המשגיח: רוצה בחורי ישיבה ביציע הכנסת

בעת ההצבעה על חוק הגיוס, ישבו בחורי ישיבה ביציע האורחים בכנסת • המחנך הרב מרדכי בלוי: "כמו לשים אצבע בעין, ספק אם ימשיכו בישיבות שבהן למדו" • אחד המשגיחים: "אף אחד לא מת מזה, עדיף ממקומות אחרים"

מליאת הכנסת. צילום: דוברות הכנסת
מליאת הכנסת. צילום: דוברות הכנסת

ביום שני בערב, בזמן שבמליאת הכנסת התנהלו דיונים מרתוניים על חוק הגיוס, כשעיני כלל הציבור ובפרט החרדי, היו נשואות אליו, היו כמה עשרות בחורי ישיבה שהחליטו לצפות בדיונים. בחורי הישיבה התיישבו ביציע האורחים של הכנסת, "שהרי אינו דומה השומע לרואה".

המחזה המוזר גרם לסערה ברשתות החברתיות, ואף זכה לכמה תגובות של חברי כנסת, ביניהם חבר הכנסת יואל חסון מהמחנה הציוני, שפנה בשאלה צינית לבחורים ששהו שם, "האם אתם בעד החוק או נגדו". חברתו למפלגה חברת הכנסת רויטל סוויד, קראה לעבר הבחורים, "כל מי שיושב כרגע ביציע היה צריך בדיוק בשעה זאת לשבת וללמוד".

השיא היה כשחבר הכנסת ינון אזולאי מש"ס, ביקש מהבחורים לעזוב והסביר שנוכחותם שם גורמת לחילול ה', ובמקום לכבד ולצאת בצורה יפה, בחרו הבחורים לשתוק ולהמשיך לצפות בדיונים. בהמשך פנה חבר כנסת נוסף לבחורים, ושאל אותם האם הם מעוניינים להתגייס לצבא או להשתלב במעגל העבודה במדינת ישראל… הבחורים ענו בנפנופי ידיים ובזלזול מופגן.

גם השר לשעבר מש"ס הרב שלמה בניזרי, מתח ביקורת חריפה על אותם בחורים בראיון לבחדרי חרדים: "בדרך כלל אני יוצא להגן בלהט על בני הישיבות המסולאים בפז, הממיתים עצמם באהלה של תורה, אני מאמין, יודע, מבין, בטוח ומשוכנע, שהם הכח המגן והאמיתי של עם ישראל. כל רגע שהם יושבים בישיבה ועיסוקם הוא תורה, אז הם מקדשים שם שמיים, הן בעצם הלימוד והן בעצם ההתרסה נגד החומריות ותאוות העולם, אותנו מעניין תורה ורק תורה".

"אך כאשר תמונות כאלה חוזרות על עצמן כבר עשרות שנים, עוד מימי חורפי כאשר הייתי ח"כ צעיר, הייתי פשוט 'משתגע' מעצם הימצאותם של בני הישיבות במקום כזה", מסכם הרב בניזרי.

בשיחה עם 'כל ישראל', מגמד הרב מרדכי בלוי, מוותיקי המחנכים במגזר, את הרושם שהפגינו אותם בחורים, ששהו ביציע המליאה. לדבריו: "אין עניין לעשות רעש מ-14 15 צעירים".

מבחינה השקפתית האם ראוי שבחורי ישיבה ייכנסו לכנסת, האם אין בזה חילול ה'? שאלנו ונתקלנו בתשובה נחרצת: "קודם כל נדבר על ימים רגילים. גם בימים רגילים אין לבחורי ישיבה מה להסתובב בבניין הכנסת, אמנם יש דברים שקשורים ודנים לגביהם, אבל זה לא המקום שלהם ולא בגלל שהם באים בשעת סדרי הלימוד, אולי הם באו אחרי סדרי הלימוד, אבל זה לא מקום מתאים. אין שם את התנאים שיש בגטו החרדי. אנחנו גרים בערים שלנו ובשכונות שלנו. אתה בא לכנסת שם יש את כל המי ומי, זה דבר ראשון.

