שעה מונציפאלית ביומן בחירות מיוחד

יומן בחירות: נציגי רשימה חדשה מתברכים אצל הרב מאזוז, סניף 'הליכוד' מחריף את מאבקו ואלקין מחפש אלטרנטיבות • הכיפות הסרוגות מתפצלות, ההכרזה של דייטש מתקרבת וגם: המתמודד שמצטלם בפתח בור ביוב

יוסי דייטש זאב אלקין וליצמן
יוסי דייטש זאב אלקין וליצמן

ריח הבחירות הולך ופושט ברחובות ירושלים. המועמדים מתחילים לצחצח חרבות, הקמפיינרים שולפים סיסמאות, מטות הפעילים מאוישים וגם שלטי בחירות צצים מבין סורגי הבתים ועל גבי אוטובוסים מפויחים.

השבוע האחרון סיפק שלל כותרות, חלקן הגדול עסק בסוגיית המועמד החרדי – כן או לא – לראשות העיר שחוברה לה יחדיו. אך לא רק הכיפות השחורות מעסיקות את המתמודדים. השבוע הופנתה אלומת אור לעבר הציבור הדתי לאומי הגדול בעיר, שתיאורטית יכול היה להכריע את הבחירות אך בפועל מוצא עצמו מפוצל מאי פעם וכל המתמודדים מנסים לנגוס נתחים ממנו.

למען הסדר הטוב ולמען לא ימלט אף שבריר מידע וחידוש מקוראי 'השבוע בירושלים' הנאמנים, הנה קיצור תולדות הפוליטיקה המקומית של השבוע האחרון:

ליל שישי, צ'ולנט בשרי אחרון עד בין הזמנים, 119 יום לבחירות

'מאוחדים' אצל הרב מאזוז – מפלגת הדתיים-חרדים-לאומיים יוצאת לדרך: לאחר תקופת גיבוש ועבודת שטח, מפלגתו החדשה של חבר המועצה אריה קינג קורמת עור וגידים. חברי המפלגה החדשה, 'מאוחדים' שמה, נכנסו בחמישי בערב למעונו של ראש ישיבת 'כסא רחמים' הגאון רבי מאיר מזוז וקיבלו את ברכת הדרך.

בראשות הרשימה החדשה יעמוד, כאמור, אריה קינג, מי שהוביל את הסמן היותר קיצוני במלחמות הדת בקדנציה האחרונה ומזוהה ביותר כאיש ההתיישבות היהודית במזרח ירושלים. לצדו יעמוד יוני יוסף, נכדו של מרן הגר"ע זצ"ל, פעיל שכונות מוכר ואיש מפלגת 'יחד'. עוד ברשימה: חבר המועצה דב קלמנוביץ, איש 'האיחוד הלאומי'; אריה אורנג', איש 'עוצמה יהודית', פעיל ימין ופרסומאי; וירמיהו (ג'רמי) בן דסון, נציג עולי צרפת.

יום שישי, כ"ג תמוז, 118 יום לבחירות

שמאלני בעד חרדי – איש השמאל, הפובליציסט ופרשן הספורט חיים ברעם, מביע תמיכה מפתיעה ביוסי דייטש ומעורר סערה. ברעם, ירושלמי בכל מאודו, איש מפלגת 'העבודה' וחבר בתנועת 'יש גבול', פרסם ב'כל העיר' טור מנומק, בו הוא מסביר כי "דייטש הוא בעיקר איש מעשה".

ברעם מדגיש כי איננו מכיר אישית את דייטש והתמיכה בה היא במסגרת הקו של 'רק לא אלקין', אותו הוא רואה ימני קיצוני. "המאבק בהשתלטות חרדית על העיר הוא חשוב גם בעיניי, אבל הוא איננו חייב להתבטא דווקא בנושא ראש העיר. שונאי ערבים מובהקים מהליכוד הם פסולים לחלוטין, יהודים חרדים הרגילים לחיים משותפים עם ערביי העיר – עדיפים עליהם לאין שיעור", דברי איש השמאל.

