ראשי הערים חוסמים את התחבורה הציבורית

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל בישיבה מיוחדת לציון יום התחבורה הציבורית: ישנם ראשי הרשויות שהופכים לחסם והם צריכים לדעת שאם לא יקדמו תח"צ הם לא ייבחרו

איתן כבל וישראל כץ, צילום: צילום: דוברות הכנסת, נועם ריבקין פנטון
איתן כבל וישראל כץ, צילום: צילום: דוברות הכנסת, נועם ריבקין פנטון
לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

"מוציאים את ישראל מהפקקים" – ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לישיבה מיוחדת שהתקיימה במתכונת של שאלות ותשובות עם שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ ישראל כץ, שעסקו בקידום התחבורה הציבורית. הישיבה התקיימה במסגרת ציון יום התחבורה הציבורית בכנסת, שמובילים היו"ר כבל, ח"כ דב חנין, ח"כ תמר זנדברג, ח"כ סעיד אלחרומי וח"כ יעקב אשר, בשיתוף עם ארגוני התחבורה הציבורית, הנהגים והנוסעים. היו"ר כבל הזכיר כי הדיון הוא המשך ישיר לשימוע הציבורי שערכה הוועדה תחת הכותרת "ישראל עומדת", אותו הוביל היו"ר כבל, יחד עם יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית ח"כ חנין, ועם ח"כ זנדברג, שעסק בכל הנושאים המשפיעים על קידום התחבורה הציבורית, לרבות נתיבי תחבורה ציבורית, טיפול בתשתיות ובמצב הנהגים, הוצאתה לדרך של רפורמת מוניות השירות, שבירת המצור מעל השכונות הפקוקות ועוד.

עוד ציין היו"ר כבל כי נעשתה עבודה בשיתוף פעולה עם משרדי התחבורה והאוצר, יחד עם הציבור, והדבר ניכר בנעשה בשטח. "לא לחינם אני קורא לשר התחבורה ההורדוס של התשתיות, אבל גם במשרד התחבורה ובאוצר מבינים שצריך גם שינוי דרמטי ביחס לתחבורה הציבורית וזה בראש סדר העדיפויות שלהם", אמר.

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ ישראל כץ, הזכיר כי בקרוב ימלאו עשר שנים לכהונתו כשר תחבורה בממשלות נתניהו. ״בתחילת 2010 הבאתי לממשלה תוכנית מסודרת בתחום התשתיות והתחבורה הציבורית, שנועדה לחבר את המדינה. היום אנחנו בונים את ישראל החדשה והמחוברת במקום ישראל הישנה והמנותקת. בעבר היו יותר מדי מקומות בפריפריה בגליל ובנגב, שהיו מנותקים מהיכולת לקבל את השירות של תשתיות ותחבורה ציבורית, היום אנחנו מחברים את כל המדינה. אתמול חנכתי עם רוה"מ שתי תחנות רכבת חדשות ברעננה. כביש 531 שהמסילה היא חלק ממנו כבר נפתח לתנועה בחלקים והוא יחובר בתוך תקופה קצרה לתל אביב והוד השרון. יש הרבה תועלות שאנחנו מייצרים, גם בכביש וגם ברכבת. זאת רק דוגמה אחת, ואליה מצטרפות רכבת הנגב, רכבת העמק, הרכבת לכרמיאל ועוד. מלבד מסילות הרכבות, אנחנו בונים רכבת קלה בגוש דן, בונים מרכזים ורשויות מטרופוליניות ומקדמים את המסה הגדולה של התחבורה הציבורית, שזה האוטובוסים. ברור לחלוטין שצריך ללוות את האוטובוס לכל אורך הדרך, והכי חשוב זה קודם כל הנהג עצמו. גם בתחום זה שידרגנו את מעמד הנהג והעלינו את השכר עבור עשרת אלפי נהגי התחבורה הציבורית. קידמנו נת"צים ואפשרנו לעיריות לבצע עליהם אכיפה, וזה המפתח. יחד עם זה, אנחנו משדרגים את נקודות היציאה שהם התחנה המרכזית, התחנות, נקודות הקצה, כל הדברים האלה הם פאזל אחד שלם. כשהוא יתחבר נגיע למצבם של המדינות המתקדמות בעולם. כיום אין שום מכשול כספי לקידום התחבורה הציבורית".

