשון לפני החטא ובטרם גורש מגן העדן. הדרך 'הביתה' היא ארוכה וקשה, אך יחד עם זאת קסומה ומופלאה. הדרך אל הארמון פנימה ואל ההיכלות שבתוכו תתגלה על ידי פענוח המפה שניתנה לנו, הלוא היא תורת משה. שאיפת חיינו היא לגעת בידיעה עצמה, לפענח את ממשקי החיבור בין העולם העליון לתחתון, המהווים נקודות ציון במפה אשר תתווה לנו את שבילי המסע המופלא בדרך אל הארמון, אל האמת.

הספר “עם הנצח: ייעודו וגורלו של עם ישראל – לקחים מפרשת השבוע,” אינו מתיימר להבהיר או לדון בפרשנות חז”ל המקובלת ביחס לתורה, גם לא לדון בתקפותה ההיסטורית של התורה במשמעותה העובדתית; ייעודו של הספר להראות כיצד התורה עצמה משקפת את מהלכו של עם ישראל מאז הבטחתו של הקב”ה לאברהם לפני 3700שנה ועד עצם היום הזה.

החיבור הזה מבקש לחשוף כיצד שרידותו של העם היהודי, דרכיו, התנהלותו לפרטי פרטים, עוצמתו, חרדותיו, תקוותיו, גורלו, ייעודו ויעדיו – עוצבו, נגזרים ומשתקפים בספר התורה, על חמשת חלקיו, בפירוט שאין לו אח ורע בהיסטוריה האנושית, וכיצד התורה עצמה מהווה בסיס חד משמעי לקיומו של העם היהודי.

לְאָן לָלֶכֶת? הוּא שִׂיחוֹן שֶׁנּוֹעָד לְשַׁמֵּשׁ כְּעֵזֶר לְטֶקְסְט לְהוֹרָאַת הַשָּׂפָה הָעִבְרִית בּוֹ מִשְׁתַּמֵּשׁ הַמּוֹרֶה אוֹ הַפְּרוֹפֶסוֹר בַּכִּתָּה. הוּא עָשׂוּי, לְלֹא סָפֵק, לְהַעֲשִׁיר אֶת הוֹרָאַת הַשָּׂפָה וּגְוָונֶיהָ בְּאוּנִיבֶרְסִיטָאוֹת בְחוּ"ל וּבְמוֹסָדוֹת הַמְּלַמְּדִים עִבְרִית כְּשָׂפָה זָרָה. בָּאָרֶץ – אֶפְשָׁר לְלַמֵּד בְּעֶזְרַת הַשִּׂיחוֹן בְּאוּלְפָּנִים, בְּמִכְלָלוֹת וּבְמוֹסָדוֹת בָּהֶם לוֹמְדִים סְטוּדֶנְטִים זָרִים.

תַּפְקִידוֹ שֶׁל הַשִּׂיחוֹן לְהָכִין אֶת הַלּוֹמְדִים עִבְרִית לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהּ בְּחַיֵּי הַיּוֹם יוֹם. מִבְּחִינָה סֶמַנְטִית מְקַבֵּל הַתַּלְמִיד/ סְטוּדֶנְט אוֹצַר מִילִים בְּסִיסִי הַמָּצוּי בְּכָל שִׂיחָה וְשִׂיחָה, וּרְשִׁימַת פְּעָלִים הַיְכוֹלִים לִהְיוֹת מַצָּע וּבָסִיס לְאֵין סוֹף שִׂיחוֹת בֵּינָם לְבֵין עַצְמָם, וְעִם אֲחֵרִים. בְּנוֹסָף, אֶפְשָׁר לִמְצֹא בְּשִׂיחוֹת אֵלּוּ אֹסֶף שֶׁל שְׁמוֹת תּוֹאַר, מִלּוֹת יַחַס, מִשְׁפְּטֵי חִיּוּב, שְׁלִילָה, וְצִיווּי, מִלּוֹת שְׁאֵלָה וָעוֹד.

אַהֲבַת הַשָּׂפָה הָעִבְרִית, וְאַהֲבַת הָאָרֶץ וְתַרְבּוּתָהּ הִיא מֶסֶר מֶרְכָּזִי נוֹסַף בְּשִׂיחוֹן זֶה.

הספר פניני אבות מהווה ניסיון ראשון מסוגו לפרש את מסכת אבות על-פי חכמת הקבלה, ברוח תורתו של בעל הסולם – האדמו"ר רבי יהודה לייב הלוי אשלג זצוק"ל – וממשיכי דרכו, ולאחד תחת קורת גג אחת את הפירושים הקיימים בתורת החסידות. המחבר התמקד בתורתם של האדמו"ר הזקן, רבי שניאור זלמן מליאדי זצוק"ל והרבי מליובאוויטש – רבי מנחם מענדל שניאורסון.

כמו כן, מציע המחבר רעיונות מקוריים משלו, ברוח חכמת הקבלה ותורת החסידות. בסוף הספר מובא מילון מונחים ופירוט המקורות, וכן חלוקה של המקורות לפי נושאים.

הספר מיועד לציבור לומדי התורה, לתלמידי ישיבות, לסטודנטים במדעי היהדות, ולמי שמתעניין בחכמת הקבלה ובתורת החסידות ושואף להעמיק ולהרחיב אופקים בתחומים אלה, וכן לציבור הרחב המעוניין להתוודע לראשונה לרעיונות של החסידות והקבלה בנושאים המובאים במסכת אבות.

השארת תגובה