בזמן שאנשיו של דייטש מתמוגגים לשמע התמיכה הבלתי צפויה, הגיב השר זאב אלקין באמירה משלו: "זה הפך לשיטה ‏חיים ברעם מפרסם מאמר עם פניה לחבריו מהשמאל הקיצוני, להצביע למועמד חרדי לראשות העיר ירושלים ולאמץ את הסיסמה 'רק לא אלקין'. זה הפך לשיטה – ויתור על ערכים למען המטרה המקודשת להפלת נציג הימין. אם היה ספק, אני מתכוון להיות ראש העיר של כולם ולפעול למען תושבי ירושלים ללא קשר לימין ושמאל", דברי השר.

מוצאי שבת פרשת פנחס, 117 ימים לבחירות

ביטן, נתניהו והכיפות הסרוגות – אחרי תקופת שתיקה בשל חקירותיו, חזר באחרונה חבר הכנסת דוד ביטן בכל המרץ לזירה, כשהוא מעמיס על עצמו תעסוקה נוספת: איש ההכרעות המוניציפאליות במפלגת השלטון 'הליכוד'. בפאנל בו השתתף בכנס לשכת עורכי הדין באילת, הביע ביטן ביטחון מוחלט בהצלחתו של זאב אלקין, באומרו: "לא חשוב מה יחליט נתניהו אבל השר זאב אלקין יהיה ראש העיר ירושלים. תרשמו". את סירובו של נתניהו לתמוך פומבית באלקין הסביר ביטן בלחץ ראשי ש"ס ו'ישראל ביתנו', כמו גם הבעיות מול הסניף המקומי.

כשהוא בא לפלח את המגזרים בעיר, הפתיע ביטון עם כיוון חדש. לטעמו, שליש מתושבי ירושלים הינם כיפות סרוגות – ציבור שלדבריו זהה בגודלו לציבור החרדי, אלא שהם "עושים פחות רעש". ביטן הבטיח שתהיה תמיכה של 'הבית היהודי' באלקין מה שיבטיח לו את שליש הסרוגים.

מן הראוי להדגיש כי הציבור הדתי לאומי מפוצל בין הנהגות שונות, חלקם מזוהים עם 'מרכז הרב', חלקם עם 'הר המור' וחלקם משתייכים לקהילות דתיות 'לייט'. כך למשל ניתן למצוא בקצה הליברלי את הרב רפי פוירשטיין מרבני 'צהר' שהביע תמיכה במועמד החילוני עופר ברקוביץ'.

קרב ענקים: הסניף המקומי נגד אלקין – דקות ספורות לאחר צאת השבת, שוגרה בתפוצה נרחבת הודעה חגיגית ממטה השר זאב אלקין. על מכתב מצורף, חתומים לא פחות מ-164 ראשי רשויות וסניפים מ'הליכוד', התומכים במועמדותו לראשות העיר ירושלים. "אנחנו קוראים לחברינו מירושלים ובארץ כולה להתגייס לתמיכה במועמדותו", נכתב.

מנגד, ממשיכים חברי סניף 'הליכוד' בירושלים לנהל מאבק עיקש באלקין ומסרבים לאפשר לו לפרוש כנפיים. כזכור וכפי שנחשף ב'קו עיתונות', בין הסניף לבין אלקין מתנהלת מלחמת חורמה, בין היתר על רקע שליטת ח"כ דודי אמסלם בסניף והעדפת חלק מהחברים את דייטש או את ליאון. בנוסף, אלקין מעוניין לערוך שינויים ברשימה שנבחרה בפריימריז פנימיים רק ימים ספורים לפני שהכריז על מועמדותו, דבר שלא מקובל על המקומיים.