השר כץ הוסיף כי ראש הערים בתיאוריה בעד תחבורה ציבורית, אבל לא כשצריך לתעדף אותה על חשבון הרכב הפרטי. היו"ר כבל התייחס לכך ואמר כי בחלק מהמקומות ראשי הערים הפכו לחסם המרכזי, והם צריכים לדעת שללא קידום תחבורה ציבורית הם לא יוכלו להיבחר. מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, הציגה את תוכניות המשרד ואמרה כי "יותר ויותר אנשים נותנים צ'אנס לתחבורה ציבורית ורואים כי טוב". היא התייחסה לתנאי העבודה של הנהגים והפגיעה בהם, ואמרה כי שכרם עלה ובקרוב יוצבו מבני מנוחה עבורם. עוד היא הוסיפה כי לאחר שתתאפשר עלייה מהדלת האחרונים הנהגים יקבלו חציצה בינם לבין הנוסעים ובקרוב בכל אוטובוס תוצב מצלמה על מנת שהנהג ירגיש יותר בטוח.

יו"ר ועדת המשנה לתח"צ, ח"כ דב חנין אמר: "בתחילת הקדנציה של שר התחבורה גילו שאנחנו בפיגור של עשרות שנים בתחום וכדי לסגור את הפער הזה דרוש מאמץ גדול. התחבורה הציבורית היא עורק החיים של התחבורה כולה, והיא נושאת משמעות עצומה – כלכלית, חברתית וסביבתית. הבעיה כבר ברורה לכל, וגם הפתרונות. נמשיך להיאבק בגורמים המעכבים שעדיין לא הבינו שהתחבורה הציבורית חיונית עבור כולנו, עד שיינתן מענה לכל הצרכים – עדיפות לנת"צים, תכנון מוטה תחבורה, שיפור תנאי הנהגים והנוסעים, ותשתיות ראויות לתח"צ". ח"כ תמר זנדברג הוסיפה: "תח"צ זו היכולת שלנו לצרת מהבית לבילויים, לעבודה וגם לחזור לראות את הילדים שלנו יותר זמן ביום. הקישוריות בין אמצעי התח"צ השונים זו אחת הבעיות הקשות שצריך לפתור".

ראש עיריית ראש העין, שלום בן משה, ביקש התייחסות השר לנתיב תחבורה ציבורית בנתיב הימני של כביש 5. טרנר השיבה ואמרה כי המשרד מקדם נת"צ בנתיב השמאלי מאחר ולא ברור מי אחראי כל כך בנתיבי איילון. נציגת פורום 15 הערים הגדולות במרכז השלטון המקומי, תמר שרצר, ביקשה לדעת למה תקועה הצעת החוק להקמת רשויות מטרופוליניות, שפוצלה מחוק ההסדרים. היו"ר כבל אמר כי ההצעה מונחת במגרה אצל דודי אמסלם ובכוונתו לבדוק למה זה לא יוצא לפועל. ח"כ סלאח סעד התייחס להיעדר תח"צ בפריפריה והיו"ר כבל אמר כי רפורמת מוניות השירות אמורה לטפל בכך בשלב ראשון. ח"כ יעקב אשר אמר כי במקומות מסוימים המדינה צריכה להקצות שטח למסופים ולא העירייה. השר כץ הגיב על כך ואמר כי הבעיה הזו היא רק בבני ברק, והמנכ"לית טרנר הוסיפה: "בבני ברק אישרו שטח למסוף ואז לקחו אותו". היו"ר כבל אמר בתגובה כי "נגמרו הימים שתח"צ זה משהו שולי".

יו"ר ועד עובדי אגד, יעקב וכניש, ביקש התייחסות לאלימות נגד נהגים וח"כ עליזה לביא קראה להחזיר להם את כבודם ולקרוא להם "אדוני הנהג". השר כץ אמר כי צריך למצוא לנהגים שם קליט שימתג אותם כמו שמותגו לוחמי האש. שימי חסן, בן 34 החולה בניוון שרירים, ריגש את הוועדה כשהתייחס לקושי שלו להתנייד בתחבורה ציבורית בין עירונית. דממה השתררה באולם כשסיפר כיצד הגיע לכנסת היום ברכבת ואיך 4 דקות לפני שעלה עליה ביטלו אותה והוא נאלץ להמתין.

ח"כ חיים ילין התייחס לעצירת קווי הרכבת לשדרות בעת שריפות או הסלמה ביטחונית, ואמר כי צריך 40 מיליון שקל למיגון. השר כץ אמר כי מי שאחראי על המיגון הוא משרד הביטחון והוסיף: "הוא לא אומר לנו לא, הוא אומר נייט". סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי "הגידול המבורך בשימוש ברכבת עלול להתהפך עלינו, כי השאטלים לא עומדים בכך".

השארת תגובה