"דבר שני ביום שעולה לדיון הנושא של חשיבות לימוד התורה, זה לא יפה, זה כמו לשים אצבע בעין של עם ישראל, עם ישראל אומר, יש מי שמעריך, שמכבד את לימוד התורה, אתה בא יושב שם לבלות, לשמוע דיונים פוליטיים, זה מראה שאתה לא מספיק מחשיב, אפילו שנניח גמרת את סדרי הלימוד. ובגלל זה רבנים מאד כועסים על זה, ואני בטוח שאותם צעירים שהיו שם, ספק גדול אם ימשיכו באותה ישיבה ולא יצטרכו לעבור למקום אחר".

שאלנו את הרב בלוי האם עדיף שבמקום להסתובב סביב עצמם, ולחפש מה לעשות בזמנם הפנוי, שילכו לכנסת לראות את הנציגים שלהם פועלים, והרב בלוי משיב: "הוא יכול לשבת בישיבה ללמוד משהו יותר קל, ואם לא, שידבר קצת עם חברים, ואם לא, אז שיקרא ספר, אבל לא לבוא לכנסת, זה לא מקום לבילוי. למרות שיכול להיות שיגידו, זה חשוב, זה אזרחות, אבל לא הם (חברי הכנסת), שמתכתשים שמה אחד עם השני, זה אומר ככה וזה אומר ככה, זה מאד לא מכבד, ולא מכובד".

לסיום שאלנו את הרב בלוי, האם הוא מבין את המניע של הבחורים, אחרי הכל דנים בהם, זה נושא שקרוב אל ליבם? הרב בלוי מגלה הבנה ואומר: "אני מבין את הסקרנות שלהם, כי אגיד משפט שהוא קצת קשה, 'לימוד גמרא בנוי הרבה על סקרנות'. זאת אומרת, בחור חרדי מגיל צעיר לומד להיות סקרן. הוא רוצה לדעת כל דבר. מה הולך, מה בסוגיה. אגיד משפט לסיום, כמה בחורים היו שם בסך הכל? 14-15. כמה הם מתוך עשרות אלפים? אז בוא נראה את ה-99.99% של הכוס המלאה".

"רוצה לראות שם עוד ישיבישערס"

מנגד, שוחחנו עם משגיח בישיבה הנחשבת ל"עיר מקלט" לבחורי ישיבה שלא צלחה להם הדרך בישיבות מהשורה הראשונה והוא דווקא מציג זווית אחרת. לטענתו, השיח סביב זה, מזיק דווקא לבחורים היושבים בישיבה ולומדים בה בזמן שאלו יושבים בכנסת.

"בתקופה כל כך נוראית מבחינת הדברים שעוברים על בחורים שונים, אני שמח שעוד נותרו בחורים שראשם לא שקוע במאה אחוז בגמרא, אבל מצד שני הראש שלהם לא עסוק באלטרנטיבות אחרות רח"ל, אלא בדברים פחות חמורים כמו דיונים בכנסת. לא מתעניין בכל מיני דברים שוליים אחרים שאף אחד לא רוצה שיתעסקו בהם, נכון שיש מעט בעייתיות במקומות כאלה, אבל בית חולים לא יותר טוב מבחינה רוחנית ומבחינתי לאותם הבחורים זה כבית חולים", הוא מגדיר

המשגיח גם מפרט: "בחור ששקוע בתורה ובלימוד, זה מצוין והכל נהדר, אבל בחור שיש לו עוד דברים בראש, ספורט, כנסת, פוליטיקה ושלל דברים נוספים, זה מצוין עבורו, כי או שהראש שקוע בזה או חלילה בדברים אחרים. העוול הכי גדול שאפשר לעשות לנשמה של בחור, זה לא לתת לו תחביב שהוא חפץ בו, והוא כשלעצמו לא בעייתי. בנושאים חינוכיים צריך להבין שיש שלושה שלבים שבהם הראש עסוק, הראשון: דברים טובים, השני: דברים רעים, שליליים ומאוסים והאחרון: לא מועיל ולא מזיק. ולצערי הרב, הרבה אנשים בעלי מרות רוחנית, לא יודעים להכיר בזה, הם בטוחים שזה שחור לבן, או שהמוישי שלהם ילד סופר מוצלח, או שהוא שייגעץ גמור. וזה לאו דווקא בנושא הזה, זה גם בנושא הישיבות – הורים שולחים לישיבות ברמה יותר גבוהה מבחינת תחומי העיסוק של הבחור ולא מבינים למה הוא בורח מהישיבה ומתעניין בדברים גרועים שהם המיץ של הזבל, לא פחות".

