לקראת משבר? "נתניהו לא יקדם את מתווה הכותל"

גורמים בסביבת נתניהו מבהירים כי ראש הממשלה לא מתכוון לקדם את מתווה הכותל, והוא יסתפק בשיפוץ המקום • הראשל"צ הבהיר למזכיר הממשלה כי כל שינוי דורש את אישור הרבנות

תפילת רבים בהילולת החפץ חיים בכותל המערבי (11)
תפילת רבים בהילולת החפץ חיים בכותל המערבי (11)

לאחר סחבת ארוכה ודיונים ממושכים, ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה שהתקיימה בתחילת השבוע שעבר למנות שר שיהיה אחראי על ביצועו של מתווה הכותל, זאת בכדי שהועדה שהוקמה לצורך מימוש המתווה תוכל להתחיל בעבודתה.

כבר תקופה ארוכה מגיעות מתפללות המשתייכות לקבוצה המכנה עצמה 'נשות הכותל' ומחוללות פרובוקציות חוזרות ונשנות במתחם הכותל המערבי, מניחות תפילין וקוראות בתורה. מאבק זה משתלב במאבקיהן של קבוצות רפורמים וקונסרבטיבים לקבל לידיהם שליטה בחלקים מהכותל המערבי.

החרדים יצאו למאבק קשה על מנת להרחיק את אותן נשים משריד בית מקדשנו, אך המאבק נתקל בבעיה מהותית: מכיוון שחלקים מיהדות התפוצות תומכים ברפורמים ובקונסרבטיבים והיחסים עמם חשובים מאוד לראש הממשלה נתניהו, שכידוע מחזיק בקשר אדוק עם יהדות התפוצות.

ראש הממשלה התערב בזמנו במשבר ומינה ועדה מיוחדת שתכליתה הייתה להסדיר מקום בו הרפורמים יוכלו לערוך את טקסיהם, מבלי לפגוע ברגשותיהם של כלל המתפללים. בהתאם למתווה שהציגה הוועדה מבקש ראה"מ להקצות שטח מיוחד באזור רחבת הכותל לרפורמים ולקונסרבטיבים, מדובר על המתחם המוכר לבאי הכותל כקשת רובינסון, אך המקום עדיין צריך לעבור שיפוצים והרחבה בכדי שהקהילות המדוברות יוכלו לנהל בו את הטקסים הרלוונטיים.

במשך זמן מה נרשמה דממת אלחוט בנושא זה, אך השבוע החליט ראש הממשלה להעלות את הנושא שוב לסדר היום. בפתח ישיבת הממשלה השבועית ביקש ראה"מ לאשר את מינויה של שרת המשפטים איילת שקד במקומה של שרת התרבות והספורט מירי רגב, כחברה מטעם הממשלה בועדה המיוחדת שהקים, אך השרה שקד הודיעה כי היא מתנגדת לקחת חלק בועדה ולפיכך ביקש ראה"מ לערוך במהלך ישיבת הממשלה הצבעה על זהות השר שיחליף את רגב.

שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי ביקש מראה"מ לדחות את ההצבעה על כך, בעקבות הסמליות של היום בו נערכה ישיבת הממשלה, שבעה עשר בתמוז. עוד הוסיף דרעי וביקש כי ראה"מ ישוחח עם הרבנים הראשיים לישראל לפני ההצבעה, ואכן ראש הממשלה נענה לבקשותיו של דרעי ובמוצאי הצום הנחה את מזכיר הממשלה להתקשר לרבנים הראשיים, ולאחר מכן נערכה הצבעה טלפונית בין חברי הממשלה ובהצבעה הזו אושר מינויו של שר האנרגיה יובל שטייניץ לחבר ואחראי מטעם הממשלה בטיפול במתווה הכותל, יצוין כי השרים דרעי ואזולאי התנגדו בהצבעה. ביום שני בלילה אושר המינוי גם בכנסת.

ביום שני נפגשו מזכיר הממשלה צחי ברוורמן ונציג משרד רה״מ עו״ד רונן פרץ עם הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף, שקבע בתקיפות כי אין הבדל בין הרחבה הדרומית לרחבה הצפונית בכותל וכל שינוי שייעשה במקום כולו – צריך לקבל את אישור הרבנות הראשית לישראל.

מזכיר הממשלה עדכן את הראשון לציון, כי אין בכוונת הממשלה לעשות שינוי מהמצב הקיים, והפעילות הנעשית כרגע היא מתוך הבנה שמתווה הכותל בוטל, וכל שייעשה הוא רק להתאים את הרחבה הקיימת בכותל הדרומי לאישור גורמי התכנון והבניה שניתנו בעבר, זאת לאור העובדה שהרחבה הנוכחית נבנתה ללא אישורים והיא איננה בטיחותית.

מזכיר הממשלה הוסיף והבהיר, כי לא תוקם כל מועצה לניהול הרחבה והיא תהיה כפופה לחברה לפיתוח הרובע היהודי, זאת מאחר ועל פי המתווה שהוצע הייתה אמורה לקום מועצה שתנהל את הרחבה המדוברת, ובה היו אמורים להיות חברים גם נציגי הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות.