במסגרת המאבק באלקין, פרסמו גורמים המזוהים עם הסניף, מכתבים וסרטונים בהם הם מגחיכים ומקניטים את אלקין. בין היתר מודגש כי מרבית התומכים באלקין כלל אינם ירושלמיים. "זאב אלקין? זה לא רציני", כך באחד הסרטונים.

חיבורים אפשריים – אלקין מצידו לא מחכה לחברי סיעתו הירושלמיים ונערך לריצה ברשימה נפרדת למועצת העיר מלבד מועמדותו לראשות. אחת האפשרויות היותר סבירות היא התמודדות של אלקין במסגרת סיעת 'ירושלים תצליח' של ראש העיר היוצא ניר ברקת, שמחזיק ב'דיל' הדוק עם אלקין. בנוסף, מנהל אלקין מגעים עם חברי ובעיקר חברות מועצה חילוניים להצטרפות לרשימתו. שם בולט המוזכר היא יו"ר 'ירושלמים' פלר חסון, המחפשת אלטרנטיבות אחרי שובה של חברת הכנסת רחל עזריה לפעילות במסגרת התנועה.

חצות ליל, בין מוצ"ש לראשון, 117 יום לבחירות

המרענן הרשמי – כשהוא עומד מול בור ביוב נטול מכסה ברחוב שמואל הנביא, ומישיר עיניים למצלמה, נשא אביתר אלבאז את המונולוג הבא: "הגשתי בקשה לעיריית ירושלים לטפל בבור המסוכן הזה, לצערי העירייה לא עשתה עד עצם היום הזה דבר. זה מאד מסוכן".

ובכן, יש מועמדים ויש את אביתר אלבאז. הצעיר הצבעוני החליט להריץ רשימה בשם 'מעורב ירושלמי' למועצת העיר ומוביל קמפיין מלא גימיקים. כך בין היתר הוא שולח מחאה נגד פסטיבל 'לילות לבנים' של כנסת ישראל בשל הדרת זמרים חרדים, מודיע כי ישלם את הדו"ח שקיבל שליח חב"ד בתחנה המרכזית, לוקח חלק בהפגנות, מצטלם עם שלל בכירים ומפורסמים ואף מפרסם מצע בחירות המבטיח בין היתר "חניה חינם לתושבי ירושלים" ו"תחבורה ציבורית חינם לבני הגיל השלישי".

לדבריו הוא זוכה לתמיכת ח"כ אורן חזן, והרב שלו הוא הרב אליהו עצור זצ"ל. הוא מסייר בשכונות החרדיות, מחתים תושבים על תמיכה בו ומתהדר בתמיכת חבר המועצה לשעבר שמואל יצחקי מש"ס המוצג כסגן ראש העיר לשעבר. למען הדיוק ההיסטורי ראוי לציין כי על פי בדיקת העיתונאי חיים פרידלנדר, יצחקי מעולם לא נשא בתפקיד סגן.

יום ראשון, כ"ה תמוז, 116 ימים לבחירות

עד מדינה מצטרף לקמפיין – סגנית ראש העיר חגית משה נערכת להוביל את מפלגת 'הבית היהודי' בירושלים, בין היתר בעזרת שני יועצים מפתיעים, אנשי תקשורת מוכרים שנמנו בעבר על הכוורת המצומצמת של בנימין נתניהו. על פי אתר 'סרוגים', מדובר בעד המדינה שלמה (מומו) פילבר וברמי סדן, מי שנבחר בעבר לתפקיד יו"ר חדשות 10 ונפסל בין היתר בלחץ מפלגת ש"ס.

בפני היועצים המוכרים והשנויים במחלוקת, יעמוד אתגר לא קל, לבלום את נדידת הקולות הדתיים ממפלגת האם לעבר רשימות אחרות. העובדה כי כמעט בכל רשימה בעיר משובצים נציגים דתיים – נראה שמלאכתם תהיה קשה. ביום שלישי, אמור להיערך אירוע השקת קמפיין הבחירות של המפלגה באולמי היכל שלמה, בהשתתפות "רבנים, שרים, אישי ציבור ופעילים".