"אבאל'ה, תשמח שאת הבן שלך מעניין דיון", הוא פונה אל ההורים. "תמלא לו את הרב קו ותשלח אותו לשם, הוא צריך את זה כדי להמשיך להיות עם הרצונות שלו, אז בלילה קצת מעניין אותו הילדים המגודלים בגנון כנסת ישראל. אני לא מדבר על בחור שמעניין אותו כל הזמן רק עוד שטיקל תורה ועוד שטיקל תורה. מדובר על בחור שהרצון שלו להקים בית יהודי בישראל, בית של תורה, בית חרדי לדורות, אבל גם מעניין אותו איך דברים מתנהלים בכנסת, הכל בסדר, עוד לא מת מזה אף אחד. פעם ב.. יש דיון על חרדים, אז הוא נמצא – זה לא משהו שמפריע בשידוכים אפילו. אני רוצה לראות שם עוד ישיבישערים, בתנאי שלא יהיו במקומות אחרים".

ומה באשר לטיעון כי הם מזיקים מבחינה תדמיתית לעולם התורה בעת שבדיוק בזמן זה – בו דנים בעתיד עולם התורה הם נמצאים בדיונים? "זה מטופש מצדם, חסר אחריות, בעיקר שמדובר בהם בעצמם, אבל אני לא חושב שזה עושה נזק מאוד משמעותי, ובמידה וזה עושה, כדי שיסבירו להם את הדברים לגבי דיונים ספציפיים, אבל יותר מכך זאת טעות. המצב האבסורדי הזה בו עיתונאים וכל מיני אנשים ששכחו את הגמרא בישיבה, באים כנגדם, לדעתי גורם נזק אדיר. בן תורה אמור להרגיש משוחרר. התורה מרשה לנו לעשות דברים נחמדים מהצד. אתה יודע מה, במחשבה שניה", הוא נעצר לרגע ומחדד את הטיעון הקודם, "אני חושב שגם כאשר דנים על חוק הגיוס וכמה שרים או חברי כנסת זה מפריע להם, עדיין כדאי שיישארו. כי הם מחויבים להסכמים קואליציוניים וכל מיני הוראות מלמעלה והם בובות על חוט, ככה שבחור ישיבה ביציע, לא ישנה את דעתם".

• ומה עם חילול השם כלפי חילונים ששואלים מה בחורי ישיבות עושים שם במקום ללמוד תורה?

"שוין. שיגידו. אנחנו לא נחנך את הילדים שלנו כמו שצריך בגלל כמה מתוסכלים? הנזק יהיה הרבה יותר חמור כי בחור שמגבילים אותו בטיעון 'חילול ה", כל היום יחפש חופש כי הוא יודע שזו לא עבירה, אבל זה בגלל שהחילוני יגיד עלי כך וכך… והוא מסתובב כל היום עם היד על המצח ושואל מי זה 'החילוני' הזה שבגללו אני לא יכול לעשות דברים שהם בכלל לא עבירה, והוא הולך לחפש רח"ל את החילוני. חילול ה' מאוד תלוי בנסיבות, במקרה הזה אסור להתחשב בזה. גם שהישיבות לוקחים תקציבים זה מפריע להם, אז זה חילול ה'?" הוא מסיים בהבהרה כי בחור שלא מעניין אותו עבירות וגם לא הכנסת, זה הכי טוב, אבל בחור שמתעניין, הוא לא בהכרח פחות צדיק ממנו, "צריך להבין שזה לכתחילה של הבדיעבד".

השארת תגובה