ח"כ סבטלובה דורשת: חשיפת מידע חיוני

מדוע משרד העליה והקליטה מסתיר מידע חיוני בנוגע לפעילותו מהציבור ומנבחרי הציבור ? את התשובות לשאלות הנוגעות להתנהלות השוטפת של המשרד, דרשה ח"כ קסניה סבטלובה

עולים לישראל
עולים לישראל

מנכ"ל משרד העליה והקליטה מר אלכס קושניר, הוזמן לתת תשובות בדיון שיזמה יו"ר ועדת השקיפות, ח״כ סתיו שפיר (המחנה הציוני), במסגרת מדד השקיפות. בדיון אודות השקיפות בהתנהלות של משרד העליה והקליטה נכחו גם נציגי "חזית הכבוד" נציגי ארגוני עולים, ועוד.
המנכ"ל התקשה ואף התחמק מלענות לשאלות המופנות אליו כבר שנים בנושא הדיור הציבורי, התור הנפרד לעולים שממתינים לדיור הציבורי, שאילתות של חברי הכנסת, תקציב ועוד נתונים שלציבור ולנבחריו צריכה להיות גישה חופשית אליהם. כמו כן, התגלו סתירות משמעותיות בין תשובות שנתן המנכ״ל לבין המידע שהתקבל מגורמים אחרים בכנסת ומארגוני העולים.  

המנכ”ל הכריז בתחילת הישיבה ש״המשרד עשה כברת דרך לקראת השקיפות, אך ככל שמתפתח הדיון והעדויות זרמו, הסתבר שבתחום השקיפות ישנם כשלים רבים.

ח״כ סבטלובה דיווחה כי  הזמינה במחלקת המידע והמחקר של הכנסת בקיץ 2017 דו״ח על מצב הדיור הציבורי והסברים להתנהלות ואורך התור במשרד הקליטה. המשרד סירב לתת מידע למחלקת המחקר והמידע בכנסת (ממ״מ). נציג המחלקה מסר כי זו התנהלות סדרתית וקבועה בה המשרד מסרב לתת מידע שהוא מחוייב לתת. המנכ"ל הכחיש כי היתה פניה כזו אליהם אולם לאחר שנציג הממ"מ חזר על עמדתו והציג תימוכין, הודה המנכ"ל כי פשוט לא היתה התייחסות לפנייה זו.

נציג ארגון "חזית הכבוד" ביקש לקבל את הנתונים בנוגע ל״ועדת אלקין״ שהחלה לפעול בתקופה שהשר זאב אלקין שימש כשר הקליטה.

המשרד סירב עד כה לתת את הנתונים הללו. מנכ"ל המשרד אמר שהנתונים "יתפרסמו בקרוב" ופרסומם כעת עלול לפגוע בעבודת המשרד.

נציגת ארגון עולי יהדות אתיופיה, סיגל ספירמן, מסרה כי ביקשה לקבל נתונים לגבי מצבם של עולים הנמצאים במרכז הקליטה וכן תשובה לגבי מועד העלאתם של יהודים שנמצאים עדין באתיופיה, המשרד סירב להשיב.

ח"כ סבטלובה ביקשה לדעת מה לגבי  תושבי מלון דיפלומט שאינם מקבלים מידע בנוגע לגורלם מאז שנת 2017 למרות שהם אמורים להתפנות ב-2020, המשרד עדין מסרב לעדכן אותם בעניינם למרות הזמן שעבר. העולים כרגע תלויים בחוסר וודאות ולא ידוע מתי יקבלו תשובה.

ח״כ סבטלובה דרשה גם לדעת מדוע עולים שנמצאים בארץ מעבר ל10 שנים, עדין ממתינים בתור הארוך של משרד הקליטה – כ 25000 איש ואישה. המנכ"ל אלכס קושניר טען כי מצבם יהיה  גרוע יותר אם יעברו לתור במשרד הבינוי. בבדיקה שערכה ח"כ סבטלובה הסתבר כי התנאים הם זהים ואין לטענה זו שום תוקף. ח"כ סבטלובה אמרה: ״אפילו בועדת חוץ וביטחון ניתן לקבל נתונים בהתאם לדרגת הסיווג הבטחוני, רק בועדת קליטה, אף נבחר ציבור ואף גורם, חוץ מקבוצה מצומצמת המחוברת למשרד, לא מקבלים מידע כדי לקדם נושאים לרווחת העולים. התנהגותו של משרד הקליטה היא בלתי נסבלת. אנו חייבים להבין מה יש למשרד הקליטה להסתיר מהציבור שזכאי לקבל ממנו תשובות?״

ח״כ שפיר סיכמה את הישיבה בהמלצה למשרד הקליטה להביא לממשלה את עמדתם המקצועית ואמרה:״כצוות מקצועי של המשרד עליכם להביא לממשל פתרונות ותכניות להתמודדות עם האתגרים שבעלייה וקליטה ל-30-20 השנים הבאות ולהפסיק עם פתרונות קצרי טווח.״ ח"כ שפיר אף דרשה מהמשרד לחשוף את הפרוטוקולים של צוות אלקין לטיפול במשבר הפנסיה ולענות בדחיפות לכלל השאלות שהועברו למשרד הקליטה מטעם מרכז המחקר של הכנסת ומטעמה של ח"כ קסניה סבטלובה.

השארת תגובה