יום שני, כ"ו אב, 115 יום לבחירות

ההכרזה של דייטש מתקרבת – בזמן בו מועמדים אחרים מכתתים את רגליהם בחוגי בית, מתכתשים מעל כל במה בסוגיות עירוניות ומנהלים קמפיינים פוזיטיביים ונגטיביים – נהנה המועמד החרדי יוסי דייטש מהילת מסתורין ומשקט תעשייתי, זאת מאחר ובאופן רשמי כלל אינו נחשב למועמד.

אך השקט של קו חזית הקרב, מסתיר עשייה רועמת ורועשת מאחורי הקלעים. דייטש הגביר באחרונה את קצב פגישותיו עם קודקודי הציבור החרדי במטרה להשיג תמיכה מקסימאלית במועמדותו. הוא נפגש עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, עם חברי כנסת מהסיעות האשכנזיות, עם רבנים, באי בית, נאמנים ומושכים בחוטים. בשבוע האחרון, במסגרת התייעצותו של סגן השר ליצמן עם חבר ועדת רבני 'דגל התורה' ירושלים הגר"ב סולובייצ'יק בסוגיות הגיוס, עלתה אף לדיון שאלת התמיכה בבחירות, כאשר בחדר נרשמה תמימות דעים בצורך לעמוד מאחורי דייטש ולהעניק לו גיבוי חרדי מלא.

נכון לכעת, נראה שיוסי דייטש יצא עם הכרזתו הרשמית מיד אחרי תשעה באב, בתקווה להשיג עד אז את תמיכת כל הציבור החרדי. בשונה מדיבורים קדומים מסביבתו לפיהן לא יציג מועמדות רק במידה ותהיה בו תמיכה חרדית מפורשת מקיר לקיר, הרי שכעת נראה שהוא יציג מועמדות גם ללא תמיכה רשמית ומלאה, אותה ינסה לקבל תוך כדי המרוץ.

מעל הזמן

מה קורה עם ליאון? – ולסיום, כשהגענו לסכם את מאורעות השבוע, נעלמה לנו במעט דמותו של משה ליאון, מי שנחשב לפחות בתחילת הדרך למועמד מוביל במרוץ לראשות העיר. האם זה אכן מלמד על הורדת הילוך או שזו השתקפות סימבולית של מצבו? במטה הבחירות שלו מתעקשים שלא ומציגים סדרת אירועים, ביקורים, חוגי בית ופעילות אינטנסיבית.

בין היתר, סייר ליאון בהתיישבות היהודית בבית חנינה שבמזרח העיר (ושום מילה על המרוץ אחר הקול הימני-דתי-לאומי), חנך בית חדש לחיילים חרדיים בודדים, יצא לפגוש בליינים צעירים, סייר בשכונת גבעת מרדכי עם נציגי השכונה והשתתף בטורניר לזכר משה דנינו ז"ל, שנפל במבצע צוק איתן.

אך למרות ההספק המרשים, קשה להימלט מהרושם שהזמן החולף לא עושה טוב למועמדותו של ליאון. על משקל 'אמלאה החרבה', כל התקדמות של דייטש בקמפיין, שומטת מליאון את התמיכה החרדית, שהייתה לבסיסו היציב. בנוסף, ריצתו של אלקין, איש דתי גם כן וימני מובהק, נוגסת במעוזי הדתי לאומי, עליהם בנה ליאון.

התפתחות אחת, מרנינה פחות מבחינת ליאון, היא הקלטה שדלפה ובה נשמעת שיחה בינו ובין מקורב כאשר המסר הוא שצריך לחדד לראש הממשלה שציר ברקת-אלקין מאיים עליו עצמו ובכך למנוע את תמיכתו מאלקין.

השארת תגובה