לראשונה: פטור מאגרה בבתי הדין

שיתוף פעולה בין שרת המשפטים ליושב ראש סיעת מרת חבר הכנסת אילן גילאון הביא לתוצאה

אילוסטרציה: בית הדין הרבני בחיפה
אילוסטרציה: בית הדין הרבני בחיפה

ועדת החוקה של הכנסת אישרה פטור אוטומטי מתשלום אגרה למקבלי סיוע משפטי בהליכים המתנהלים בבתי משפט לענייני משפחה, זאת בדומה לפטור הניתן בבתי המשפט ובבתי הדין לעבודה.

מדובר ביוזמה פרי שיתוף הפעולה שנוצר בין שרת המשפטים שקד וחבר הכנסת אילן גילאון ממרצ.

יצוין, כי כיום מעניק הסיוע המשפטי למעוטי יכולת בכל הערכאות השיפוטיות כאשר אדם הפונה לקבלת סיוע משפטי נבחן, בין היתר, במבחן של זכאות כלכלית הכולל שני מבחנים מצטברים: מבחן הכנסה ומבחן רכוש, בהתחשב בשיקולי יעילות.

מתוך הרצון לייעל את המערכת בין היתר באמצעות החיסכון בזמן שיפוטי יקר בניהול הליכי פטור מאגרה והרצון לחסוך מהאזרח את הכפילות בבחינת מצבו הכלכלי, וכן לאור שיקולי צדק, הוצע לפטור מאגרה בבתי המשפט לענייני משפחה, בעל דין המיוצג על ידי עורך דין מטעם לשכת סיוע משפטי.

שרת המשפטים הסבירה, כי "המדינה מחויבת בהסרת בירוקרטייה גם למעוטי יכולת".

אין כל היגיון בהטלת חובה להוכיח פעמיים מצב כלכלי קשה – פעם אחת לסיוע המשפטי ופעם נוספת לבית המשפט.

יו"ר מרצ ח"כ אילן גילאון הסביר כי נכנס לנושא בשל "פנייה לעזרה שקיבלתי והסבה את תשומת לבי לכך שבשונה מכל בתי המשפט, לא קיים פטור מאגרה למקבלי הבטחת הכנסה בבתי משפט לענייני משפחה".

לדבריו, "מדובר באגרה שיכולה להגיע גם לגובה של עשרות אלפי שקלים והיא מהווה מחסום בפני מיעוטי יכולת לתבוע את המגיע להם בבית המשפט".

יצוין, כי בדיוניה היום אשרה הוועדה הקלות נוספות לניצולי שואה ונפגעי עבירות אשר יהיו פטורים מאגרה בהליכים מסוימים, גם אם אינם מקבלים בפועל סיוע משפטי מטעמים כלכליים.

בין היתר, מי שהוכרז כפושט רגל או כחייב המוגבל באמצעים ומי שמקבל גמלת הבטחת הכנסה תהיה זו ראיה לכאורה לחוסר יכולת כלכלית לשלם אגרה

השארת תגובה