הכנסת אישר: הועבור הסמכויות לשינוי מתווה הכותל

הכותל הדרומי
הכותל הדרומי

מליאת הכנסת אישרה את הודעת הממשלה בהתאם לסעיף 31(ב) לחוק יסוד: הממשלה, להעביר לראש הממשלה את הסמכות הנתונה לשרת התרבות והספורט לפי סעיף 29(ג) לחוק העתיקות, התשל"ח-1978 ובהתאם לסעיף 31(ב) לחוק יסוד: הממשלה, להעביר לשר יובל שטייניץ את הסמכות הנתונה לשרת המשפטים לפי סעיף 29(ג) לחוק העתיקות, התשל"ח-1978. מטרת השינויים היא על מנת לבצע שינויים במתווה הכותל וברחבת התפילה המשותפת.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי): "אתמול, ביום שבו הופלה חומת ירושלים, הרחבה שהקצו לרפורמים הייתה ריקה. הם לא רוצים זכויות בכותל, הם סך הכל רוצים הכרה לעיוות של היהדות האותנטית. יזהר הס גורר את יהדות ארה"ב אחריו בחוסר אחריות וראש הממשלה נכנס אחריו לתוך התעלה שהוא חפר".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ): "אלו שרוצים לבוא בכותל לרחבה החדשה – הם יהודים ורוצים להישאר יהודים. שוב ושוב אתם מנסים כאן לזלזל בהם ולהטיל ספק ביהדותם. הלוואי שכאן בארץ הייתה כזאת תסיסה כמו אצלם לבוא ולבקר בבתי הכנסת".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני): "חגגנו 70 לעצמאות ישראל ואין ספק שהדבר שיכולה להיות בו הסכמה מקיר לקיר הוא שיהדות אמריקה הייתה תמיד אתנו. אבל הילדים שלהם כבר לא יהיו שם עבורנו. לעם היהודי אין את הפריבילגיה להתפרק. יהודים באמריקה הם מספיק טובים לתרומות עבור הפרחת הגליל, לילדים בנגב ולעשות לובי בוושינגטון עבור מדינת ישראל, אבל כדי להיחשב יהודים בכותל הם לא מספיק כשרי. זו לא משוואה שתחזיק הרבה זמן מעמד. צריכים להיות שוטים להמשיך את הקרע של העם היהודי".

ח"כ יהודה גליק (הליכוד): כל מי שעם ישראל חשוב לו, שחש תחושה אמיתית של ערבות בעם ישראל, חייב להיות מוטרד מהנתק והשבר הנורא בין יהדות התפוצות ליהדות בישראל, שעלינו לעשות הכל לאחות אותו… רצה הגורל ועכשיו ראש הממשלה יעמוד בראש הוועדה החשובה הזו והוא זה שיחל באיחוי השבר הנורא".

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני): "מביש לשמוע שיושבים ויושבות שרים בממשלה שכאשר מגיעה הזדמנות לפתור לעומק בעיה חמורה, אין להם אומץ. יש כבר החלטת ממשלה, למעשה, הם רק צריכים לאשר ביצוע שלה, ועדיין לא יכולים. אנחנו שומעים מיהדות התפוצות דברים שלא הושמעו בעבר בשיח בינינו. אנחנו הולכים ומתרחקים בחוסר אחריות מוחלט. יש מעט מדי יהודים בעולם הזה כדי שיריבו אחד עם השני ואנו דוחקים אותם החוצה מהאוהל הקטן. כשייבדקו בהיסטוריה איפה היה אפשר לעצור את הקרע, זה המקום, והממשלה לא עושה דבר".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "צודקים חבריי שיהדות התפוצות מתרחקות מאיתנו, אבל מי סיפר להם את העלילות הללו? מי שהסית את יהדות התפוצות אלו אותם עסקנים רפורמים שהוציאו את דיבת היהדות…. לכל מסגד וכנסיה יש מנהגים ומסורות שאף אחד לא יעז לשנות וגם לכותל יש".

48 הצביעו בעד אישור הודעת הממשלה לעומת מתנגד אחד, ללא נמנעים.

השארת תגובה