ליל תשעה באב של המתמודדים

הלילה בו עם ישראל כולו נושא עיניים ומייחל לבניין ירושלים, היווה גם הזדמנות מצוינת למתמודדים על ראשות העיר, להוכיח מעורבות ואכפתיות • כך העבירו המתמודדים לראשות העיר את ליל תשעה באב – סיקור

תשעה באב 5
תשעה באב 5

לצד המוני בית ישראל שעלו ובאו לירושלים לקונן על חורבן בית המקדש ולהתפלל לבנייתו בביאת משיח צדקנו, גם הפוליטיקאים ואנשי הציבור ניצלו את היום להתאבלות על החורבן כמו גם להתרועעות בין הציבור, השתתפות בפאנלים ומעגלי שיח וליצירת חשיפה נאה לחיבור העמוק שלהם לעיר שלראשותה נושאים הם את עיניהם.

המועמד החרדי לראשות העיר, יוסי דייטש, העדיף להרחיק מהמולת הכותל המערבי ונצפה בליל תשעה באב בקבר רחל, שם קרא את מגילת איכה ורכן על ספר הקינות עד לשעות הקטנות של הלילה.

מי שהתאמצה יותר מכל להוכיח שייכות ושותפות ליום האבל היהודי היא סיעת 'התעוררות' המסומנת כמפלגת החילונים אך מבקשת לפתוח את שעריה לכל מגוון האוכלוסיות הירושלמיות, בדגש על הציבור הציוני-דתי. כבר ביום שישי, ערב שבת חזון, הוצפו בתי הכנסת שברחבי העיר בעלון תורני נאה ששמו 'התעוררי'. את מאמר הפתיחה בו כתב הרב אורי שרקי, ר"מ במכון מאיר.

וכמדי שנה, ערכה 'התעוררות' אירוע תשעה באב מרכזי בבית הקונפדרציה מול חומות העיר העתיקה, שהתחיל בתפילת ערבית, המשיך בקריאת איכה, והסתיים במעגלי שיח. באירוע השתתפו מאות ירושלמים בראשות חברי מועצה, אנשי רוח ומרצים. "היום הקיצוניים הם אלו שנותנים את הטון ומקבלים סיקור תקשורתי נרחב", אמר יו"ר 'התעוררות' עופר ברקוביץ'. "עלינו מנהיגי הציבור מוטלת החובה להעביר את הלהט של הקיצוניים למתונים".

התחנה האטרקטיבית ביותר למתמודדים לראשות העיר הייתה כיכר ספרא – סמוך ונראה ליעד המיוחל. באירוע שנערך במקום בליל תשעה באב נצפו יוסי חביליו ורחל עזריה, לצד שורת פוליטיקאים, עיתונאים ושאריות הציבור הליברלי בירושלים.

השר זאב אלקין, שמנהל סוג של 'חפיפה' עם ראש העיר ניר ברקת – המעמיד לרשותו במות עירוניות נאותות לקבלת חשיפה – השתתף לצד ראש העיר באירוע שנערך מדי שנה בעיר דוד, תחת הכותרת 'איך סלעים נשברים'.

אלקין תיאר את רגשותיו מנוכחות במקום ההיסטורי ומנה את שושלת הדורות: "כאן כשאתה קורא מגילת איכה, על האבנים האלה, בימי שיבת ציון של ימינו, אתה מרגיש מה גודל האחריות שעלינו, כל אחד ואחד מאיתנו. אחריות לכך שחס וחלילה לא יקרה חורבן הבית השלישי. אחריות לכך שנדע לא לשקוע בשנאת חינם שבגללה נחרב הבית השני. אחריות לחבר ולאחד. במיוחד בעיר הזאת, בירושלים, בעיר שחוברה לה יחדיו, עיר שלא נתחלקה לשבטים ושלא שייכת לאף שבט, אלא לכל השבטים גם יחד, ואז יתקיים בנו הפסוק המסכם את המגילה: 'השיבנו ה׳ אליך ונשוב, חדש ימינו כקדם'".

ומה עם משה ליאון? חיפשנו היכן המתמודד לראשות העיר העביר את ליל תשעה באב, אך עקבותיו לא נודעו, למרות שלדברי אנשיו הוא הסתובב בכמה וכמה מוקדים. במקום להיות ציניים, הבה ונדבוק במילותיו הנרגשות אותן העלה ליל אמש, העוסקות ברום מעלת אהבת חינם.

"ירושלים נחרבה ונהרות דם נשפכו בה, בגלל שנאת חינם. האם הלקח נלמד מהמלחמות והמאבקים שהיו כאן, ולא נראה יותר שיח של שנאת חינם? כשאני רואה את גני העיר בירושלים מלאים בילדים וילדות משחקים, אני נזכר בחזון זכריה על עתידה של ירושלים. 'עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלָם וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים: וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ'.

"בירושלים יש מקום לכל העמים והתרבויות, אין בעלות לדתיים, לחילונים או לחרדים. אני קורא מכאן לשאר המתמודדים לראשות העירייה, בואו נשמור על שיח שמעודד אהבת חינם, ולא שיח של שנאה ופילוג. יש לנו אחריות לשמור על העיר. כי ירושלים שייכת לכולנו".

השארת תגובה