מה גורם לנו לרגישות בשיניים?

זה מתחיל משחיקת אמייל השן וחשיפת תעלות הדנטין, וממשיך ברגישות לחום וקור. תתפלאו לגלות כמה קל לטפל

קולגייט טיפים לבחירת מברשת שיניים
קולגייט טיפים לבחירת מברשת שיניים

קמת בבוקר, התארגנת לעבודה, שלחת את הילדים, חשבת שיהיה רעיון טוב לחטוף משהו בדרך, הכנסת לפה והופ השן מגיבה בכאב. אתם לא לבד – סקרים מראים כי עד 57% מהאוכלוסייה הבוגרת חוו רגישות שיניים.

אז מה קורה בתוך השן שגורם לאותה תחושה לא נעימה?

השן שלנו בנויה משלוש שכבות: השכבה החיצונית נקראת אמאייל או זגוגית השן – רקמה חזקה שמגנה על השן מפני מפגעים והתבלות. השכבה האמצעית נקראת דנטין (Dentin) והיא בנויה מצינוריות מיקרוסקופיות עדינות מלאות בנוזל, כשבקצה הצינורית מצוי עצב אשר בתגובה לגירוי יעביר תחושת כאב. השכבה השלישית, הפנימית, היא מוך השן בתוכה מצויים כלי דם, עצבים וכלי לימפה.

כידוע, השן שוכנת בתוך עצם הלסת, שעטופה ברקמת החניכיים. מצב הרגישות נוצר כאשר שכבת הדנטין נחשפת – זה יכול לקרות בעקבות נסיגת חניכיים, או כתוצאה משחיקת שכבת האמייל. כך או כך, הצינוריות המרכיבות את הדנטין הופכות חשופות לסביבה החיצונית וכל גירוי (קור, חום, מזון או נוזלים) גורם לתזוזת הנוזל בצינורית ומפעיל את קצה העצב. התוצאה: כאב מיידי.

איך מזהים רגישות בשן?

רגישות כתוצאה מדנטין חשוף היא מצב מתסכל, אשר מתבטא בכאב קצר וחד שמתעורר בכל פעם בעקבות גירוי חיצוני. מטופלים רבים מדווחים כי עיקר הרגישות נגרמת עקב חשיפה לקור (75% מהמתלוננים) וצריכת מזון ממותק. גם שחיקה הנגרמת על ידי צחצוח אגרסיבי וצריכה מופרזת של מזונות חומציים (פירות הדר, ומשקאות איזוטוניים העשיריים בפחמימות) יכולים להתבטא בחשיפת שכבת הדנטין.
האם ניתן להימנע מתופעת הרגישות?

בהחלט. יש לזהות את הגורמים המובילים לכאב ולהימנע מהם. כאמור, הגורמים לחשיפת הדנטין יכולים להיות למשל צחצוח טראומטי ושימוש במברשת לא מתאימה – כך שאם אתם מפעילים כוח רב בזמן הצחצוח (זה קורה כאשר אנחנו ממהרים, או מוטרדים ואיננו מרוכזים בפעולת הצחצוח), מומלץ לעבור למברשת שיניים בעלת סיבים רכים (על גבי עטיפת המברשת מצוינת מידת קשיות הסיבים) ולהקפיד על צחצוח עדין. סיבה אחרת לרגישות יכולה להיות צריכה מופרזת של מזון חומצי. במקרה כזה יש לשאוף לא לאכול מזון חומצי באופן מרוכז, ולפזר אותו לכמה ארוחות קטנות.

איך מומלץ לטפל בשיניים רגישות?

קיימות שתי שיטות עיקריות לטיפול ברגישות יתר. הראשונה פועלת על העצבים המצויים בקצות תעלות הדנטין באמצעות מלחי אשלגן. השיטה השנייה מבוססת על חסימה מכאנית ואיטום תעלות הדנטין. את האיטום ניתן לבצע בשתי טכנולוגיות עיקריות: אחת המכילה חומרים לאיטום המספקים הקלה מתמשכת בפני רגישות, והשנייה מספקת הקלה מיידית בפני רגישות בנוסף להקלה מתמשכת. כדוגמת טכנולוגיית Pro-Argin.

טכנולוגיית Pro-ArginTM מכילה Arginin, חומצת אמינו המצויה ברוק באופן טבעי ותרכובת סידן (קלציום קרבונט), שכבת האיטום יוצרת מגן האוטם את תעליות הדנטין הפתוחות ומסייע לטפל בגורמים לתחושת הכאב. יתרון נוסף הוא כי שכבת המגן עתירת הסידן עמידה בפני התקפות חומצה ומספקת הגנה נוספת לשן.

טכנולוגיית Pro-ArginTM מצויה בחלק ממשחות השיניים הייעודיות לשיניים רגישות, והוא מייצר הקלה מיידית.

קולגייט מציעה מגוון משחות שיניים לטיפול בשיניים רגישות, לדוגמא:

משחת השיניים סנסטיב פרו-רליף Repair&Prevent המיועדת לטיפול בשיניים רגישות. משחת השיניים בעלת טכנולוגיה ייחודית המותאמת לטיפול ולהקלה מיידית לאורך זמן. הפורמולה מכילה אבץ, אשר מהווה חומר אנטי בקטריאלי שהוכח כמפחית רובד חיידקים ובכך מסייע במניעת בעיות חניכיים הגורמות לנסיגת חניכיים. המשחה מתחילה לפעול ברגע שהיא באה במגע ישיר עם השן. תעלות הדנטין הפתוחות בשן נאטמות על-ידי טכנולוגיית פרו-ארגין הייחודית למשחה זאת. בשימוש יומיומי המשחה בונה מחסום ארוך טווח המשמש כשכבת איטום שמגנה בפני רגישות. מחקרים מוכיחים כי ההקלה הינה מתמשכת בצחצוח יומיומי.

בשונה מהמשחות האחרות לרגישות, המבוססות על טכנולוגיה מאלחשת את הכאב, טכנולוגיית CSPR אוטמת מראש את מעבר הגירוי הגורם לרגישות. ולכן שימוש באופן קבוע יקנה הגנה מתמשכת כנגד הרגישות.

הכותב הינו מנהל מדעי בקולגייט

השארת תגובה