הראשון לציון הציג גם את ההחלטות הסדרתיות של מועצת הרבנות הראשית בעניין, עוד מהתקופה בה כיהן אביו מרן הרב עובדיה יוסף ברבנות הראשית. על פי ההחלטות, אין לעשות כל פעולה ללא אישור הרבנות הראשית בכל חלקי הרחבה, מאחר שהיא הגורם הממונה בחוק על המקום.

במקביל, ראש הממשלה רצה לאשר את העברת הסמכויות לידיו של השר שטייניץ במליאת הכנסת כבר ביום שני, אך הסיעות החרדיות הודיעו כי הן מתנגדות לאישורו של שטייניץ כחבר בועדה. למרות זאת, נתניהו עמד על כך שהנושא יעלה להצבעה במליאה וכך אכן קרה, נושא העברת הסמכויות עלה להצבעה ביום שני מיד לאחר ההצבעה על חוק הגיוס, ומליאת הכנסת אישרה את העברת הסמכויות מהשרה רגב לראה"מ נתניהו, כמו כן אושר מינויו של השר שטייניץ כחבר בוועדה המיוחדת, זאת למרות יציאתם של חברי הכנסת החרדים מהמליאה, מכיוון שכל סיעות הבית תמכו בהעברת הסמכויות לראה"מ ובמינוי השר שטייניץ כחבר בועדה, למעט הנציגים החרדים וחברי הכנסת סמוטריץ' ויוגב (הבית היהודי). חבר הכנסת היחיד שנשאר במליאה והצביע נגד העברת הסמכויות ומינוי שטייניץ היה חבר הכנסת ישראל אייכלר מיהדות התורה.

בינתיים לא נשמעו איומים מיוחדים מצד הסיעות החרדיות בנושא זה, והח"כים החרדים ממתינים עדיין להתפתחויות של ממש. במקביל, גורמים בסביבת ראש הממשלה אומרים ל'קו עיתונות' כי גם ראש הממשלה לא מתכנן ליצור בזמן הקרוב מהלך שובר שוויון שיחולל משבר קואליציוני, וכרגע ראש הממשלה רק רוצה לאפשר לגורמי המקצוע להתחיל בשיפוץ המקום ברמה ההכרחית.

גורם בכיר המעורה בפרטים אומר ל'קו עיתונות' כי אין לראש הממשלה עניין לריב עם החרדים כעת, אך ככל הנראה מופעלים עליו לחצים קשים מצד יהדות ארה"ב, אשר לצערנו רבים שם קשורים לקהילות הרפורמיות, אך לדבריו, לא צפוי משבר בנושא זה בזמן הקרוב.

באמצע השבוע חשפנו ב'קו עיתונות' כי בעיצומה של הסערה על הכותל הרפורמי ניתנה התייחסות לנושא ובכלל לסוגיית הרפורמים בישראל, על ידי מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין.

ביום שלישי השבוע, הגיע יו"ר אגודת ישראל בארה"ב, הרב שלמה ורדיגר, למעונו של מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין, שם שמע דברים נחרצים, כי צריך לדאוג שלא תהיה לרפורמים השפעה בתוך הקהילות היהודיות.

הרב ורדיגר סיפר למרן על הפעילות שלו בארה"ב כנגד הרפורמים במסגרת ארגון "עם אחד" הפועל על ידי אגודת ישראל, והרחיב על הלחץ הגדול שהרפורמים מפעילים על המדינה ועל ראש הממשלה נתניהו.

מרן ראש הישיבה שיבח את הפעילות במסגרת אגודת ישראל בארה"ב וציין כי היא חשובה ונצרכת, ואף התייחס לפגישת יהודי הגולה עם ראש הממשלה נתניהו והסביר כי הלחץ על ידי יהדות הגולה יכול לסייע רבות במאבק זה, תוך שהוא מכוון את הרב ורדיגר לחדד ולהדגיש כי הם הנציגים של יהדות ארה"ב ולא הרפורמים.

מרן רה"י דיבר בכאב על הסכנה של ההתבוללות שהתרחבה ונוצרה בגלל הרפורמים ובעידודם. "זה מאבד חלקים גדולים מעם ישראל", אמר. הרב ורדיגר אמר למרן שהוא חושב בעקבות דברי החיזוק מראש הישיבה, לפתוח משרד בארץ ישראל שיפעל מטעם יהדות ארה"ב כמשקל נגד לרפורמים. "כמו שהם עושים – גם אנחנו נעבוד נגדם ואז בע"ה גם נצליח", הציע, ומרן סיים את דבריו באומרו: "לרפורמים אין כל חלק בעם ישראל".

מביתו של מרן ראש הישיבה המשיך הרב ורדיגר למעונם של מרנן שר התורה הגר"ח קניבסקי והגרב"ד פוברסקי וקיבל את ברכתם על הפעילות הרבה והחשובה.

במקביל, גם רבה של ירושלים הגרש"מ עמאר אמר לחברי הכנסת החרדים כי אסור בשום פנים ואופן שממשלת ישראל תכיר ברפורמים ולכן יש לדאוג ולבטל את המתווה כולו.

השארת תגובה