הגיע הזמן להתרגל לשינויים

האדמור מסתרי חיים בלג בעומר (3)
האדמור מסתרי חיים בלג בעומר (3)
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

הזכרנו כאן את סגולת חודש אב שהינה התחלה וסוף, זהו חודש מסוגל מאד ליישוב הדעת, עשיית חשבון הנפש, קבלת החלטות חדשות ויציאה לדרך חדשה. החודש הזה גם בא לבשר לנו על שינויים שאנו צריכים לעבור מכח סיום שנה וקללותיה ותחילת שנה וברכותיה, החודש הזה רוב בני אדם יוצאים לחופשים כאלו ואחרים וחוזרים לביתם עם רצון אמתי לשינויים.

לחלק מאתנו חופש ושינוי אווירה הינם הזדמנות לחשבון הנפש וחישוב מסלול מחדש, במחשבה דיבור ומעשה, ולכן החזרה לשגרה הישנה תשבור את כל קבלת הדברים הטובים לעתיד, ואילו אצל חלק מאתנו המחשבה של יציאה מהשגרה קשה מאד והחופש עצמו הינו זמן קשה ולא נעים.

גם הגוף הפיסי עובר את אותם שינויים כפי שאומר הרמב"ם נפש בריאה בגוף בריא ואין שום נתק ביניהם, ולכן יש פעמים ששינוי נפשי יגרור שינויים בגוף ויש פעמים ששינויים גופניים יגרמו לשינויים נפשיים, מה שבטוח זה שאנו בזמן חופש טרום חזרה לשגרה ושוב חגים ואז תקופה רגועה.

החשוב מכל הוא כעת לקבל כלים כיצד עוברים תקופות כאלו, שבהם או הגוף או הנפש משתנים והשינוי שלהם גורר שינויים כללים. לדוגמה נער או נערה שלומדים במוסדות מסודרים, כידוע שכל השנה בתקופה זו עולה ועולה שוב ושוב בעיית הסמינרים והישיבות, כן התקבלו או לא התקבלו, ברור שאם בחופש עדיין לא התקבלה תשובה, חוסר הוודאות בכוחו להשבית כל שמחה, ולכן גם אם חופשת הקיץ הייתה להיט, עבור אותם נערים ונערות היא היתה סיוט.

אם בתקופה נפלאה זו של שינוי שמש ושמחה הם תלויים ועומדים, לחוצים חוששים וכואבים, וודאי שמצב נפשי נוקשה זה מתנגד למצב החופש, ולכן מיד אחרי החזרה לשגרה נראה אצלם ירידה הן בתפקוד החברתי הן בתפקוד הפיסי. נערים ונערות אלו אם היו מקבלים הם ומשפחותיהם תשובות שיבוץ לפני היציאה לחופש, וודאי זמן זה היה מאפשר להם להפנים את השינוי אותו הם חייבים לעבור. שאלת התזמון הייתה פותרת אין סוף בעיות חברתיות קשות מאד שעוברות על הציבור בכלל ועל המשפחות בפרט.

אנו בעיצומו של זמן כל כך חשוב, זמן של הכנה, זמן שמסוגל להתחלות חדשות. לא לחינם בט' באב אבלים על חורבן הבית ובט"ו באב שמחים בבניין בתים. ההבנה העמוקה והתועלת שניתן היה להפיק מחודש אב אם הינו מנצלים אותו לטובת שינויים, הייתה יכולה להפוך אותו לחוליית חיים רפואה ומזור לבני אדם, בחודש הזה יש סיעתא דשמייא ממש של יציאה מהשגרה והכנה לשגרה חדשה.

האנוש חווה תהפוכות כחלק בלתי נפרד מחייו, תפקידן הינו לגדל ולחזק אותו ולא חלילה וחס להורגו. תדמיינו שאדם בגיל מבוגר היה נופל ונחבל מספר פעמים ביום, כמו תינוק שזה עתה לומד ללכת. התינוק שהינו אותו מבוגר בראשיתו לא קורה לו כלום, ואילו אותו מבוגר היה יכול למות מכך. זהו מסלול חיינו, כח עיתים ציון שלמה המלך, כח מלשון כח והכח מגיע רק מיד ועוד יד.

למה אנו מסוגלים לקבל לאהוב ולהפנים שינויים אצל אנשים זרים וגם להסביר ולנמק ולעודד, ואילו אצלנו כאשר הם באים נראה לנו שאנו נענשים, הסיבה לכך הינה נוקשות וחוסר גמישות מחשבתית ובעיקר רגשית. למה ילד שגודל בבית של קירוב (תרופת הדור, כולם חייבים קירוב) כאשר הוא עצמו חווה חוויות לא נעימות ומתריע ואין שומע ובסוף יורד מהדרך, אפילו קצת פוגש אמא או אבא אבלים, הסיבה היא שווה לאין ספור דוגמאות בחיים, והיא החינוך הנוקשה ההישגי שאינו מקבל את כולם, טובע בתוכו חוסר באהבת חינם של כל שונה.

הפחד מהשוני סופו ליצור שוני, הפחד משינוי יוצר שינוי. ידוע שהזמן גורם, גרמי השמים מסתדרים באופן שכעת צריכים לנוח לאגור כח להשתנות, ולכן בפרשת ראה כתוב הנה אנוכי נותן לפניכם את החיים ואת הטוב את המוות ואת הרע ובחרת בחיים, כלומר בכל רגע אנו עוברים דרך הנקודה הזו הכלולה מעשר מהכל, ואנו חייבים לבחור לקבל להסתגל ולנצח.

זכור, הניצחונות האמתיים שלך הינם לנצח אך ורק את עצמך. אין אשמים, אין סיבות ותירוצים, יש רק לנצח בכדי לגדול ישר כך ששום רוח שבעולם לא תנצח אותך. בחודש הזה שנקבעה בו בכיה לדורות, ט' באב שישה ימים אחריו נקבעה שמחת עולם ובניין הבית היהודי. בזמן של מעבר ניתן לבחור כיצד להמשיך או בחיפוש אחר ייחודיים וגאולה או להיגרר לפרדות וגלות.

השארת תגובה