סערה חדשה בתל אביב: צופרי השבת

צופר שבת
צופר שבת

למעלה מ-100 ימים לבחירות המונציפאליות והעיר תל אביב לא מפסיקה ליצור כותרת: לאחר סערת ההפרדה באירוע 'משיח בכיכר' שהגיע לפתחו של בית המשפט והפכה לזירת אגרוף תקשורתית, בעת הגיע תורם של צופרי השבת לעלות על המוקד התקשורתי ולהפול לכתם 'שחור' של הדתה ו'התחרדות' חלילה של העיר. קשה להשתרר מהעובדה, כי דווקא בעיר החילונית בה המגזר החרדי נמצא בשוליים, כל המתמודדים מנסים להביא קולות אליהם על גב המגזר החרדי בסגנון מעורר שאט נפש. אחרי 'הצלחת' עמיתתה מירושלים לסלק את דוכן הנחת התפילין מרחבת התחנה המרכזית, פנתה יו"ר מר"צ בתל אביב מיטל להבי למשטרת ישראל בדרישה לעצור את הצופרים המודיעים על כניסת השבת בשכונות תל אביב. צופרים אמרנו? בתל אביב מדובר על כריזה נעימה של שירי שבת בניחוח יהודי, נעימות שלא מפריעות לאיש ולא עוצרת את שגרת חייה של העיר. מיטל להבי המכהנת כסגנית ראש העיר פנתה למשטרה כשלטענתה בחודשים האחרונים ומדי סוף שבוע מופעלים צופרים ומושמעת מוסיקה יהודית מבתי כנסת בתל אביב-יפו, והדבר מהווה הפרה בוטה של השקט הציבורי.

הפנייה יוצרת תסיסה רבה בקרב תושביה הדתיים והמסורתיים של העיר, כאשר הם חשים כי מדובר ברדיפה מכוונת ובעשייה פוליטית של התססה והמרדה סביב כל מה שריח יהודי נודף ממנו. "לא מדובר בהפרעה או בצופרים. מדובר במוזיקה מסורתית של שירת 'לכה דודי' המוכרת בכל בית, ואכן התגובות בעיר חיוביות עד מאוד. יש שציינו שהמנגינה מזכירה להם להדליק נרות או להניח את הסירים לחימום, חלק נזכרים באווירת בית אבא, וחלק למרבה הצער ממשיך בשגרת החולין. לבוא ולומר כיח מדובר בהפרעה? זו דמגוגיה. כל מצד בעיר נחגג בהפרעת ענק למאות אלפי תושבי העיר והבאים בשעריה, מוזיקת ענק והפרעה בכל דרך, מעולם לא שמענו כל תלונה או מחאה. אך כשמדובר בסממן יהודי כלשהוא, קמה עדת מצקצקים בניסיונות לייצר קרע ולרכב על הגל העכור עד למועצת העיר" אמרו תושבים נזעמים.

בתגובה למשטרה, הגיב הרב נתן אלנתן סגן ראש העיר ויו"ר ש"ס בעיר ומי שאחראי על הצבת הצופרים בעיר, כי הצופרים עומדים בכל דרישות החוק. במכתב הממוען לניצב דוד ביתן מפקד מחוז תל אביב,

כותב הרב אלנתן " נודע לי מהתקשורת שהגב' להבי פנתה אליך בתלונה על מערכות הכריזה לשבת שהותקנו ברחבי העיר בשנה האחרונה. רציתי לציין שאני עומד מאחורי היוזמה להתקין את המערכות הנ"ל.

יש לציין שכל פעולותיי הינן במסגרת החוק והתקנות, והמערכות אינן עוברות על החוק ותקנות הרעש.

לפני שהתחלתי במהלך של התקנת המערכות, בדקתי היטב את החוק והתקנות בנושא ופעלתי לעמוד בדרישות החוק.

הסעיף הרלוונטי בתקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש) התשנ"ג 1992, למערכות אלו (כמו למערכות ההגברה של המואזין) הינו סעיף 3 שכותרתו: רעש באמצעות מכשירי קול.

על פי סעיף זה אין שום מניעה להפעלת המערכות הספציפיות שהתקנתי ברחבי העיר, (אגב על פי סעיף זה, נראה בבירור שהמערכות המשמיעות את קריאת המואזין, בחלק מהקריאות, אינן עומדות בתנאי סעיף זה ועוברות על החוק).

אשמח לעמוד לרשותכם בנושא ולענות על כל שאלה שיש לכם כדי לבדוק את התלונה ולהגיע לחקר האמת."

בשולי מכתבי אציין, שלדעתי, כל הסיבה שלשמה עשתה הגב' להבי את כל הרעש והתלוננה אצל כבודו, היא בגלל הבחירות שבפתח וכל המטרה היא להרוויח רווח פוליטי גרידא.

בינתיים במענה ששלחה המשטרה ליו"ר מר"צ מיטל להבי, התבקשה האחרונה להמציא חוות דעת מקצועיות שאכן עוצמת הרעש חורגות מהוראות החוק, טרם תבחן המשטרה את התמונה הכוללת. אם אנו בפתחה של סערה חדשה שתתגלגל גם היא לפתחו של בית המשפט? ימים יגידו. על פי מודל הימים האחרונים סביר להניח שהסוגיה הזו תעסיק אותנו רבות

השארת תגובה